Voorstelling: de Renault Mégane Trophy

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijkenMégane Trophy treedt in de voetsporen van R5 Turbo, Alpine Spider en Clio V6 die tijdens het laatste kwart van de vorige eeuw het mooie weer maakten op de Europese circuits. Hij zal in 2005 deelnemen aan de 'World Series by Renault'. Renault onthult zijn krachtigste berline ooit op het actuele autosalon van Parijs.

De lijn die de Renault designers uit hun pen toverden, is alweer een schot in de roos. Door de zuivere lijnen van Mégane Renault Sport Coupé nog verder uit te puren, hebben ze een racewagen ontworpen die qua look heel dicht aanleunt bij de DTM-bolides. Met zijn tien centimeter verlaagd koetswerk, zijn bredere wielkasten en zijn indrukwekkende diffuser achteraan straalt Mégane Trophy een duivelse efficiëntie uit.

En als we een kijkje nemen onder het koetswerk, wordt die indruk bevestigd. De nieuwste creatie van Renault Sport werd ontwikkeld op basis van het 'silhouette' concept en doet geen enkele toegeving qua efficiëntie. Hij neemt de basis van de huidige eenzitters over. Buizenchassis, centraal achterin geplaatste V6-krachtbron, semi-automatische versnellingsbak en remmen met de linkervoet... Dit is een racewagen van het hoogste niveau.

De krachtbron werd afgeleid van de V6 uit VelSatis en ontwikkelt meer dan 320 pk. Om dit motorblok aan de technische eisen van de competitie aan te passen (semi-droog carter) werd er een beroep gedaan op Nismo, de competitieafdeling van Nissan. Voor het onderhoud en de technische assistentie op het circuit zal de onderneming Solution F zorgen.

Het elektronische beheer werd toevertrouwd aan Magneti-Marelli: een nieuwe rekeneenheid verenigt de functies van de motorsturing, de versnellingsbak de automatische koppeling en de verzameling van gegevens. Een essentiële functie die piloten en ingenieurs in staat zal stellen om het volle potentieel van de wagen te benutten.

Klik hier om deze foto in een groter formaat te bekijkenVanaf de eerste fase in de ontwikkeling streefde Renault Sport ernaar om van de Mégane Trophy een uiterst performante wagen te maken die bovendien ook aangenaam reed. De aërodynamica speelde een sleutelrol in het onderzoek. Zo werd in de bumper een 'splitter' geïntegreerd om de lucht door twee tunnels te sturen die achter de voorwielen uitkomen om zo een venturi-effect te bekomen waardoor de wagen als het ware tegen het wegdek kleeft. De achterpartij zal belast worden met een diffuser en een spoiler die in de lijn van de wagen werd geïntegreerd. Het 'ground' effect dat wordt gegenereerd, geeft Mégane Trophy een weggedrag dat niet moet onderdoen voor dat van uithoudingsprototypes...

De wagen dankt zijn efficiëntie ook in grote mate aan de banden die speciaal door Michelin werden ontworpen. Voor de remmen opteerde Renault voor indrukwekkende schijfremmen met remzadels met zes zuigers (vooraan) en vier zuigers (achteraan).

De verhouding gewicht/vermogen (2,9 kg/pk) en de aërodynamische kwaliteiten zijn de vrucht van talrijke studies in de windtunnel zodat Mégane Trophy de vergelijking met bepaalde GT's moeiteloos doorstaat. Met een topsnelheid van ruim 250 km/u komen zijn prestaties in de buurt van die van DTM-wagens.

Een dertigtal Mégane Trophy's worden in de komende lente op de piste verwacht, en deze zullen het mooie weer maken zowel tijdens de World Series by Renault weekends als in de New Formula Renault V6 weekends. Acht Europese meetings en 16 races in totaal staan op het programma van de Trophy 2005. De kostenbeperking is één van de grootste bekommernissen van Renault Sport en daarom zal het aantal banden en testsessies strikt gereglementeerd zijn.

(DDS/SD/Renault Sport)


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in Internationaal op maandag 27 september 2004 om 12:25


Andere publicaties op Racingworld.be...