Spa: Peugeot met zege in Spa richting Le Mans - Essex wint LMP2

Christian Klien, Nic Minassian en Simon Pagenaud hebben in hun Peugeot 908 HDi FAP een spectaculaire editie van de 1000 Km van Spa gewonnen. Voor de klassieker in de Ardennen had Peugeot aangekondigd vooral Le Mans te willen voorbereiden, maar uiteindelijk ging de Leeuw uit Sochaux voluit voor de zege, de derde opeenvolgende in Spa. Op 13 en 14 juni mag Peugeot in Le Mans trachten van deze algemene repetitie in een zege in Le Mans om te zetten.

De tweede wedstrijd van de LMS 2009 viel nooit in een definitieve plooi en na 1000 kilometer hield de snelste diesel 27 seconden op de nummer twee, de Pescarolo van Christophe Tinseau en Jean-Christophe Bouillon, over. Met de Lola Aston Martin van Jan Charouz, Tomas Enge en Stefan Mücke op drie, kregen we bovendien drie verschillende merken op het podium.

Het openingsuur was bijzonder bewogen. Nog voor de start raakte de Signature Plus Oreca Judd van Franck Mailleux van de piste en net na het groen licht - in de eerste rechtse - kwamen de #16 Pescarolo van Bouillon en de #009 Aston Martin van Turner elkaar tegen. Iets later was het aan de goed gestarte Bruno Senna om met een lekke band de pitlane op te zoeken. De Oreca-Courage van Senna zou nooit meer in het stuk voorkomen en de jonge Braziliaan ging er op tien ronden van het einde op Blanchimont zeer hard af.

Ook de beide Pescarolo verloren in de beginfase tijd, maar een ontketende Jean-Christophe Bouillon vocht zich wel terug naar voren. Bruno Jouanny verging het slechter, hij verloor na een aanrijding bij de tweede herstart veel tijd en net voor halverwege wedstrijd maakte Jouanny in de Pescarolo een bijzonder zware klap op de Radillion.

Vooraan probeerden de beide Peugeot 908 HDi een kloof te slaan en enkel Marcel Fässler - in de Speedy Lola Aston - kon in de aanvangsfase enigszins het ritme van de Franse diesels volgen. De private Lola Aston verloor later, na een aanrijding, ook alle kansen op een ereplaats en werd uiteindelijk tiende.

Wie kon er Peugeot dan wel iets in de weg leggen? In de eerste plaats David Brabham, één van de rijders van de Peugeot, zelf.

"Ik schatte een inhaalmanoeuvre slecht in en kwam te vroeg naar binnen", gaf hij na een aanrijding met de Ibanez Courage LMP2 toe. De Peugeot 908 HDi FAP #9 raakte aan een ophangingdriehoek beschadigd en kreeg later bovendien nog een stop & go van ... 4 minuten vanwege het incident. Uiteindelijk werd de #9 Peugeot... 13de.

De Peugeot van poleman Pagenaud, Minassian en Klien bleef echter zonder problemen het veld aanvoeren al bleven - door verschillende interventies van de safety-car - de verschillen vooraan redelijk beperkt. Vooral de Pescarolo van Tinseau en Bouillon en de Oreca Courage van Panis en Lapierre konden een vuist maken. Jammer genoeg ging Lapierre in de fout bij het dubbelen van de WR Salini en weg waren de winstkansen van de gloednieuwe Franse LMP1, die uiteindelijk vierde werd, achter de Lola Aston Martin van Jan Charouz, Tomas Enge en Stefan Mücke. Op plaats vijf eindigde de tweede Lola Aston Martin, voor de beide Audi R10 Tdi van Team Kolles, die echter nooit in het stuk voorkwamen.

In LMP2 was de strijd eveneens bijzonder intens. De enige die een vuist tegen de Essex Porsche RS Spyder van Elgaard, Poulsen en Collard kon maken, was de #33 Lola Coupé Judd van Kane, Leuenberger en Pompidou, maar zij vochten wel tot op de meet. Uiteindelijk strandde de Lola op minder dan één seconde van de winnende Porsche. Op de derde trede van het podium in LMP2 eindigde de Racing Box Lola Coupé van de Italianen Francioni, Cecatto en Piccini.

In GT1 ging de zege naar de Luc Alphand Aventures Corvette van de ex-skikampioen himself, Goueslard en Clairay, voor de Lamborghini Murcielago van Kox, Salaquarda en Janis.

Rest er de prachtige strijd in GT2, waar vooral Marc Lieb voor een geweldige show zorgde. De teamgenoot van Richard Lietz reed de halve race voor een jagende meute Ferrari F430 GT uit, waarbij Antonio Garcia, Gianmaria Bruni, Rob Bell of andere Allan Simonsen als jachthonden dienden. Iets na halverwege reed Lieb dan lek, verloor ongeveer twee minuten en kwam vervolgens terug naar voren om de race te winnen. De Team Modena Ferrari van Garcia, Melo en Leo Mansell werd tweede, voor hun merkgenoten Bruni en Bell.

Quotes:

(winnaar) Nic Minassian (Peugeot 908 HDi FAP): "Wij hebben werkelijk een vlekkeloze race afgewerkt, met een strategie die verschillend was van de andere Peugeot in de optiek om zo veel mogelijk data voor de 24 Uur van Le Mans te vergaren."

(winnaar) Simon Pagenaud (Peugeot 908 HDi FAP): "Ik voel me al vanaf de eerste contacten thuis in dit team. Ik ben blij dat ik kan meewerken aan de voorbereiding van een legende als Le Mans. En tot slot ben ik natuurlijk bijzonder verheugd met dit eerste weekend bij Peugeot!"

(tweede) Jean-Christophe Bouillon (Pescarolo - Judd): "Onze wagen had wat te lijden onder het incident met de Aston bij de start, vooral de balans dan. We hebben anderzijds het verschil met de Peugeot kunnen klein houden door de verschillende incidenten en safety car interventies. Het verschil met de Peugeot Diesel is veel groter dan hier in de uitslag weergeven wordt. Alleen Peugeot zelf kent het potentieel van de wagen..."

Uitslag:
1. Nicolas Minassian, Christian Klien en Simon Pagenaud (Peugeot 908 HDi-FAP) 143 ronden
2. Jean-Christophe Boullion en Christophe Tinseau (Pescarolo-Judd) + 27 sec
3. Jan Charouz, Tomas Enge en Stefan Mücke (Lola Aston Martin) + 1 r
4. Olivier Panis en Nicolas Lapierre (Courage-Oreca LC70-AIM) + 1 r
5. Harold Primat, Darren Turner en Miguel Ramos (Lola Aston Martin) + 1 r
6. Andrew Meyrick, Charles Zwolsman en Narain Karthikeyan (Audi R10 TDI) + 2 r
7. Christian Albers, Christian Bakkerud en Giorgio Mondini (Audi R10 TDI) + 4 r
8. Casper Elgaard, Kristian Poulsen en Emmanuel Collard (Porsche RS Spyder) (LMP2)
9. Jonny Kane, Benjamin Leuenberger en Xavier Pompidou (Lola Coupé) (LMP2)
10. Andrea Belicchi, Nicolas Prost en Marcel Fassler (Lola B06/80 Coupé) + 4 r
...
15. Luc Alphand, Patrice Goueslard en Yann Clairay (Corvette C6.R) (GT1)
...
21. Marc Lieb en Richard Lietz (Porsche 997 GT3 RSR) (GT2)

RACE press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op zondag 10 mei 2009 om 20:38


Andere publicaties op Racingworld.be...