Peugeot en BMW verdelen de bloemen, Bouvy neemt de leiding in het kampioenschap

Liefhebbers van verrassende wendingen werden verwend tijdens de twee manches van de Belgian Touring Car Series in het voorprogramma van de 25 Uren VW Fun Cup. De Britten Greensall en Dockerill behaalden hun eerste zege met de Peugeot 407, terwijl Vanbellingen en Redant wisselend succes kenden. Ze wonnen de tweede manche, nadat ze in de eerste reeks moesten opgeven. Frédéric Bouvy, deze keer samen met Christian Kelders als teamgenoot, nam de leiding in het kampioenschap.

Vlak na de start van de eerste race vochten de Mazda RX8 van Stéphane Lémeret en de Peugeot 407 van Iain Dockerill een pittig duel uit. De eerste doortocht in Combes was tumultueus: een aanrijding met de Peugeot van Philippe Stéveny elimineerde de BMW van Bert Redant en enkele momenten later werden in één klap ook de SEAT van Ian Gepts, de Honda van Christophe Daerden en de BMW van Marc Raymaekers uitgeschakeld.

Het peloton mocht zes ronden op adem komen achter de safety car, maar toen die van de piste ging, bleven de twee leiders hun duel verder uitvechten. Achter het autoritaire duo ontdekte Christian Kelders het racen met de Renault Mégane die zegevierde in de 12 Uren. Hij had een heel benauwd moment bij het uitkomen van Blanchimont. De Mégane ging rond en geraakte moeizaam terug op weg: « Die versnellingsbak met schakelklepjes aan het stuur is niet evident om te bedienen, » vertelde hij na de finish.

Kort na de pilotenwissel werd Francorchamps onverwacht verrast door regen! De kaarten werden opnieuw geschud. Verscheidene piloten bleven op de piste op slicks, terwijl andere teams snel regenbanden lieten monteren. Dat was het geval voor Werner Van Herck, die een snelle pitstop maakte. Nigel Greensall bleef op het circuit en nam daardoor een beslissende voorsprong.

Achter de snelle Brit zorgde Ludovic Sougnez voor een festival aan het stuur van de Touring Cup van Gomez Compétition die hij deelde met de leider in het kampioenschap, de Fransman Kevin Morel. De jonge Luikenaar, tweede in de stand, bleef rijden op banden voor droog weer en hield een tempo aan dat maar weinig andere piloten konden volgen.

Na 60 minuten sprinten, behaalden Nigel Greensall en Iain Dockerill een eerste overwinning met de Peugeot 407 Silhouet van Chad Racing: « Wat een fantastische wedstrijd, » juichte eerstgenoemde vlak na de podiumviering. « Ik heb genoten in de regen. Het was holiday on ice. Voor het team komt deze zege op het ideale moment, want het is de bekroning van al het werk dat gedaan werd aan de 407 Silhouet. »

De tandem Morel-Sougnez verdedigde met succes hun zilveren medaille, terwijl Frédéric Bouvy als een komeet oprukte naar de derde plaats, waardoor hij kostbare punten sprokkelde voor het kampioenschap. Verder volgden de Mazda RX8 van Lémeret-Van Herck, de BMW M3 van Fontaine-Servais, de Touring Cup van Meert-Fumal en de Honda Civic van Galand-Geoffroy, zegevierend in T2 nadat ze voor een keer gespaard bleven van pech. De andere overwinningen in de klassen gingen naar de BMW M3 van Reynaerts-Philippart (T3), die op prachtige wijze debuteerde in de BTCS, en de Honda Civic van De Beil-Huybrechts (T1).

De revanche van Vanbellingen-Redant

De richtlijn van de wedstrijdleiding voor de start van de tweede manche was duidelijk: wet race. Het regende opnieuw en weer maakte Ludovic Sougnez van de gelegenheid gebruik om een spetterende eerste ronde af te werken. Hij nam niet alleen de leiding in de race, maar tot Blanchimont kon hij de aanvallen van Nigel Greensall afweren: « Toen liet hij het vermogen van zijn Peugeot spreken en stond ik machteloos. Ik bleef de andere piloten met Silhouetten S1 wel het leven zuur maken... »

Nadat hij de maat nam van Ludovic Sougnez, installeerde Werner Van Herck zich op de tweede plaats, maar op het einde van zijn relais verzwakte hij een beetje omdat de Mazda RX8 schakelproblemen kreeg. Het stopte met regenen. De ideale lijn werd droger, tot groot genoegen van Christian Kelders, die Fred Bouvy had afgelost aan het stuur van de Renault. Na de pitstops nam hij de leiding. Hij voelde wel de dreiging toenemen van Bert Redant, die uitstekend presteerde met de BMW van titelhouder Steve Vanbellingen. Die had de wagen in zijn relais naar de tweede plaats gestuurd.

