500 km van Zolder: Marchal-Lumbeeck winnen met de Viper

Marchal-Lumbeeck winnen 500km van ZolderDe 500 km of Zolder was net als vorig seizoen een zware uithoudingsrace met een mix van drama's in de pitlane en prachtige gevechten op de piste. Vooral voor de algemene zege werd er zwaar gevochten tot en met de laatste van de 125 afgelegde ronden. En ondanks de regen werd niet één keer de code 60 uitgehangen. Daardoor waren de snelste wagens op de piste in staat om de 125 ronden in quasi exact 240 minuten af te haspelen. Ondanks deze lange race hadden we geen tijd om ons te vervelen. We kregen mooie duels voorgeschoteld en verschillende leiders in de onderlinge Klassen. De wisselende weersomstandigheden zorgden ervoor dat zowel regenrubbers als slicks moesten worden gemonteerd. Kortom, opnieuw een spannende en geslaagde race van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup.

Kwalificatie: Lumbeeck/Marchal op de pole na spannend slot
Tussen de kwalificatie en de race restten er amper twee uur. Veel teams namen dus geen zware risico's. Enerzijds omdat er bij schade amper tijd was om de wagen nog raceklaar te maken en anderzijds omdat de weersomstandigheden ervoor zorgden dat de piste er gevaarlijk glad bij lag. Enkele minuten voor de kwalificatie begon het te druppelen en enkele teams verkozen om op slicks nog gauw een snelle ronde te klokken. Maar veel bracht dit niet op. Het begon harder te regenen en iedereen opteerde achteraf voor regenbanden. Naar goede gewoonte werd de strijd voor de pole uiteindelijk pas tijdens de laatste minuten beslecht toen de piste terug begon op te drogen. Voor de beste startplaats op de grid ging het lange tijd tussen de Klasse 2-Porsches van Penders/Lamot, Maes/Van Oost, Van Rompuy/Van Rompuy/Verbist, Franssen/Neyens en de Klasse 1-Viper van AD Sport. In het slot van de 60 minuten durende kwalificatie werd de ProSpeed-Porsche nog verwezen naar de derde stek ten voordele van de First-Porsche met Verbist aan het roer terwijl het AD Sport-duo Marchal/Lumbeeck in extremis de Klasse 1-Viper op de algemene pole parkeerde. Verbist/Van Rompuy dus mee op de eerste startrij voor de ProSpeed-Porsche RS van Penders/Lamot, de AD Sport-Porsche Biturbo van Derdaele/Lagrange, Maes/Van Oost, Franssen/Neyens, Van Beurden/ Bruynoghe, Raus/Mattheus/De Keersmaecker, Bouillon/ Voets/Langeberg terwijl het trio Renard/Derdaele junior/Van Kouwen de top 10 afsloot. Op de Viper en de Porsche Biturbo van AD Sport na werd de top 12 volledig ingekleurd door Porsches uit Klasse 2.
De Mazda van vader en zoon Van Herck overheerste de Klasse 3 voor de Ginetta van KS Motorsport, de vierwielaangedreven Mitsubishi Lancer Evo 8 van Bader/Meys, de BMW diesel van De Vocht/Van Loo en de BMW M3 van de familie Franssen die het nipt haalde van merkgenoten Jennen/Peeters. In Klasse 4 kwam Polderman terug als een duivel uit een doos door in de laatste ronde de pole te verzilveren voor de BMW's van Fastres/Meynart en Beyers/Deckers terwijl het duo Van den Broeck/Voet de snellere bleef van het Clio-peloton en de BMW van de broers Van de Water.

