Belgian Race Kick Off: Reacties na de race (deel 1)

Wim Lumbeeck - AD Sport: "Deze Viper is quasi niet meer te vergelijken met de supersnelle bolide waarmee Kumpen en Longin jarenlang de baan op gingen. Toen was die wagen volgens Longin zelf een van beste "remmers", wat vandaag zeker niet meer zo is. Desondanks zette Ron een meer dan behoorlijke 1'35"277 op de tabellen tijdens de kwalificatie. Ron parkeerde de Viper GTS zodoende op de pole en dat deed het beste vermoeden voor de wedstrijd van 125 minuten. Het team van Albert Vanierschot leverde een schitterende wagen af die draait als een Zwitserse klok. Het monteren van de gigantische knalpotten om de Viper onder de reglementaire 105 dB te brengen heeft wel duidelijk aan het vermogen en het koppel gevreten. In de lage toeren is niets meer te vinden waardoor we in bepaalde situaties een versnelling lager moeten schakelen met de manuele H-bak. We moeten de motor dus op toeren houden wat de wagen erg agressief maakt. Niet makkelijk als ik dit vergelijk met de Viper GT3 waarmee ik vorig jaar actief was in de Belgian GT."

Alain Bader - DTC Team: "We beschikken in elk geval over genoeg power voor de omloop van Zolder », aldus Alain Bader, nadat de Japanse bolide makkelijk 1'45'' op de klok zette tijdens de kwalificatieritten. En dat met enkele remproblemen, waarvoor echter in de uren na de sessie een oplossing werd gevonden... We hebben momenteel geen enkele verklaring voor het probleem met de koppleing. Ook hebben we te kampen gehad met motorstoringen, doch enkel in de rechtse bochten! Het was alsof een snelheidsbegrenzer in actie trad... Toen ik bijvoorbeeld bij het ingaan van de Kanaalbocht de snelheid liet zakken, verdween ook het probleem. Maar het resultaat van dat alles is natuurlijk dat we eindigen op een plaats waar we niet thuis horen. Maar toch hebben we in Zolder getoond dat het potentieel van de Lancer Evo8 wel degelijk aanwezig is. We moeten nu alles goed analyseren en vooral oplossingen vinden voor de diverse kleine probleempjes. We gaan dus vanaf nu het aantal testsessies te Zolder wat opdrijven, want deze omloop is echt wel een pak veeleisender voor de mechaniek dan de omloop van Spa. De volgende manche van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup is de 500 Km van Zolder, midden juni, dus we hebben de tijd om verder te gaan met de ontwikkeling en het leren kennen van onze Mitsubishi. Op regelmaat konden we de tweede plaats in onze klasse vasthouden tijdens de eerste helft van de race, en dat is toch al een teken dat we op goede weg zijn..."

Joost Vollebergh - JD Competition: "Ook hier had er iets meer ingezeten, maar na de eerste race in Spa merk je echt enorme progressie en als we deze trend kunnen aanhouden, staan onze nog mooie dingen te wachten."

Chris Mattheus - Speedlover: "Verschrikkelijk jammer. Net na het uitkomen van de Jacky Ickx kreeg ik af te rekenen met een leegloper. Ik moest nog een ganse ronde afhaspelen en er ging kostbare tijd verloren. Maar we hadden een mooie voorsprong bijeen gereden en ik kwam terug als vierde op de piste. Maar de baanligging van de wagen was catastrofaal. Ik verloor ongeveer vijf seconden per ronde en de wagen was vreselijk overstuurd. Er zijn verschillende pistes denkbaar. Mogelijk heeft het loshangende rubber iets geraakt aan de ophanging. Maar zowel Gunther als ikzelf zijn ervan overtuigd dat de fout te wijten is aan het feit dat het team maar één wiel heeft gewisseld in plaats van twee. Twee banden die niet gelijk gesleten zijn en bovendien niet dezelfde temperatuur en bandenspanning hebben is vragen om problemen. Na de klapband had ik me reeds verzoend met de vierde plaats algemeen en derde in Klasse 2. Maar nu moest ik noodgedwongen van het gas en verloor ik nog eens extra drie plaatsen. Ik ben uiteraard niet tevreden met het resultaat. Vooral omdat ik mezelf niet heb te verwijten. We verliezen belangrijke punten voor het kampioenschap. Ik hoop dat we aan het eind van het kampioenschap deze zesde plaats in Klasse 2 als schrapresultaat mogen inbrengen. Maar dan moeten we de vijf resterende wedstrijden wel telkens beter scoren."


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Tom Gielen in DSMEC op dinsdag 28 april 2009 om 10:20


Andere publicaties op Racingworld.be...