Le Mans Préliminaires - ochtendsessie (2)

We dachten dat we de meeste schuivers zouden noteren tijdens het eerste uur van de sessie, maar blijkbaar heeft nog niet iedereen z'n lesje geleerd. Fomenko gaat het grind in met de Ferrari N°61 en wordt daarbij vergezeld door een andere Ferrari, de N°52 met Bartyan aan het stuur. Beiden kunnen hun weg verder zetten. Fomenko probeert waarschijnlijk het record aantal schuivers van de testdag op zijn naam te brengen, want een kwartier later gaat de Rus alweer het grind in, deze keer aan Tertre Rouge.

En het houdt maar niet op... Ook de Luchini (met Peroni aan het stuur) gaat rond maar kan gelukkig verder. De Courage N°30 van Mitchell krijgt een lekke band (links voor) en probeert de stands te bereiken. Ondertussen zouden we bijna vergeten dat er ook nog tijden op de tabellen gezet worden. Aan kop wisselen de Pescarolo's elkaar af, en zakken de tijden steeds meer in de richting van de snelste tijd van vorig jaar. Toen realiseerde de Audi van McNish, Biela en Kaffer een tijd van 3:32.615. De snelste Pescarolo Judd (Collard-Bouillon-Comas) blijft voorlopig op 3:34.617 steken. De tijd van de Dallara Judd van Ickx-Short-Barbosa (3:40.934) is vergelijkbaar met de tijd die de wagen vorig jaar lukte (3:40.421). Ongetwijfeld zullen er later op de dag nog snellere tijden genoteerd worden.

De pechvogels en de schuivers zijn amper te volgen. Ook Aston Martin wordt niet gespaard van pech. Sarrazin brengt de DBR n° 59 naar de pits met een lekke band (rechts achter). De TVR Tuscan gaat traag de rechte lijn van Hunaudières op, en ook de Panoz N°78 rijdt traag, na een schuiver door de grindbak. De andere Panoz (N° 77) wordt de box ingeduwd... Op de Courage N° 33 van Intersport Racing werd reeds een motorwissel uitgevoerd. De koersdirectie stond uitzonderlijk toe dat de JUDD motor werd vervangen door een AER motor.

Stéphane Daoudi raakt met de Ferrari 575 GTC in de bandenmuur, ter hoogte van de Michelin chicane. In de bocht aan de kartingpiste valt de Dome n°5 stil. De wagen bereikt uiteindelijk de pitlane en wordt de box ingeduwd. Ook Tom Coronel heeft blijkbaar zijn lesje nog niet voor de volle 100% geleerd, want na zijn uitstapje in de zandbak, bij aanvang van de sessie, gaat hij opnieuw rond met de Spyker. Hij kan de wagen deze keer echter wel op de baan houden. Wordt het Coronel, of zal het toch Fomenko zijn die het record aantal schuivers vandaag op zijn naam weet te brengen?

Nadat eerder reeds de Pescarolo Judd van Bouillon een stop-and-go kreeg, is het om 11.30u ook de beurt aan Frank Biela in de Audi N°2 om een extra passage door de pitlane te doen. Het derde uur van de Préliminaires wordt afgesloten met schuivers van Frei (Courage N°12), Reid (Ferrari N°93), Zlobin (Courage N°33), Mullen (Courage N°30), Werner (Audi N°3) en Newton (Lola N°25), die op drie minuten tijd twee keer van de baan gaat. Coronel en Fomenko hebben er dus een concurrent bij...

Na drie uren testen hebben we de twee Pescarolo's op kop, gevolgd door de Champion Audi N°3, de Rollcentre Dallara (Ickx) en de Dome N°5.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in 24H du Mans op zondag 05 juni 2005 om 12:01


Andere publicaties op Racingworld.be...