Strijd der diesels: Peugeot en Audi maken zich opnieuw op voor titanengevecht

Audi heeft afgelopen winter niet stilgezeten. Na het succesverhaal van de R8 en diesel-opvolger R10, heeft het merk uit Ingolstadt haar innovatieproces verre van stopgezet. Onlangs verschenen de eerste spyshots van de Audi R15, de LMP1-bolide waarmee de Duitse constructeur dit jaar zal aantreden in de 24 uur van Le Mans. De nieuwe racewagen is meer dan waarschijnlijk een antwoord op de steeds beter presterende Peugeots. De Franse autobouwer bracht vanaf de eerste dag een bloedsnelle proto op de baan, maar kinderziektes en tactische fouten hielden 'De Leeuw' van een Le Mans-zege in de twee voorbije edities.

Jacques Villeneuve en Ricardo Zonta, de Peugeot-rijders die in het begin van deze eeuw beiden voor het BAR Honda F1 team uitkwamen, worden naar de zijlijn verwezen. Vervangers van dienst zijn twee andere rijders met F1-ervaring. Fransman Sébastien Bourdais, uitkomend voor Scuderia Torro Rosso, vervoegt de rangen, samen met de Brit David Brabham. Brabham heeft twee seizoen Formule 1 op zijn conto maar reed zich de afgelopen jaren in de kijker met een Aston Martin fabriekswagen in de LMGT1-categorie. Nicolas Minassian, Marc Gené, Christian Klien, Pedro Lamy, Alex Wurz, Franck Montagny en Stephane Sarrazin blijven aan boord bij Peugeot Sport.

Nog even meegeven dat Audi inmiddels haar line-up voor de 12 uur van Sebring heeft vaststaan, een wedstrijd kaderend in de American Le Mans Series. Allan McNish, Rinaldo Capello en achtvoudig Le Mans-winnar Tom Kristensen vormen een trio, terwijl de andere R15 bemand wordt door Audi-youngsters Lucas Luhr, Mike Rockenfeller en Marco Werner.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in 24H du Mans op zondag 15 februari 2009 om 20:15


Andere publicaties op Racingworld.be...