Belgen in het buitenland: Mühlner Motorsport

Het in Spa-Francorchamps gevestigde Mühlner Motorsport Team zette voor de negende race van het Duitse Langstreckenmeisterschaft voor het eerst drie Porsches in. De Moskovskaya Porsche met startnummer 695 kreeg Jochen Krumbach (Duitsland) en Tim Bergmeister (Duitsland) aan boord, terwijl we op de Krimskoye Porsche (#696) de vaste waarden Krumbach - die dus op twee wagens zou starten - (Duitsland) en Heinz-Josef (Juppy) Bermes (Duitsland) vonden, met de steun van de snelle Zweed Ulf Karlsson. Tot slot was er de Porsche met startnummer 697 waar Wilfried Schmitz (Duitsland) en Marcel Engels (Duitsland) het stuur zouden delen.

Tijdens de kwalificaties reed Krumbach eerst met de Krimskoye Porsche met het startnummer 696 en daarmee reed hij naar een scherpe 8.41, waarmee hij meteen de voorlopige pole pakte. Wat hij dan deed, was uiterst merkwaardig: hij versloeg zijn eigen tijd met de ... Moskovskaya Porsche. In een fabelachtige tijd van 8.37 reed hij het startnummer 695 naar de pole en bezorgde Mühlner zo een volledige eerste rij in de klasse. Marcel Engels reed in zijn tweede race in een Porsche ook naar een knappe 8.45 en kwam zo op P4 op de startgrid terecht. Met drie wagens in de top-4, was het team zeer optimistisch over het verdere verloop van de race.

Krumbach nam de start in de Moskovskaya Porsche, Karlsson in de Krimskoye Porsche en Engels in de Porsche met startnummer 697. Vanaf de eerste meters handhaafde het trio zich vooraan in de hard bevochten Porsche Cup-klasse en bovendien reden de drie rijders strategisch sterk en konden ze dank zij een lager verbruik een ronde langer dan de concurrentie op de piste blijven. Krumbach voor Engels en Karlsson, dat was de volgorde bij het binnenkomen van de pitlane en na de stops vonden we Bergmeister op de 695, Bermes op de 696 en Schmitz op de 697.

So far,so good, maar dan keerde het tij. Na een telefoontje diende Krumbach om privé-redenen dringend het circuit te verlaten en zo kon hij zijn voorziene stint op de 696 niet meer afwerken. Teamchef Renate-Carola Mühlner kreeg voor deze onvoorziene verschuiving uiteraard toelating van de wedstrijddirectie. Maar Krumbach was nog niet van de parking of Bergmeister had op het GP-gedeelte van de omloop een aanrijding en moest met vier beschadigde banden en een gehavende achterzijde - velg en schokdemper - terug naar de pitlane. Het team klaarde de ingreep in geen tijd, maar de wagen was niet meer de oude en bovendien zakte de Duitser naar de laatste plek in de klasse terug. Maar nog was het niet gedaan: Schmitz diende even later met de Porsche #697 na een ongeval zelfs het strijdperk te verlaten.

Maar een wedstrijd eindigt op de meet... Door een perfecte strategie en regelmatige rondetijden, ook van Bergmeister in de gehavende Moskovskaya Porsche, vonden we de beide wagens van het team tijdens het slot van deze vier uur durende race op plaats 2 en 3. Dit resultaat was na alle incidenten al een zege op zich, maar ook de concurrentie deelde in de klappen. Kort voor het einde kende de concurrentie technische pech en meteen was een dubbelslag in de maak. Bermes / Karlsson wonnen uiteindelijke de race voor Krumbach / Bergmeister, waarbij Krumbach ook nog eens de snelste rondetijd op zijn actief zette.

"Wat een race.. From Hero to Zero to Hero again. De zege van Juppy en Ulf doet mij bijzonder plezier", vertelde Bernhard Mühlner na de race. "Ze waren constant en hebben geen enkele fout gemaakt. Ook de veranderde omstandigheden sloegen hen niet uit hun lood. Jochen heeft bovendien nog eens bewezen hoe snel hij wel is. Hij reed eigenlijk een dubbele pole, zette de snelste rondetijd in de race op zijn actief en gaf de Moskovskaya Porsche op P1 aan Tim Bermeister over. Bovendien wist hij dat zij vader in het ziekenhuis voor zijn leven vocht en na een alarmerend telefoontje heeft hij dan beslist om de race te verlaten en zijn stint op de tweede wagen niet af te werken en zich naar het ziekenhuis te haasten, waar zijn vader kort daarna overleed. Willi Krumbach, zijn vader, was een trouwe supporter en was altijd paraat en wij gaan hem dan ook enorm missen. Dit is een wel zeer bewogen weekend geweest..."

Mühlner press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 17 oktober 2007 om 16:42


Andere publicaties op Racingworld.be...