Spa: Watertanden in Spa met startveld van 51 bolides - Top dicht bij elkaar

Al enkele dagen liep de paddock van Spa vol met de deelnemende teams van de Le Mans Series. Het leidt geen twijfel dat deze editie van de 1000 Km van Spa, de tweede race van de LMS, een voltreffer zal worden. Op woensdag startten de eerste technische controles en de typische sfeer van de enduranceraces zat er meteen al dik in. En stilaan liep de temperatuur op, eerst met de kwalificaties van de nieuwe Formula Le Mans, waarin Maxime Martin, die samen met zijn vader Jean-Michel rijdt, knap derde werd. Vervolgens was er voer voor de meer nostalgische zielen, met de kwalificaties van de Classic Endurance Racing.

Op het einde van de namiddag maakten dan de 51 bolides (32 prototypes en 19 GT's) van de Le Mans Series zich meester van de piste. Maar jammer genoeg dan toch zonder ook maar één Belg aan het stuur van één van de wagens... Een première die we liever niet beleefd hadden.

De eerste vrije sessie kende twee onderbrekingen, met één van de beide Aston-Martin 009 die een wiel verloor en vervolgens een schuiver zonder erg van de Courage LMP2 van Ibanez Racing. Ook de regen zorgde even voor een onderbreking, natuurlijk niet echt verrassend in deze streek...

De regen zette het verloop van de sessie dan wel op z'n kop en toch was de actie al meer dan voldoende om het water in de mond te krijgen. Bovendien kregen we als eindresultaat een precies identieke tijd van zowel de gloednieuwe Courage-Oreca LC70-AIM van Nicolas Lapierre en Olivier Panis en de Peugeot 908 HDi FAP van Marc Gene, Alexander Wurz en David Brabham. Beide draaiden een rondje in 2.06.740 tijdens de eerste vrije sessie. We zijn uiteraard nog ver van de pole in 1.58 van afgelopen seizoen, maar de match tussen benzine en diesel kon niet beter beginnen. Pescarolo, Ginetta-Zytek en Lola Aston Martin (in de prachtige Gulf livery) waren ook meteen bij de les.

Morgen staat een tweede - vroege - vrije sessie op het menu en natuurlijk de strijd om de pole tussen 13u55 en 14u15. Op zondag start dan net voor de middag de wedstrijd zelf. En misschien komt er wel een verrassing uit de bus, want Olivier Quesnel, de patron van Peugeot Sport, kondigde gisteren aan: "De zege is Spa is geen doel op zich, wij moeten ons hier niet bewijzen, maar wel over enkele weken in Le Mans. Onze voorbereiding loopt via Spa en vormt natuurlijk een belangrijke etappe..."

Resultaten van de eerste sessie:

1. Panis-Lapierre (Fra/Courage-Oreca LC70) 2.06.740
2. Gene-Wurz-Brabham (Esp-Aut-Aus/Peugeot 908 HDi FAP) 0.000
3. Senna-Ortelli (Bré-Mon/Courage-Oreca LC70) op 0.106
4. Tinseau-Boullion (Fra/Pescarolo-Judd) op 0.190
5. Klien-Minassian-Pagenaud (Aut-Fra-Fra/Peugeot 908 HDi-FAP) op 0.918
6. Watts-Hardman-Leventis (GB/Ginetta-Zytek) op 1.120
7. Primat-Ramos-Turner (Sui-Por-GB/Lola Aston Martin) op 1.196
8. Barbosa-Jouanny (Por-Fra/Pescarolo-Judd) op 3.310
9. Erdos-Newton (Bré-GB/Lola-Mazda) op 5.180 (1ste LMP2)
10. Bellichi-Fassler-N. Prost (Ita-Sui-Fra/Lola Aston Martin) op 5.308
...
19. Janis-Kox-Salaquarda (Tch-P-B-Tch/Lamborghini Murcielago) op 12.982 (1ste GT1)
...
27. Montermini-Petrobelli-Rosa (Ita/Ferrari F430 1ste GT2) op 17.748

RACE press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op zaterdag 09 mei 2009 om 09:46


Andere publicaties op Racingworld.be...