Spa: Simon Pagenaud (Peugeot) stormt naar de pole

Simon Pagenaud heeft de pole voor de 1000 Km van Spa, de tweede LMS-wedstrijd van het seizoen, neergezet. De Fransman bleef in zijn Peugeot 908 Hdi FAP zijn teammaat Alexander Wurz voor, waar Darren Turner in Lola Aston Martin als eerste benzinewagen derde werd. Peugeot stuurde de beide 908 tijdens de korte sessie meteen de piste op voor een snelle ronde, wat achteraf een goede beslissing bleek.

De sessie van de prototypes werd immers meerdere malen onderbroken, onder meer na een crash tussen de Ginetta-Zytek 09S van Watts (nog op pole in Barcelona) en de Lola Aston Martin van Tomas Enge. Uiteindelijk kon niemand de Franse diesel nog van de pole houden.

Verrassend is misschien wel de naam van de poleman. Simon Pagenaud werkt dit seizoen in de ALMS het seizoen met de gloednieuwe Acura LMP1 van de Ferran Motorsports af en maakte amper één week geleden, tijdens een endurancetest, met de Peugeot 908 Hdi FAP kennis. Pagenaud zal overigens met de Pescarolo Peugeot in Le Mans uitkomen.
Pagenaud: "Het team gaf me het vertrouwen en ik greep de kans met beide handen. Ik kon een snelle ronde neerzetten, waarna de sessie meermaals onderbroken werd en vervolgens konden wij in de pitlane rustig de rest van de kwalificatie afwachten. Het was overigens mijn eerste race in Spa sinds 2004."

Achter de beide diesels, die goed anderhalve seconde sneller waren dan de benzine-LMP1's, waren de verschillen klein. De Aston Martin van Turner had amper een halve seconde bonus op Marcel Fässler in de Speedy Lola Aston Martin, die zesde werd. Tussen de beide Britse prototypes vinden we nog de Oreca LC70 AIM van Bruno Senna en de Pescarolo Judd van Bouillon.

De pole van Peugeot was drie seconden minder snel dan in 2008, daar waar de snelste benzine even snel was als het afgelopen jaar. Verder in de top-10 zien we de LNT Ginetta, de tweede Pescarolo, de eerste Audi van Kolles, met ex-F1-rijder Narain Karthikeyan, en de Signature Oreca Judd.

In LMP2 ging de pole naar de Essex Porsche Spyder van Casper Elgaard, voor Porsche meteen een succesvol eerste optreden in 2009. Twee en drie werden de Lola Coupé LMP2 van Speedy en Racing Box. De RML Lola nam na een crash in de vrije trainingen niet aan de sessie deel, net als de Lamborghini Gallardo GT2 van Christophe Bouchut.
In GT1, met amper drie wagens, hield Alex Müller de eer van Aston Martin hoog. De Jet Alliance-rijder was sneller dan de IPB Lamborghini en de Alphand Corvette. In GT2 tot slot, was Porsche-rijder Marc Lieb de snelste van het lot, voor merkgenoot Patrick Pilet en Jaime Melo in een Ferrari.

Uitslag:
1. Nicolas Minassian, Christian Klien en Simon Pagenaud (Peugeot 908 HDi-FAP) 2:01.056
2. Marc Gené, David Brabham en Alexander Wurz (Peugeot 908 HDi-FAP) 2:01.082
3. Harold Primat, Darren Turner en Miguel Ramos (Lola Aston Martin) 2:02.488
4. Stéphane Ortelli en Bruno Senna (Courage-Oreca LC70-AIM) 2:02.570
5. Jean-Christophe Boullion en Christophe Tinseau (Pescarolo-Judd) 2:02.674
6. Andrea Belicchi, Nicolas Prost en Marcel Fassler (Lola B06/80 Coupé) 2:03.022
7. Guy Smith, Robbie Kerr en Lawrence Tomlinson (Ginetta-Zytek 09S-Zytek 2:03.598
8. Bruce Jouanny en João Barbosa (Pescarolo-Judd) 2:04.390
9. Andrew Meyrick, Charles Zwolsman en Narain Karthikeyan (Audi R10 TDI) 2:04.478
10. Pierre Ragues en Frank Mailleux (Courage-Oreca LC70-Judd) 2:04.614
11. Christian Bakkerud, Christijan Albers en Giorgio Mondini (Audi R10 TDI) 2:04.630
12. Casper Elgaard, Kristian Poulsen en Emmanuel Collard (Porsche RS Spyder) 2:07.918 (LMP2)
...
24. Lukas Lichtner-Hoyer, Thomas Gruber en Alex Müller (Aston Martin DBR9) 2:17.344 (GT1)
30. Richard Lietz, Marc Lieb en Horst Felbermayr Sr (Porsche 997 GT3 RSR) 2:21.870 (GT2)

RACE press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op zaterdag 09 mei 2009 om 16:24


Andere publicaties op Racingworld.be...