Wedstrijd:

Klasse 1 & 2: Lumbeeck/Marchal in extremis naar de overwinning, RS Racing-Powercars doet de beste zaak
In de voorbeschouwing hadden we aangekondigd dat de Klasse 1 er met de Porsche Biturbo terug een exemplaar bij kreeg en gestaag zijn deelnemersveld ziet stijgen. Maar door het ontbreken van wisselstukken op de Mosler van Goegebuer/Van Elslander en de BMW V8 van Quartier kwamen we met de Viper en de Porsche Biturbo terug uit op amper twee exemplaren. De meute werd losgelaten in barre weersomstandigheden waarbij de regen het circuit volledig blank zette. Verbist nam in de First-Porsche 997 de bende op sleeptouw voor de Viper van Marchal en de Porsches van Penders, Neyens en Van Oost. Penders kon reeds in de openingsronde oprukken naar de tweede stek, maar ging in de eerste linkse in de bandenmuur en moest reeds komen pitten met een defecte diffuser. Meteen kon de winnaar van de twee eerste manches beginnen aan een indrukwekkende inhaalrace. Vooraan stond er geen maat op Verbist die dit weekend de familie Van Rompuy kwam versterken in de First-Porsche 997. Aan de demonstratie van de regerende Clio-kampioen kwam een einde toen hij een tweede maal net over de reglementaire grens van 105 decibel ging en uit de wedstrijd werd genomen. Ook andere teams, waaronder de BMW M3 van Guino Kenis werden hiermee geconfronteerd. Het extra geluid die de regenbanden met zich meebrengen is hieraan niet vreemd. De ganse wedstrijd werd gedomineerd door vier teams die elkaar regelmatig afwisselden aan de leiding. Penders/Lamot die kostbare tijd verloren door twee uitstapjes, Maes/Van Oost die ondanks een 'drive through' en een losgekomen wiel toch de leiding in handen kregen nadat Bruynoghe/Van Beurden op 15 minuten van het einde en met uitzicht op de zege problemen kreeg met de kabel van de schakelbak. Daardoor kwam het duo Marchal/Lumbeeck in de Viper op een tweede plaats op een handvol seconden van de Porsche van RS Racing-Powercars. Ruben Maes perste nog alles uit de Porsche 996, maar moest in de voorlaatste ronde het hoofd buigen voor de supersnelle Viper die in het wedstrijdslot nog de snelste wedstrijdronde (1'36"900) op de tabellen zette.
Maes/Van Oost winnen wel de Klasse 2 voor Penders/Lamot en een verbluffende Franssen/Neyens. Renard/Derdaele junior/Van Kouwen werden vierde voor de onfortuinlijke Bruynoghe/Van Beurden. Daartussen werden Patric Derdaele met Niels Lagrange voortreffelijk vierde algemeen tijdens hun maidentrip met de Klasse 1-Porsche Biturbo.
Het duo Maes/Van Oost versterkt zijn leiderspositie in Klasse 2 en wordt de nieuwe leider in het Team Championship. Door de moeilijke weersomstandigheden vielen nogal wat kleppers weg met technische averij of aanrijdingen. Regerend kampioen Raus kende een complete off-day. Gunther was ziek en kreeg naast zijn vaste co Mattheus ook nog versterking uit de hoek van Michaël De Keersmaecker. Na ongeveer 15 minuten begon de ellende toen na een aanrijding met een gedubbelde piloot een wiel moest worden vervangen. Kort daarna ging een steekas kapot en tijdens het tweede deel van de wedstrijd moest het trio definitief naar de kant met een defecte wiellager. Nog slachtoffers waren ondermeer Tavernier/De Coster die na een sortie terugvielen naar de 8ste plaats. Bouillon/Voets/Langeberg vielen na een perfect wedstrijdbegin weg met een defecte rempomp. Lamster/Zadnikar en De Coster/'Brody' verdwenen na een aanrijding.


