Adembenemende start - GLPK neemt voorsprong na pitstop

Titanenstrijd tussen Bleekemolen en LonginBij de start klampte Jeroen Bleekemolen meteen aan bij de Sporza Corvette. De Nederlander positioneert de SRT Corvette onder de achtervleugel van Bert Longin en probeert hem aan te vallen. Door enkele gevaarlijke situaties bij het dubbelen van andere deelnemers slaagt Bleekemolen er met brio in om het gat met Longin klein te houden. Pas in de tiende ronde bedraagt het gat tussen de beide Corvette's meer dan één seconde. Op dat moment volgt Danny van Dongen met de Eurotech Marcos LM 600 al op een halve minuut.

In de dertiende ronde werd het Belcarveld opgeschrikt door een crash van Broodcooren. De GS-Motorsport piloot crashte in de Bianchi bocht. Gelukkig kwam hij er zonder kleerscheuren vanaf. Ondertussen verschalkte Bleekemolen de GLPK Corvette. Dat was het begin van een rondelange strijd om de leidersplaats. Enkele malen zette Longin de GLPK Corvette naast Bleekemolen, maar de Nederlander sloot telkens de deur. De aanwezige toeschouwers zagen een prachtig duel tussen de twee titanen, waarbij ze zelfs even met elkaar in contact kwamen.

RS Racing van start met de eigen Porsche BiturboRuben Maes heeft ook een sterk wedstrijdbegin achter de rug. De West-Vlaming stuurde de RS Racing Porsche in no-time naar de vijfde plek, nadat hij uit de pitlane was gestart. Zoals we eerder hadden gemeld wordt Jos Menten vervangen door François Verbist: "Toen ik zaterdagmorgen op het circuit aankwam kreeg ik tot mijn grote verbazing te horen dat François Verbist mijn plaats zou innemen", vertelde Menten. "Ik heb netjes mijn verontschuldigingen aan Ruben Maes aangeboden nadat ik was gecrasht. Ik snap dit niet."

De winnaars van Klasse 3 in Spa-Francorchamps, het duo Boden-Mattheus, hebben in de 39e ronde de handdoek moeten werpen wegens problemen. Even later komt Bert Longin de pits opzoeken voor de verplichte rijderswissel. De GLPK pitcrew werkt de pitstop razendsnel af. Kumpen wordt de baan opgestuurd met iets meer dan één ronde achterstand op Jeroen Bleekemolen. De Hasselaar rijdt het gat dicht en in een mum van tijd slaagt hij erin om zich te ontdubbelen. Een tweetal ronden later duikt Bleekemolen de pits in en geeft het stuur over aan zijn landgenoot David Hart. Bij het uitkomen van de pits heeft SRT plots een achterstand van 25 seconden. Enkele ronden later is het gat al aangedikt tot een halve minuut. Met nog vijftig minuten heeft Kumpen al twee ronden voorsprong op Marc Goossens, die derde ligt.

Top 10:
1. GLPK Racing – Corvette C5-R
2. SRT – Corvette C5-R
3. Eurotech Racing – Marcos LM600
4. S&P Racing – Porsche 996 GT3 R
5. GS Motorsport – BMW E46 GTR V8
6. RS Racing – Porsche 996 Biturbo
7. Prospeed Competition – Porsche 996 GT3 RS
8. Russell Racing – Porsche 996 GT3 RS
9. CEO Racing/PSI Experience – Porsche 996 GT3 Cup
10. GS Motorsport – Porsche 996 GT3 Cup

Fotos: Marnik Mouchaers


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op zondag 21 mei 2006 om 13:59


Andere publicaties op Racingworld.be...