Silverstone: K plus K snelste in pré-kwalificatie - Bandenproblemen bij Corvette

K Plus K Motorsport - Saleen S7-RDe Corvette-teams lijken het slachtoffer te worden van de nieuwe reglementen inzake banden. Michelin heeft een GT1-compound meegebracht die enkel lijkt te werken voor wagens met een middenmotor. Zowel Saleen als Maserati komen goed uit de verf, terwijl de Corvettes na een handvol ronden aan snelheid moeten inboeten. Na goede chrono's tijdens de Test and Media Days in Paul Ricard is het misschien geen verrassing dat de K plus K Motorsport Saleen S7-R helemaal bovenaan de tabellen prijkt. Ex-F1-rijder Karl Wendlinger kon met het Amerikaanse monster als enige onder de grens van 1:43,6" duiken.

PK Carsport - Corvette C6.RMike Hezemans perste in het begin van de pre-kwalificatiesessie een excellente 1:43,9 uit de PK Carsport Corvette C6.R. Vervolgens nam Kumpen het stuur over voor een long run: "De wagen gedraagt zich goed in het begin van de stint. De prestatiecurve van de banden piekt in de tweede ronde maar dan gaat het snel bergafwaarts. Blijkbaar is onze Corvette beter afgesteld dan die van de concurrentie want bij ons blijven de rondetijden constanter", aldus de Hasselaar na afloop van de 90 minuten durende sessie.

DKR Engineering - Corvette C6.RDe derde chrono werd gerealiseerd door Alex Müller in de Maserati MC12 met startnummer 2. De Oostenrijker trok op pad met nieuwe banden, maar kon net niet onder de grens van 1.44" duiken. Jos Menten plaatste de DKR Engineering Corvette C6.R op de vierde plaats en was meteen een stuk sneller dan gisteren: "Net zoals de andere teams hebben we een kwalificatierun gedaan op nieuwe banden. De afstelling is nog niet wat het zijn moet. De banden verliezen veel te snel grip wat ons in een long run nogal wat tijd kost. Voor de kwalificatie hebben we enkele verbeteringen op het oog", vertelt de Nederlander.

Selleslagh Racing Team - Corvette C6.RXavier Maassen en Guillaume Moreau rondden de top-vijf af met de Corvette C6.R van Luc Alphand Aventures. Michael Bartels en Andrea Bertolini strandden met de #1 Maserati op de zesde plaats, voor de tweede Saleen van K plus K. Onze landgenoot Bert Longin eindigde met de Corvette C6.R van Selleslagh Racing Team als achtste: "We hebben al enkele afstellingen geprobeerd, maar telkens verdwijnt de snelheid uit de rubbers na enkele rondjes", aldus Longin. Over teamgenoot James Ruffier heeft Longin niets dan lof: "Het klikt héél goed! Ik ben heel tevreden dat ik het seizoen met James kan afwerken. Hij is erg snel en kon zich meteen aanpassen aan de GT1-Corvette."

Marc VDS Racing - Ford GTTeleurstellend blijven de prestaties van de beide Full Speed Saleen. De racende journalist Stéphane Lémeret kon zijn teamgenoten nipt voorblijven, maar moest toch drie seconden toegeven op de besttijd van Wendlinger. Het Britse team heeft nog veel werk alvorens deze Saleen zich kunnen mengen met de debatten voorin. Nog even meegeven dat Marc VDS Racing de snelsten waren van de klas met nieuwe leerlingen. Leinders-Kuppens waren met de Belgische Ford GT ruim sneller dan de fabrieks-Nissan. Thomas Biagi moest de tweede Ford GT, het exemplaar van preparateur Matech, na vier ronden in het gras parkeren met een kapotte aandrijving.

In GT2 werd ProSpeed van het kastje naar de muur gereden. De fabrieks-Porsche van Collard-Westbrook kwam nooit in de rondetijden van de GT2-toppers. Hexis Racing sloot deze tweede training als snelste af met de Aston Martin, voor de #97 Brixia Porsche en de #51 Ferrari F430 GT2 van AF Corse. Het verschil tussen de leiders in GT2 en de beide Belgische Porsche bedraagt een volle seconde.

Foto's: Marnik Mouchaers


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op zaterdag 02 mei 2009 om 14:12


Andere publicaties op Racingworld.be...