Belgian Racing: Een zilveren medaille in GT2 om het seizoen af te ronden!

Voor de eerste keer in zijn korte bestaan, ontving het circuit van Bahrein een internationale Grand Tourisme race, gedoopt het GT Festival en georganiseerd door het team van Stéphane Ratel. Een uitgelezen kans voor het Belgian Racing van Tony Gillet om het potentieel van de Vertigo in de verf te zetten, zeker omdat de Belgische bolide bestuurd werd door Bas Leinders en Renaud Kuppens. Het minste dat men kan zeggen is dat de Gillet zich in de kijker heeft gereden...

Gillet Vertigo De Gillet Vertigo in de Belgische driekleur, die initieel ingeschreven was in GT3 en dus op alle vlakken conform was aan de versie die de Proximus 24 Uren van Spa reed (3-liter motor voor 950 kg), begon in de Perzische Golf met een... verandering van categorie. "De organisatoren vonden dat we te snel zouden zijn in GT3 en ze dwongen ons in GT2," vertelt Tony Gillet. "Dat was een eerste handicap. Maar, er was meer nodig om het moreel van de troepen aan te tasten, want het ganse team was supergemotiveerd en vastbesloten om de mogelijkheden van de Vertigo te bewijzen, met het oog op een toekomst op internationaal niveau." Zonder vrije trainingen, moesten Bas Leinders en Renaud Kuppens het gedrag van hun bolide ontdekken tijdens de kwalificaties. Die waren bepalend voor de startorde van de eerste sprintrace van minder dan een half uur. Verder volgden nog twee kwalificatieraces, gevolgd door een grote finale over 60 minuten met een verplichte pilotenwissel...

Renaud Kuppens begon als eerste aan de eerste kwalificatie, die in het donker verreden werd. In de 2de ronde werd hij al geconfronteerd met een mechanische verwittiging... "De alternator had het begeven. Zoiets kan je nooit voorzien. Omdat de race werd afgewerkt bij invallende duisternis, moest al snel gebruik gemaakt worden van de koplampen. Niet evident met een alternator die buiten gebruik is," vertelt Renaud. "Omdat het steeds donkerder werd en heel wat wagens geen goede verlichting hadden, besloot de Wedstrijdleiding de rode vlag te zwaaien. Daardoor sloten we de eerste manche af op de 12de plaats."

Een sterk resultaat dat Kuppens nog verbeterde in de tweede kwalificatiesessie, waarin hij van de 12de naar de 8ste plaats oprukte in het algemeen klassement. "Ik denk dat dit mijn mooiste race in GT was," jubelde Renaud. "Een half uur lang vocht ik een verbeten duel uit met de Porsche 996 GT3-RSR Farnbacher van Patrick Long. We sprongen voortdurend haasje over en uiteindelijk had hij het laatste woord in GT2! Maar, wat een strijd! De wegligging van de Gillet was gewoon perfect!"

Na deze twee uitstekende prestaties van Renaud Kuppens kwam Bas Leinders in actie, aan het stuur van een Vertigo, waarop geen nieuwe banden waren gemonteerd. In die omstandigheden was het natuurlijk moeilijk om de positie vast te houden en de testpiloot van Minardi in de F1 ging zelfs even rond. "Het was bijzonder warm en we maakten een foutje bij de bandenkeuze," verklaart Tony Gillet. "Gelet op die context, is de 13de plaats algemeen uitstekend. Jammer dat de startorde voor de grote finale enkel bepaald werd op basis van die 3de en laatste kwalificatierace. Op basis van het gemiddelde van de drie sessies stonden we in de top 10..."

Gillet Vertigo Vastbesloten om orde op zaken te stellen na zijn frustrerende manche, nam Bas Leinders de start van de Finale. Hij stuurde de Vertigo onmiddellijk naar de 11de plaats algemeen. Meesterlijk ontweek hij alle valstrikken waaraan andere GT2's zich lieten vangen. Een eerste optreden van de Safety-Car legde de posities vast en het team Belgian Racing profiteerde van een tweede neutralisatie om de verplichte bevoorrading uit te voeren. Een operatie die werd afgewerkt op minder dan 20", waarna Renaud Kuppens de strijd verder kon zetten. Het werd nog een lastig wedstrijdslot, want de Gillet-piloot moest de brokstukken ontwijken van een klapband van een Ferrari 360 Modena JMB vlak voor zijn neus! De Vertigo werd uiteindelijk afgevlagd als 7de algemeen, als 2de in GT2. Deze keer wel met een dosis geluk, iets wat het team dit seizoen te vaak miste... "Op het laatste deel van het circuit, enkele honderden meters voor de finish, blokkeerde de versnellingsbak in derde," vertelt Renaud. "Ik ben heel tevreden dat ik mijn plaats heb kunnen vasthouden. Tijdens de ereronde, kreeg ik de bak weer in neutraal en vond in uiteindelijk ook de eerste versnelling terug. Daardoor kon ik het Gesloten Wagenpark bereiken voor de technische keuring en definitief deze zilveren medaille veilig stellen! In onze categorie was de Porsche van Long niet te kloppen, want onze motor had minder vermogen. Maar, toen we van GT3 naar GT2 werden gezet, hadden we niet gedacht zo goed te kunnen scoren..."

Voor de volledigheid vermelden we nog dat de Vertigo, wegens een vermeende overdreven snelheid in de pitlane, van de 7de naar de 8ste plaats in het algemeen klassement werd verwezen. Het veranderde niets aan de uitslag in GT2. Een prestatie waar Tony Gillet uiterst tevreden over was... "Waarom zou ik niet enthousiast zijn? Het was een snel circuit, met veel grip, een kwalitatief sterk startveld en we zijn erin geslaagd onze eer hoog te houden in strijd met bolides zoals de Ferrari's JMB! In een interview aan het team van de RTBF, die de verplaatsing naar Bahrein hadden gemaakt, bekende Stéphane Ratel dat hij het dossier van de Vertigo aandachtig zou analyseren om misschien een categorie te creëren voor bolides met een 3-liter motor en 950 kg. Op dit moment kunnen we daar nog niet veel over zeggen, maar dergelijke operaties, hoe duur ze ook zijn, stellen ons wel in staat om de Vertigo op internationaal niveau in de schijnwerpers te rijden."


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in Internationaal op zondag 28 november 2004 om 21:31


Andere publicaties op Racingworld.be...