BRKO: Penders-Lamot (ProSpeed) opnieuw op hoogste ereschavot

Na winst tijdens de openingswedstrijd in Spa-Francorchamps gingen Rudi Penders en Franz Lamot nu ook op Circuit Zolder met de grootste beker huiswaarts. Met 51 wagens op de inschrijvingslijst scoorde de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup opnieuw hoog op de applausmeter. Naast de ondertussen gevestigde waarden mochten we enkele nieuwe teams aan het reeds indrukwekkend lijstje toevoegen.

Klasse 2 werd versterkt door de komst van Porsches voor McDonald's Racing met Bouillon/Voets, een derde Porsche voor First Motorsport met Derdaele junior/Van Kouwen en de bloedmooie BMW M3 van Beliën Motorsport. Klasse 3 werd uitgebreid met niet minder dan vier Sakers waarvan één diesel, terwijl de winnaars van de Dunlop Drivers Cup, Quinten Devreker en Frédéric Van Hoof hun maidentrip mochten beleven met een MINI in Klasse 4.

Kwalificatie: Knappe chrono van Lumbeeck/Marchal

Chrono's onder de 1'40" blijken nu ook in de Dunlop Endurance Cup geen uitzondering meer. Er werd hard gefietst tijdens de één uur durende chronosessie. En met 51 wagens op de piste was het moeilijk om een vrije ronde te vinden. De algemene pole ging naar de AD Sport-Viper GTS van Wim Lumbeeck en Ron Marchal met een chrono van 1'35"277. Penders/Lamot tikten met de Porsche 996 RS als tweede aan voor Maes/Van Oost met de Porsche 996 GT3 Supercup. Niet toevallig ook de bemanning van het podium in Spa-Francorchamps. Deze drie team waren de enigen die onder de 1'40" doken. Voor de vierde plaats kenden we een superspannende ontknoping met zeven wagens binnen 8/10 sec. De Porsche RSR van de Laet/Vollebergh/Thiers was hierin de snelste en haalde het nipt van merkgenoten De Coster/'Brody' en Franssen/Neyens. Een verrassende goeie 7de stek was er voor de Mosler van Goegebuer/Van Elslander voor Klasse 1-concurrenten Quartier/Vervisch (BMW GTR) en de Porsches van Bouillon/Voets, Van Beurden/Bruynoghe, de familie Van Rompuy en Lagrange/Renard. De Ultima van Patric Derdaele en gelegenheidsrijder Marc Goossens kreeg af te rekenen met een afgebroken uitlaat terwijl Raus/Mattheus pech kende met een defecte versnellingsbak. De regerende kampioen moest hierdoor vertrekken vanuit 15de positie.

In Klasse 3 werd het een Saker-festival met Boender/Randasche, Meijer/Meijer, Jeuris/Vetters en Krant/Bezemer die de meerdere bleven van de Mazda RX7 van de familie Van Herck. De broers Franssen draaiden met de BMW M3 een uitstekende 6de chrono voor de Mitsubishi EVO VIII van Bader/Coekelbergs en de BMW's van Werckx en Jennen/Peeters.

Polderman bevestigde terug in Klasse 4 en zette zijn Renault Clio 3 op de pole. De BMW E30 M3 van de broers Van de Water moest amper 12/100 sec. toegeven en was op zijn beurt sneller dan de Clio's van Bijloos/Leybaert, Dodemont, Vermeeren/Aerts, Stevens, Voet/Van den Broeck, enz. Ook hier waren de verschillen bijzonder klein. Polderman kampte op het einde van de sessie met een stervende motor en mocht van de koersdirectie de start nemen met de Clio 2 van vorig seizoen.

Wedstrijd: Tweede zege op rij voor Penders/Lamot

De start van de wedstrijd over 125 minuten werd ontsierd door een carambolage in het peloton. Voornaamste rechtstreekse slachtoffers waren enkele Nederlandse Sakers, de McDonald's-Porsche, de MExT-Mosler, de nagelnieuwe BMW M3 van Beliën Motorsport en de Ultima van Derdaele. Enkele andere wagens, waaronder de Mazda RX7 en de Porsche van Van Rompuy/Van Rompuy deelden ook in de brokken en zouden daar in de loop van de wedstrijd een zware tol voor betalen. Bepaalde piloten die de wedstrijd alleen reden zoals Polderman en Dodemont profiteerden van de tocht achter de safety car om reeds de verplichte pistop in te lassen.

Na 15 minuten oponthoud om de rommel van de piste te halen werd de bende terug los gelaten. De AD Sport-Viper van Lumbeeck/Marchal trok de meute opnieuw op gang met in zijn spoor de Porsches van Lamot en Maes. Na een klein uur wedstrijd was de top 3 nog steeds ongewijzigd. Raus reed een superstint en toefde in 4de stelling voor Bruynoghe, Vollebergh, 'Brody', Cox, een sterke Lagrange die was vertrokken vanuit de pitlane en Tavernier.

