Le Mans Préliminaires - ochtendsessie (1)

Het is 13 graden in Le Mans, als om 9u de bolides op het asfalt worden losgelaten. Een zachte westenwind en enkele zwakke zonnestralen zijn deze ochtend tevens paraat. Het zijn de Franse équipes die er als de kippen bij zijn om de eerste officiële meters van de Le Mans Préliminaires 2005 te rijden. Collard (Pescarolo N° 16), Terada (WR n° 24) en Gounon (Audi N° 4) hebben de eer om de eersten op de omloop te zijn. De Champion Audi's, een Corvette en de Spyker volgen al snel hun voorbeeld, daarna gevolgd door de rest van het pak.

De sessie is amper 18 minuten bezig als Tom Coronel met de Spyker van de baan schuift in Tertre Rouge. Bouillon volgt met de Pascarolo Judd n° 16 het voorbeeld van de Nederlander en gaat enkele minuten later door het grind. De eerste chrono komt op naam te staan van de Oreca Audi, die een voorzichtige 3.46.203 klokt. Voor de WR's verloopt het minder goed. Terada rijdt traag rond en er vormt zich een rookpluim achter de WR N° 24. De andere WR, met Julien aan het stuur, schuift van de baan en komt vast te zitten in het grind.

De Audi N° 2 wordt de box ingeduwd en er wordt gesleuteld. Blijkbaar is er een probleem met de benzinetoevoer. Sellers krijgt met de Panoz een klapband rechts achter, en komt stil te staan op de piste. Hij wordt achters de rails geduwd. Het Pescarolo Team krijgt de twijfelachtige eer om als eerste een bestraffing op te lopen. Bouillon mag met de N° 16 een keertje extra door de pitlane passeren voor een Stop-and-Go.

Na één uur in deze testsessie zijn het wel de Pescarolo bolides die het veld aanvoeren.
3:36.394 voor de N° 17 en 3:37.226 voor de N° 16. Op een knappe voorlopige derde plaats treffen we de Dallara Judd van o.a. Vanina Ickx aan. In LMP2 is voorlopig de RML Lola de snelste wagen. Bij de GT's zijn het in GT1 de Aston Martins die het snelst over de baan razen. De Porsche van Petersen/White Lightning voert dan weer het GT2 veld aan.

Vincent Vosse, verlost van zijn gips, treedt dan uiteindelijk toch aan met de Larbre Ferrari, nadat hij eerder zelf te kennen gaf van de partij te zullen zijn bij Belmondo.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in 24H du Mans op zondag 05 juni 2005 om 10:21


Andere publicaties op Racingworld.be...