Silverstone: K plus K naar dominante zege - PK vierde - ProSpeed wint GT2

Start van de race"De laatste Saleen-overwinnig", zo schreven we nog geen half jaar geleden na de historische overwinning van Anthony Kumpen en Bert Longin in Argentinië. Dat de Saleen S7-R nog steeds een uitstekend strijdwapen is, bewijst het Tsjechische K plus K Motorsport. Vorig jaar maakte het nieuwbakken team haar FIA GT-debuut met een GT2 Porsche, om in 2009 aan de start te verschijnen met beide ex-ACEMCO Saleen. De Amerikaanse wagens hebben niets aan snelheid ingeboet en in handen van Karl Wendlinger en Ryan Sharp blijkt het een uiterst efficiënte racewagen. Zelfs een tussenkomst van de Safety Car en twee trage pitstops konden de dominantie van Wendlinger-Sharp niet voorkomen.

PK Carsport - Corvette C6.RBij de start houdt iedereen het hoofd koel. Het 26-koppige startveld snelt richting Copse en in GT1 blijft de tussenstand zo goed als ongewijzigd. Wendlinger verdwijnt met de noorderzon terwijl Andrea Bertolini met de #1 Maserati MC12 als tweede aanpikt, met in zijn spoor de ontzettend sterke Alex Müller in de zuster-Maserati. De Oostenrijker heeft dit weekend duidelijk zijn visitekaartje afgegeven. Müller kon van in de vrije trainingen het tempo van Bartels en Bertolini vlot volgen. Achter de drie middenmotor-wagens zien we een mooi duel tussen Mike Hezemans (PK Carsport), Guillaume Moreau (Luc Alphand) en Adam Lacko (K plus K). Rondenlang wordt gestreden voor de vierde plaats, maar uiteindelijk trekt Moreau aan het langste eind, terwijl Hezemans wordt teruggewezen naar de zesde plaats. Longin en Menten maken de top-acht compleet.

Het spel van de pitstops verandert niets. Enkel bij Vitaphone Racing noteren we een kleine aarzeling wanneer Müller het stuur overlaat aan Miguel Ramos. Het duurt even voor de meccano's een nieuw wiel monteren linksachter. Ramos wordt de baan opgestuurd en nog geen ronde later staat de Maserati MC12 met startnummer 2 stil op de baan, met een afgebroken linkerachterwiel. Op hetzelfde moment slipt Tim Sugden van de baan, waarna de wedstrijdleiding de Safety Car de baan opstuurt. Vitaphone Racing profiteert optimaal en roept Bertolini binnen. Het Duitse team wint bijna een volle ronde, net niet genoeg om een onoverbrugbare bres te slaan.

De koersdirectie beslist dat de achtervolgers zich mogen ontdubbelen, terwijl de Safety Car de leidende Maserati gaat oppikken. Eenmaal de Maserati in het spoor van de Wiesmann Safety Car zit, wordt de wedstrijd opnieuw vrijgegeven. Enkel Ryan Sharp, onderweg in de K plus K Saleen #14, kon nog net aanpikken. De rest van het GT1-veld krijgt vijftien tot vijftig seconden aangesmeerd. Wendlinger had het stuur aan Sharp overgegeven met een voorsprong van tien seconden, maar slecht pitwerk van K plus K zorgt ervoor dat Sharp op achtervolgen is aangewezen. Xavier Maassen kan de derde plaats handhaven in de bloedmooie Corvette C6.R van Luc Alphand Aventures.

K plus K Motorsport - Saleen S7-ROok de tweede reeks pitstops brengt weinig verandering. Opnieuw verliest K plus K hopen tijd in de box, en Vitaphone Racing profiteert opnieuw. Bertolini heeft een bonus van twee seconden op Karl Wendlinger maar met nog 20 minuten te gaan lijkt de Italiaan een vogel voor de kat. De Saleen S7-R is zoveel sneller dat Wendlinger op zijn gemakje de kat uit de boom kan kijken. Pas wanneer Bertolini zich verslikt in het verkeer, grijpt Wendlinger definitief naar de leiding. Guillaume Moreau heeft in de LAA Corvette een achterstand van een halve minuut, terwijl Hezemans eindelijk de tweede K plus K Saleen van zich af kon schudden in de strijd om de vierde plaats. Bert Longin en James Ruffier reden een anonieme wedstrijd en finishten een ronde van de winnaars. Het SRT-duo moest genoegen nemen met de zesde plaats, voor de merkgenoten van DKR. Menten en Palttala kregen geen snelheid in de Corvette C6.R en eindigden kleurloos zevende. Het laatste puntje gaat naar Luke Hines en onze landgenoot Stéphane Lémeret, die negende eindigen in de Saleen S7-R van Full Speed. Mutch en Biagi kwamen als achtste over de streep maar pakken geen punten voor het kampioenschap omdat het een 'fabrieksdeelname' betreft.

ProSpeed Porsche - Porsche 997 GT3 RSRGT2 blijft traditioneel een strijd tussen Porsche en Ferrari. De duels worden op het scherpst van de snee uitgevochten en dat levert telkens een boeiend kijkstuk op. Halfweg de wedstrijd neemt Richard Westbrook het commando over van de Ferraristi en voor het eerst dit weekend lijkt ProSpeed Competition een antwoord klaar te hebben op de aanvallen van de concurrentie. De spankracht verdwijnt een beetje wanneer de #50 Ferrari van AF Corse uit de wedstrijd verdwijnt met een lekke band. Bij het vallen van de vlag leidt de ProSpeed Porsche nog steeds, voor de semi-fabrieks-Ferrari van PeCom Racing. Derde is CR Scuderia Ferrari met startnummer 56.

Foto's: Marnik Mouchaers


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op zondag 03 mei 2009 om 17:14


Andere publicaties op Racingworld.be...