Ronald Vetters voerde met de TVL-Saker de Klasse 3 aan voor de Mitsubishi EVO8 met Coekelbergs in het kuipje, de Sakers van Verkoelen en Meijer en de BMW's van Franssen, Werckx en Brinkmann.

Even later dook de Saker van Verkoelen net voor de Rea in de muur en opnieuw kwam er een code 60. Meteen het sein voor een massale invasie richting pitlane voor de verplichte pitstop. Wie op dat moment in sector 3 toefde kon probleemloos naar de benzinepomp. De rest moest afwachten en hopen dat de code 60 een tijdje zou duren. Dit was echter niet het geval waardoor enkele wagens konden doorschuiven in het klassement.

Naar het wedstrijdslot toe verloor de AD Sport-Viper zijn leidersplaats nadat deze tijdens de tankbeurt extra tijd verloor toen de motor niet onmiddellijk wou aanslaan. Bruynoghe en Van Beurden werden derde na een knappe wedstrijd en een zinderende finale. Het Speedlover-duo dat net als Maes/Van Oost niet kon profiteren om te tanken onder code 60 zette in het wedstrijdslot stalgenoten De Coster/'Brody' opzij. Ook Olivier Van Oost die wat tijd verloor door een losgekomen stoel bij teamgenoot Maes voerde het tempo op en strandde op amper 4 seconden van de derde stek. De Laet/Vollebergh sloot de race af in zesde stelling voor Raus/Mattheus die nog een extra pitstop moest inlassen met een klapband. Tavernier/De Coster, Franssen/Neyens en Lagrange/Renard rondden de top 10 af.

In de tussenstand van Klasse 2 blijft het duo Maes/Van Oost mooi aan de leiding voor De Coster/'Brody' die met één puntje voorsprong over Raus/Mattheus springt terwijl Van Beurden/Bruynoghe na een magere score door een ongeval in Francorchamps nu komen postvatten op een voorlopige vierde plaats. Lagrange/Renard en Tavernier/Langeberg delen de vijfde stek. Leuk detail was de maidentrip van de 16-jarige Dylan Derdaele die in een First-Porsche het stuur deelde met de Nederlander Van Kouwen die pas 66 is geworden. 50 jaar verschil en goed voor een mooie 10de eindplaats in Klasse 2.

In Klasse 3 verloren we reeds twee Sakers tijdens de start en nog eentje na één uur wedstrijd. Ook de Mazda van Van Herck kende ditmaal geen probleemloze race, maar zette toch de snelste wedstrijdchrono op de tabellen. De Saker van Vetters/Jeuris bleef overeind en won verdiend de race voor een verassende Guido Werckx. Frank Jennen en Harry Peeters parkeerden de MSE-BMW voor de tweede maal op rij op het podium voor de BMW 120 diesel van De Vocht/Van Loo, de Saker Sprint van Krant/Bezemer en de BMW M3 van de broers Franssen. Beckers/Van Samang moesten de handdoek werpen met een losgekomen olieleiding. De tussenstand in Klasse 3 is uiterst spannend. Het duo Peeters/ Jennen deelt nu de leiding met De Vocht/Van Loo terwijl Werckx volgt op amper twee punten. Jeuris/Vetters bezetten de vierde plaats op 5 punten van de leiders. De Mazda RX7 zakt naar de 5de plaats. Ook Alain Bader en Wim Coekelbergs waren met de Mitsu EVO 8 goed onderweg tot er koppelingsproblemen opdoken en de snelle Japanner naar de kelder van het klassement verhuisde.

Polderman haalt terug de volle puntenoogst binnen na een indrukwekkende race. Hierdoor blijft hij niet alleen ongeslagen aan de leiding in Klasse 4, maar wordt ook de eerste leider in het Team Championship. Na zijn vroege pitstop stoomde hij samen met Dodemont op naar de kop van de race. Polderman moest het trouwens stellen met de kampioenenwagen van 2008 nadat de krachtbron van zijn nieuwe Clio het begaf tijdens de kwalificatie. Dodemont werd nog voorbij gefietst door Vermeeren/Aerts en opnieuw kregen we een compleet Clio-podium. De BMW's van de broers Van de Water en Beyers/Geelen/Deckers vielen terug naast de prijzen en werden respectievelijk vierde en vijfde. Ook hier kenden we nog een spannende ontknoping op het einde van de race. Bart Van den Broeck strandde op minder dan twee seconden van de top 5 terwijl ook spektakelman Stevens dicht in de buurt van Van den Broeck toefde. Polderman blijft uiteraard de Klasse 4 aanvoeren voor Vermeeren/Aerts en Van den Broeck/Voet die nog één puntje voorsprong tellen op de BMW van G&R Motorsport.

DSMEC press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op zondag 26 april 2009 om 20:15


Andere publicaties op Racingworld.be...