Last Race: voorbeschouwing van de organisatoren

Niet alleen in de Formule 1 zal de titel op zondag 21 oktober toegekend worden! Enkele uren voor Lewis Hamilton, Fernando Alonso en Kimi Raikkonen in het strijdperk treden, zullen de tenoren van de Belgian Touring Car Series 2007 de degens kruisen in de twee slotraces, die korter zijn dan gewoonlijk (60 minuten).

Na deze finale die vuurwerk garandeert zullen we de piloten kennen die tijdens de BTCS 2008 de eer krijgen met het nummer 1 op de deur te rijden.

Voor de ultieme confrontatie van het seizoen hebben Vincent Vosse en Frédéric Bouvy een ideale uitgangspositie. De piloten van de Renault Mégane hebben 441 punten, of 65 punten meer dan hun naaste achtervolgers Steve Vanbellingen en Damien Coens (376). Die hebben hun joker al benut in de eerste race tijdens de meeting Francorchampagne, in tegenstelling tot de leiders die nog niet moesten opgeven en dus nog een foutmarge hebben. Het team van de mooie BMW M3 Silhouet heeft geen keuze. Ze moeten aanvallen. De strategie is eenvoudig: buigen of barsten!

Met 343 punten maken ook Kurt Mollekens en Didier Defourny nog een kans om in extremis kampioen te worden, maar daarvoor moeten de piloten van Delahaye Racing wel een perfect parcours afleggen in Zolder en moeten ze rekenen op tegenslag voor de twee formaties die voor hen staan. De patron van team KTR en zijn strijdmakker geloven echter niet meer in Sinterklaas... Toch zullen ze hun laatste troeven met enthousiasme uitspelen, al was het maar om hun werkgever de dubbel aan te bieden.

Rekening houdend met de eerste meeting, kan de Jaguar X-Type Silhouet van Jérôme Thiry en Vincent Radermecker wellicht de rol van scheidsrechter spelen. Op de Limburgse omloop won het roofdier een manche en werd de Jaguar tweede in de tweede race. De Limburgse omloop lijkt de X-Type uitstekend te bevallen en zijn twee piloten willen het seizoen met veel tegenslagen in schoonheid afsluiten.

In de voorste gelederen verwachten we ook Jean-François Hemroulle en Tim Verbergt (Audi A4 Silhouet), Philippe Stéveny, Iain Dockerill en Nigel Greensall (Peugeot 406 en 407 Silhouet), en natuurlijk de piloten van de andere Renaults, David Dermont, Geoffroy Horion (TBR), David Hallyday, Claude-Yves Gosselin en Julien Schroyen, deze keer bijgestaan door Kenneth Lottin (Trading Performance). We zullen pas op het laatste moment weten of de BMW M3 van de uittredende kampioen van de partij zal zijn: « We hebben twee motoren gebroken in Francorchamps, » vertelt Marc Lupant, die verschillende mogelijkheden bestudeert om toch te starten samen met het jonge talent Ludovic Sougnez.

LEMERET-D'AMBROSIO MET DE MAZDA RX8

Tijdens de Belgian Last Race zal een nieuwe Silhouet, waar volgend jaar veel van verwacht wordt, zijn debuut maken. Thierry Boutsen Racing presenteert immers de Mazda RX8, een prachtige bolide aangedreven door een wankelmotor met een kenmerkend geluid dat zeker zal opvallen. Stéphane Lémeret, nauw betrokken bij het project, telt de dagen af: «De eerste race van een wagen is altijd een belangrijk moment. In dit stadium van zijn ontwikkeling, kan de Mazda logischerwijze nog niet vooraan meespelen. De motor heeft pas afgelopen weekend een eerste keer gedraaid... Maar, het is het begin van een mooi avontuur. Net zoals het ganse team ben ik supergemotiveerd voor dit debuut, temeer omdat ik een team zal vormen met Jérôme D'Ambrosio!»

Zoals reeds gezegd, heeft deze meeting een bijzonder programma. Er worden immers twee sprints van een uur gereden, een op zaterdag na de middag en een zondag rond het middaguur. Een ideale timing om op gepaste wijze de diverse kampioenen van de BTCS 2007 te vieren.

IN DE KLASSEN

De twee manches op Limburgse bodem worden ook beslissend in een aantal klassen. Sommige kampioenen mochten hun titel al vieren na de finish van de Francorchampagne, anderen spelen dit weekend hun laatste troeven uit.

T1: Marc Van Rompaey en Christophe Daerden (Honda Civic) zijn al kampioen, ongeacht het resultaat van Ivan Müller (Toyota Yaris).

T2: Pierre-Yves Rosoux en Alain Bader (Renault Clio) staan er het beste voor met 140,5 punten en 9 eenheden om te schrappen als slechtste score. Jimmy Adriaenssens en Philippe Van Riel (VW Golf) tellen 102,5 punten en moeten de twee manches winnen om nog een kans te maken, terwijl de leiders een keer moeten uitvallen.

T3: De titel is al binnen voor Patrick Beliën en Dimitri Cuyvers met hun unieke BMW 120d. Eric Qvick en Frédéric Jonckheere (BMW M3) willen het seizoen graag in schoonheid afsluiten, nadat ze helaas in de 12 Uren te vroeg aan de kant moesten.

S2: In de klasse voor Touring Cups zijn uitvallers zeldzaam. Sylvie Delcour voert de stand aan met 182 punten en... een 3de plaats als minst goede resultaat. Armand Essers maakt ook nog een kans op de titel met 175 punten en een mogelijk schrapresultaat van 13 punten.

S3: Julien Baillez en Gregory Servais staan aan de leiding zonder een manche gewonnen te hebben en zonder een enkele opgave. Een toonbeeld van regelmaat. De piloten van Ball Events hebben 159 punten, terwijl Ronnie Dubois op een totaal van 155,5 eenheden staat, maar wel met opgave. Op papier staat hij er dus het beste voor, want hij kan in Zolder nog twee keer vol scoren. Maar, de leiders hebben nog een joker achter de hand en kunnen dus met het mes tussen de tanden starten!

PRC Press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op maandag 15 oktober 2007 om 21:52


Andere publicaties op Racingworld.be...