Klasse 3: De Vocht/Van Loo nemen afstand
In Klasse 3 nam de Mazda van Van Herck een sterke start voor de BMW diesel van De Vocht en de M3 van Franssen. De Mazda werd in de loop van de wedstrijd echter geteisterd door enkele aanrijdingen en verhuisde naar de buik van het Klasse 3-peloton.
Toen ook nog eens de steekas de geest gaf waren alle kansen op een goede klassering naar de haaien. De diesel van De Vocht/Van Loo nam dankbaar over en kon optimaal profijt trekken uit zijn laag verbruik. Alain Bader maakte met de vierwielaangedreven Mitsubishi Lancer Evo 8 een mooie remonte en ging de familie Franssen vooraf die een prachtige en oerregelmatige wedstrijd afhaspelden. Opmerkelijk was de mooie inhaalrace van KS Motorsport die na een probleemrijke start op de voorlaatste of 46ste positie algemeen toefden en 12de in Klasse 3. Ze draaiden vlotte en snelle chrono's en vochten zich terug naar de 4de plaats in de Klasse net voor Jeuris/Vetters die met de Saker in de regen een allesbehalve makkelijke wedstrijd kende. De winnaars van de tweede wedstrijd van het seizoen sprokkelden toch belangrijke punten en komen op de tweede plaats in het kampioenschap. Het scheelde echter niet veel of de Saker zag de geblokte vlag niet. Tijdens de laatste ronde en op amper 200 meter van de meet viel Vetters stil zonder benzine en het duurde een eeuwigheid om op startmotor de meet te bereiken. Daardoor verloren ze nog de vierde plaats aan KS Motorsport. De BMW's van Peeters/Jennen (ontmoeting met het Zolderse beton) en Werckx/Werckx (problemen met baanligging) verliezen een plaats in de tussenstand. Opnieuw een oerregelmatige wedstrijd van Cuyvers/Reyskens (6de). Dit brengt terug een pak punten in het laatje waardoor deze debutanten opschuiven naar de 6de plaats. Zij finishten net voor de MSE-BMW van Peter Beckers en Jef Van Samang. Het is momenteel reikhalzend uitkijken naar de komst van de nieuwe bolide van Peter Beckers die daardoor sterker uit de hoek moet komen in de toekomst.

Klasse 4: Winst voor de broers Van de Water - Polderman leider af
Polderman was naar goede gewoonte terug de referentie in Klasse 4. Na de pole pakte hij met zijn Clio ook de leiding tijdens de race met in zijn spoor merkgenoot Bart Van den Broeck die zich in de regen letterlijk als een vis in het water voelde. De actuele leider in Klasse 4 ging wel wat onstuimig te werk en ploegde regelmatig door de Zolderse zandbakken. Zodoende kon Bart Van den Broeck blijven aanklampen die op zijn beurt een leuk robbertje uitvocht met De Hoen/Grouwels. Enkele andere toppers uit Klasse 4 kenden een pechdag. Het Autokrant-duo Vermeeren/Aerts kreeg af te rekenen met koppeling- en dito remproblemen terwijl Aerts ook nog eens aan de Villeneuve door een concurrent in de muur werd gekatapulteerd. Maar ondanks de ellende zijn beide jonge wolven tevreden met de behaalde vijfde plaats. Zij worden immers de nieuwe leiders in Klasse 4 omdat Polderman de pechdag van zijn leven kende. De Nederlander had net het stuur doorgegeven aan zijn kompaan Keymel toen deze werd aangereden door Van Kuyk die afgelopen zondag de ex kampioenenwagen had gehuurd bij........Polderman. De man uit Sluis werd dus van zijn sokkel gereden door zijn eigen materiaal. Ook Dodemont kon dit seizoen zijn talent nog niet etaleren. Zijn Clio draaide niet naar behoren en zelfs mits de versterking van Cup-rijder Christophe Legrand kwam het duo niet verder dan de 9de stek. De Lotus van Wiliquet deed het beter met de vierde plaats terwijl de Toyota van De Bruyn/Beaudoux/Van Damme de Clio's van spektakelman Stevens en Buffet voorbleef. De Hoen werd mooi derde en voor de overwinning werd flink gefietst tussen de Clio van Van den Broeck/Voet en de BMW M3 van Van de Water. Het duo Van den Broeck/Voet reed lange tijd aan de leiding, maar werd in het wedstrijdslot nog gepasseerd door de broers Van de Water tijdens de verplichte tweede pitstop. Het TRAXX-duo klimt nu wel naar de tweede plaats in de tussenstand.

DSMEC Press Foto: DSMEC


   



Dit artikel werd gepubliceerd op maandag 15 juni 2009 om 16:41


Andere publicaties op Racingworld.be...