Delcour eindigt BTCS seizoen met een podiumplaats

Sylvie DelcourZe had vuurwerk aangekondigd en ze heeft woord gehouden. Sylvie Delcour gaf al tijdens de kwalificaties blijk van haar kunde met een zeer scherpe chrono in de regensessie. Ze werd in de eerste manche van het BTCS Francorchampagne weekend knap tweede na een felle strijd. Maar bij de start van de tweede manche was er zelfs bijna letterlijk vuurwerk. Een gebroken transmissie zorgde ervoor dat de BMW stil bleef staan op de eerste rij van de startgrid. Delcour’s ploeggenoot, David Loix, kreeg het wel heel warm, toen hij een meute van een 50-tal wagens op hem zag afstormen. Gelukkig konden allen de Euromaster BMW vermijden en kwam David er zonder kleerscheuren vanaf…

Het was een bewogen weekend in Spa-Francorchamps. De eerste kwalificatiesessie werd in de gietende regen verreden. Delcour gebruikte al haar ervaring en zette het hele veld op ruime achterstand. Missie 1 was dus volbracht. Op zaterdagnamiddag werd de tweede kwalificatie verreden op een halfnatte baan. Jammer genoeg kon het Euromaster team niet over intermedium banden beschikken dit weekend, zodat ze in deze sessie geen vuist konden maken tegen de andere toppers. Toch beten ze zich de tanden stuk op de supersnelle tijd van Delcour in sessie 1. Slechts één team slaagde er in om de tijd van de Euromaster BMW te verbeteren… “Ik voelde me echt in mijn sas tijdens die regensessie. De wagen voelde ook perfect aan en zonder risico’s te nemen realiseerde ik een scherpe chrono”, aldus Sylvie Delcour. “Pech natuurlijk, dat ik die pole positie helemaal op het einde van de tweede sessie verloor, maar we konden geen eerlijke strijd vechten daar we niet over intermediumbanden beschikten. Toch waren zowel David als ikzelf nog tevreden met de plaats op de eerste startrij.”

Delcour-LoixBij de start van de eerste manche verschalkte David Loix met de BMW de polesitter en ging als eerste de Raidillon op. Een fraai duel met de Audi en enkele Porsches volgde, en Loix kon zich handhaven in de top drie. Bij de pitstop nam Sylvie Delcour het stuur over. De kranige dame baande zich een weg naar voor en veroverde de leiding in de wedstrijd. De ontketende Audi gooide echter roet in het eten en Delcour moest vrede nemen met de tweede plaats. Sylvie Delcour: “We staan terug op het podium, en daar ben ik best tevreden mee. De wagen draaide als een klokje en David maakte ook een prima beurt. In de tweede wedstrijd van vandaag willen we terug op het podium, als het kan zelfs een trapje hoger…”

Maar bij aanvang van die wedstrijd liep het fout. Na de formatieronde stond David Loix startklaar, maar op het ogenblik dat het licht op groen ging, begaf de transmissie het en bleef de BMW ter plaatse staan… Een zeer gevaarlijke situatie, aangezien zo’n 50-tal wagen kwamen aanstormen. “Ik hield mijn hart vast toen ik zag dat de wagen bleef staan”, zegt Sylvie Delcour. “Ik mag er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren indien één van de wagens David niet had kunnen ontwijken. Gelukkig liep het dus goed af. Onze wedstrijd was dan wel direct ten einde, maar ik ben blij dat David ongeschonden uit het voorval is gekomen.”

BMW Silhouette Delcour-LoixHet BTCS seizoen zit er dus op. Delcour: “Proficiat aan de kampioenen Laurent Nef en Stéphane Lémeret. Zij hebben de strijd sportief gestreden en zijn dan ook de verdiende kampioenen. Zelf blikken we terug met gemengde gevoelens. Drie overwinningen en een pak podiumplaatsen zijn zeker niet slecht, maar zonder het incident tijdens de 12u van Spa hadden we volop kunnen strijden voor de titel. We konden dit jaar beschikken over een zeer competitieve wagen, waarvoor dank aan het Euromaster Team. Met David vormde ik een homogeen team en we hebben vele mooie momenten beleefd…”

Foto's: Peter Zeelmaekers


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in BTCS op dinsdag 02 november 2004 om 09:26


Andere publicaties op Racingworld.be...