Hockenheim: Christopher Haase kroont zich tot eerste ADAC GT Masters kampioen

In de ADAC GT Masters lag alles nog open na de eerste wedstrijd. Titelfavoriet Christopher Haase moest na amper twee bochten de handdoek werpen, nadat zijn motor voor de tweede maal de geest had gegeven. Ook al in de kwalificaties moest de oranje Reiter Lambo naar de kant met motorproblemen. Peter Kox en Albert von Thurn en Taxis profiteerden maximaal van de problemen, door op zaterdag de tweede plaats naar huis te brengen. De overwinning in de eerste race ging naar het Ferrari-duo Phillip Peter-Henri Moser. De derde plaats werd ingepikt door gastrijders Olli Haapalainen en Indrek Sepp met een Dodge Viper Competition Coupé. Even nog meegeven dat onze landgenoot Stéphane Lemeret tiende eindigde, GS Motorsport veertiende, Palttala twintigste. Jos Menten werd na een inhaalrace nog knap zesde.

Maar de tweede race begon minder voorspoedig voor Menten: "Ik was goed gestart en kon gemakkelijk mijn derde plek handhaven. Maar in de tweede bocht ging het mis. Ik stuurde te kort in, en ging te vroeg op het gas. Ik ging rond, en werd toen aangetikt door een andere wagen. Einde verhaal", aldus de Nederlander. In dit gewoel verloren we meteen twee Ford GT's , namelijk die van Palttala en Mutsch. Ondertussen leken Kox en von Thurn und Taxis zeker van de titel, want de Italiaan Gianni Morbidelli moest met de #7 Lambo achteraan starten.

Maar na goed zestien ronden zat het erop voor de Beierse Prins en zijn Nederlandse teamgenoot. Een probleem dwong het achtervolgende duo tot de opgave. Morbidelli en Haase lieten prompt het tempo zakken en finishten in zevende stelling. Hiermee pakte Haase nog een aantal punten bovenop het ene bonuspunt dat hij al had voor de start van de laatste wedstrijd. In de achtergrond van de titelstrijd wonnen Peter en Moser ook de tweede race, voor Skula en Matzke (Corvette) en opnieuw Olli Haapalainen en Indrek Sepp.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in Internationaal op maandag 15 oktober 2007 om 09:17


Andere publicaties op Racingworld.be...