Peugeot pakt dubbel na dominante vertoning - Porsche, Corvette en Ferrari vieren mee

Dubbelslag voor PeugeotDe 24 uur van Le Mans waren een kolfje naar de hand van Peugeot. Drie maal is scheepsrecht, dat moeten de troepen van Quesnel en co gedacht hebben bij aanvang van de 77ste editie van de befaamde etmaalrace aan de Sarthe. Al bij de start trokken de 908 HDI-Fap het voorgetouw om de leiding vervolgens niet meer af te geven. Enkel een incident in de pitlane tussen de fabrieks-Peugeot van Pedro Lamy (#7) en het klantenexemplaar van Jean-Christophe Bouillon (#17) kon de feestvreugde enigszins temperen. Zowel de officiële wagen als de Pescarolo bolide werden teruggeslagen in het klassement, maar Wurz-Brabham-Gené en Montangy-Sarrazin-Bourdais konden met een dubbelzege wél schitteren.

Audi kwam nergens in het verhaal voor. Het merk uit Ingolstadt had een nieuwe proto afgevaardigd naar de Sarthe, waar nogal wat ophef rond was ontstaan, maar de R15 TDI kon de onafgebroken reeks van overwinningen van zijn illustere voorgangers niet verder zetten. Uittredend winnaars Kristensen-McNish-Capello moesten zich tevreden stellen met de derde plaats na problemen met de ophanging en de transmissie. De #2 Audi crashte uit de race, terwijl de #3 Audi constant tegenslag kende. De overwinning bij de benzine-proto's ging naar de Lola-Aston Martin van Enge-Charouz-Mücke. Het exemplaar van Verstappen kende problemen, de bolide van ondermeer Peter Kox verdween uit de race na een crash van Alexandre Premat. Vanina Ickx eindigde 24ste algemeen in de Creaton LMP1-proto.

In LMP2 ging de zege naar de Porsche RS Spyder van Team Essex. Na een beklijvend duel met de merkgenoten van Navi Team Goh lag de weg open voor een Porsche-dubbel, maar in het laatste kwart van de wedstrijd slipte het Team Goh-exemplaar van de baan. De ex-Van Merksteijn-Porsche raakte zwaar beschadigd bij het ongeval, waardoor Speedy Racing Team Sebah en OAK Racing naar het podium mochten.

De LMGT1-klasse in de huidige configuratie eindigde op een sisser. De fabriekswagens van Corvette Racing konden het nog kunstmatig spannend houden, maar het gebrek aan privéteams was mede bepalend voor het uiteindelijke resultaat. De JLOC Lamborghini Murciélago R-GT maakte een uiterst slechte beurt. De Italiaanse schone moest na tien minuten de handdoek werpen. De Aston Martin van Jetalliance Racing kende regelmatig problemen, maar bleef toch in koers, zij het op ruime afstand van de leiders in de klasse. De strijd voor de derde plaats tussen beide Luc Alphand Aventures Corvette C6.R werd onthoofd na een crash van het exemplaar met #72. Toen ook de officiële Corvette met #64 naar de kant moest, lag de weg naar de tweede plaats open voor Xavier Maassen en co. De Jetalliance Aston kon ook nog naar het podium, na een anonieme race.

LMGT2 werd een tijdlang gedomineerd door de Porsche 997 GT3 RSR van ondermeer Flying Lizard and IMSA MatMut, maar uiteindelijk trokken de Ferraristi aan het langste eind. Na middernacht trapten de rijders van Risi Competizione het gaspedaal vol in, om een voorsprong uit te bouwen op de LMGT2-concurrentie. BMS Scuderia Italia eindigde knap tweede, voor Krohn Racing, met ondermeer onze landgenoot Eric van de Poele aan het stuur.

Foto: lemans.org


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in 24H du Mans op maandag 15 juni 2009 om 21:22


Andere publicaties op Racingworld.be...