
Voor de favorieten betekent deze wijziging geen fundamentele verandering: "Ik waardeer het feit dat PRC de vroegere normtijd van 1.24 niet behouden heeft, want die was te gemakkelijk", analyseert Vincent Radermecker, een van de leiders in het kampioenschap. "Een rondje rijden in 1.22 in de trainingen zal niet zo evident zijn, maar toch denk ik dat de topteams met deze limiet zullen flirten. In de race zullen we wel moeten uitkijken voor de normtijd van 1.23, vooral in de eerste ronden, wanneer we nog geen last hebben van het drukke verkeer. Ik ga aan de mecaniciens van MI vragen om een grote driehoek op het dashboard te installeren die begint te flikkeren wanneer ik te dicht bij 1.23 kom..."
Voor deze Trofee hebben een vijftigtal teams zich ingeschreven. Vanzelfsprekend wordt weer een confrontatie verwacht vooraan tussen vier merken: Renault, Jaguar, Audi en BMW. In vergelijking met de eerste meeting veranderen de teams niet. Blijft de vraag welke wagens het efficiëntst zullen zijn op de snelle, maar technische omloop met een hoge moeilijkheidsgraad: "Elke piloot houdt van deze omloop die een precieze rijstijl en een bijzonder fijne afstelling vergt", vervolgt Jean-François Hemroulle, die zoals gebruikelijk de Audi A4 Silhouet zal delen met Tim Verbergt. « De wagen moet snel zijn op het rechte stuk, maar ook perfect de baan houden in de bochten en de afdalingen die daarop volgen. Het ideale compromis vinden is niet zo eenvoudig. Tijdens de testsessie in maart hebben we een goede afstelling gevonden voor onze Audi. Hopelijk worden de goede tijden van toen dit weekend bevestigd."
Op deze omloop is de wegligging cruciaal. Daarom tippen de meeste volgers op de Renault Méganes als favorieten. Vosse-Bouvy, co-leiders in de BTCS na de eerste meeting, willen maar al te graag winnen om een kloof te slaan in het klassement voor de race rond de klok in de Ardennen, waar de punten heel kostbaar zullen zijn. Hun teamgenoten Mollekens-Defourny en de piloten van TBR, Horion-Dermont, hebben hun joker al ingezet. Zij moeten zich herpakken in de titelrace. De combinaties van Trading Performance, Hallyday-Gosselin en Fumal-Schroyen, willen zich eveneens revancheren voor het matige optreden tijdens het openingsweekend in Zolder. Gelet op zijn prestaties tijdens de testsessie in maart, zou David Hallyday als kopman van het team een hoofdrol moeten kunnen spelen in Dijon.
Bij Jaguar wil men zich handhaven aan de kop van het veld en een slechte herinnering van 2005 uitwissen. Toen viel de topwagen van het team twee keer uit in de Bourgogne! De Trophée de Bourgogne zal verreden worden zonder de titelverdedigers Lupant-Slaus. Hun BMW M3 Silhouet zal wel van de partij zijn in de 12 Uren met drie piloten. Marc Lupant wil de namen nog niet bekend maken, maar hij bevestigt wel dat het kleppers zijn die mikken op de algemene overwinning! In Dijon zullen de kleuren van het Beierse merk verdedigd worden door de snelle combinaties Vanbellingen-Coens, heel sterk in Zolder, Moonens-Redant en Piron-Feltes.
Opel: Op de deelnemerslijst vinden we de "Franse" Opel Astra Silhouet die de vorige jaren een gevestigde waarde was. De wagen zal bestuurd worden door Daniel Desbruères en Loris de Sordi.
Touring Cup: De vier Silhouetten van de klasse S2 zijn weer van de partij, maar er is wel een wijziging op het vlak van de piloten. Sylvie Delcour krijgt het gezelschap van Jean-Claude Meert, terwijl de andere drie wagens weer bestuurd worden door Sougnez-Essers, Van Impe-Roosens en Kerkhove-Kelders.
BMW: In de klasse T3 starten de M3's als favoriet. Het duel tussen Qvick-Jonckheere en Barthe-Dumont-Schmit is zeker op voorhand nog niet beslist. De wegligging van de 120d van Beliën-Cuyvers zal ongetwijfeld ook voor een topprestatie zorgen op het technische circuit.
Clio: Zoals gewoonlijk is de klasse T2 sterk bezet. Er komen maar liefst dertien Renault Clio's aan de start, voor snelle jongens als Rosoux-Bader, Perrin-Simon, Bonneel-Pestiaux, Gressens-Linnertz-Ouassini en De Saeger-De Saeger-Schmitz. Aan tegenstand evenmin een gebrek met Smits-Cleynhens (Opel Astra), André-Galand (Honda Civic), Van Riel-Adriaenssens (VW Golf), Culot-Beltoise (Peugeot 206) en Voet-Van den Broeck (Alfa Romeo 147). De kleinste klasse telt maar twee deelnemers: Gits-Cloet (Peugeot) en Van Rompay-Daerden (Honda Civic).
Roadsters: In eigen land wil de jonge Fransman Dimitri Lazardieux de goede indruk die hij maakte in Zolder bevestigen. Maar, hij zal flink weerwerk krijgen van Fontaine-Capocci, Maillet-Delbrassine, De Keijser-Dubois en Bailliez-Servais.
PRC Press - Foto: Jacques Letihon