Adria: Winst voor Bertolini-Bartels - PK Carsport snelt naar sterke tweede plaats!

De tweede race in het kader van het FIA GT kampioenschap kende een razend spannend verloop. Zowel in GT1 als in GT2 was het wachten tot de laatste serie pitstops alvorens de winnaars gekend waren. Terwijl de beide Vitaphone Maserati in het wedstrijdbegin het voorgetouw namen, kwamen daar later nog de Corvette C6.R van Luc Alphand Aventures en PK Carsport bij. In GT2 waren het BMS, Brixia, ProSpeed en AF Corse die het mooie weer maakten.

Andrea Bertolini mocht na de diskwalificatie van de K plus K Saleen van op pole starten. Teamgenoot Alex Müller functioneerde als een perfecte buffer, terwijl Maassen in de LAA Corvette het duel om de derde plaats haalde van Anthony Kumpen. In het strijdgewoel verliest Kumpen overigens nog een plaats aan een Full Speed Saleen, die na een kanonstart op de vierde plek kwam postvatten. Rondenlang zat Kumpen opgesloten achter de dekselse Saleen, en verloor zo de voeling met de leiders. Uiteindelijk slaagt Kumpen erin om de ex-PK-wagen te passeren, maar het verschil met de leiders bedraagt meer dan tien seconden.

Pas bij de eerste serie pitstops kwam er opnieuw spanning in de wedstrijd. Müller en zijn teammaatje Ramos wurmden zich in het pitstopspel voorbij de #1 Maserati van Vitaphone... maar even later was het sprookje uit voor de Duits-Portugese combinatie. Hun Maserati was niet uitgerust met de bandenset uit de kwalificatie van vanmiddag, waardoor Ramos een keertje extra door de pitlane mocht. Na een geweldige stint van Mike Hezemans kreeg de PK Carsport Corvette terug aansluiting met de leidende Maserati van Michael Bartels, terwijl Guillaume Moreau het tempo van zijn teammaat Xavier Maassen niet kon evenaren. Zij vallen terug tot op de vierde plaats.

Michael Bartels werd na de tweede reeks pitstops niet meer bedreigd. Anthony Kumpen rijdt voor wat hij waard is, maar kan het gat met de Vitaphone Maserati van Bartels-Bertolini niet sluiten. Teamgenoot Hezemans geeft tekst en uitleg: "Ik heb al het mogelijke gedaan. De Maserati konden we vandaag niet aan. De tweede plaats was het hoogst haalbare. De banden werken nog steeds niet zoals het moet, hopelijk gaat het vanaf nu beter."

De derde plaats gaat uiteindelijk toch nog naar Müller en Ramos. Na een inhaalrace komt de tweede bolide uit de stal van Vitaphone toch nog als derde over de streep. Maassen-Moreau worden vierde, weliswaar op één ronde achterstand, en blijven in de tussenstand van het kampioenschap eveneens vooraan meedraaien. Bert Longin en James Ruffies werden na een anonieme race vijfde. De SRT-piloten konden het tempo van de koplopers vandaag niet volgen. Onze landgenoot Stéphane Lemeret finishte samen met Luke Hines zesde. Zevende algemeen - en tevens winnaar in GT2 - is de Porsche 997 GT3 RSR van ProSpeed Competition. Uiteindelijk konden Collard en Westbrook toch het laken naar zich toe trekken. De beide AF Corse Ferrari vervolledigen het podium.

Nog even meegeven dat Sharp en Wendlinger vandaag geen punten scoorden. De K plus K Saleen kwam niet verder dan één ronde. De Amerikaanse wagen moest naar de kant met een kapotte aandrijfas. Beide nieuwe GT1-Ford kenden geen gemakkelijke wedstrijd. Het Matech-exemplaar reed de wedstrijd niet uit, Leinders en Kuppens moesten vijf ronden toegeven op de winnaars.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op zaterdag 16 mei 2009 om 21:58


Andere publicaties op Racingworld.be...