In de 15de ronde ging de gele trui over naar de piloot van KS Motorsport. Een zekere Iain Dockerill maakte het hem nochtans moeilijk. De Brit, die eerst Christian Kelders passeerde, naderde zienderogen op de leider, maar hij strandde op 2 luttele seconden: « Ik kwam een ronde tekort, » betreurde hij.... met een brede smile bij het uitstappen uit de wagen. Bert Redant voelde zich echter nooit bedreigd: « Ik werd vanuit de pits op de hoogte gehouden van mijn voorsprong en ik kon perfect de kloof controleren. Ik wilde deze overwinning absoluut behalen om de mecaniciens van het team te bedanken. Ze hebben als gekken gewerkt tussen de twee manches om de koetswerkschade op mijn wagen te herstellen en ook het differentieel te vervangen op de wagen van Nicolas De Crem en Werner Moonens. »

De tweede 407 van Chad Racing behaalde de 4de plaats voor de M3 van Moonens-De Crem en de Touring Cup van Morel-Sougnez, die in extremis de zege in S2 behaalde dankzij benzinepech voor Meert-Fumal vlak voor de finish.

De klasse T3 werd gewonnen door de SEAT van de Italianen Buratti-Pedon-Pedon. In de eindstand deden ze een plaatsje beter dan de winnaars in T2, Galand-Geoffroy met hun Honda. De Beil-Huybrechts behaalden de dubbel in T1. Ze waren de enigen in die klasse die de finish haalden.

In het kampioenschap neemt Frédéric Bouvy de leiding over van Kevin Morel, terwijl Jean-Claude Meert en Armand Fumal de derde plaats bezetten. De piloten van Chad Racing springen, dankzij hun superweekend, over de twee teams van KS Motorsport, Moonens-De Crem en Vanbellingen-Redant.


Race 1 : 1. Dockerill-Greensall (Peugeot 407 Silhouet) 20 ronden ; 2. Morel-Sougnez (Touring Cup) op 1.08.914, 1ste in S2 ; 3. Bouvy-Kelders (Renault Mégane Trophy) op 1.34.106 ; 4. Lémeret-Van Herck (Mazda RX8 Silhouet) op 1.48.003 ; 5. Fontaine-Servais (BMW M3 Silhouet) op 1.59.471 ; 6. Meert-Fumal (Touring Cup) op 1 ronde ; 7. Galand-Geoffroy (Honda Civic), 1ste in T2 ; 8. Franchi-Vannerum-Warroquiers (Jaguar X-Type Silhouet) ; 9. Smits-Cleynhens (Opel Astra) ; 10. Reynaerts-Philippart (BMW M3), 1ste in T3... 31. De Beil-Huybrechts (Honda Civic) op 8 ronden, 1ste in T1... 40. Martinez (Emma) op 14 ronden, 1ste in S3 ; etc.

Race 2 : 1. Vanbellingen-Redant (BMW M3 Silhouet) 22 ronden ; 2. Dockerill-Greensall (Peugeot 407 Silhouet) op 2.023 ; 3. Bouvy-Kelders (Renault Mégane Trophy) op 39.608 ; 4. Hartshorne-Keen (Peugeot 407 Silhouet) op 45.519 ; 5. Moonens-De Crem (BMW M3 Silhouet) op 1.16.861 ; 6. Morel-Sougnez (Touring Cup) op 2.26.595, 1ste in S2 ; 7. Meert-Fumal (Touring Cup) op 2.42.085 ; 8. Fontaine-Servais (BMW M3 Silhouet) op 1 ronde ; 9. Franchi-Vannerum-Warroquiers (Jaguar X-Type Silhouet) ; 10. Buratti-Pedon-Pedon (SEAT Leon), 1ste in T3 ; 11. Galand-Geoffroy (Honda Civic), 1ste in T2... 35. De Beil-Huybrechts (Honda Civic) op 4 ronden, 1ste in T1... 38. Martinez (Emma) op 8 ronden, 1ste in S3.

Kampioenschap (officieus) : 1. Bouvy 101,5 ; 2. Morel 99 ; 3. Meert-Fumal 72 ; 4. Dockerill-Greensall 70 ; 5. Moonens-De Crem 66 ; 6. Vanbellingen-Redant 64 ; etc.

PRC Group press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op zaterdag 12 juli 2008 om 22:05


Andere publicaties op Racingworld.be...