500 km van Zolder: Reacties na de race (deel 5)

Tom Sneyers - Teammanager Saker Belgium: "De weersomstandigheden hebben duidelijk een grote rol gespeeld tijdens de afwikkeling van de wedstrijd. Het was voor de piloten de eerste maal dat ze met de Saker in dergelijke omstandigheden moesten rijden en dat vertaalt zich in een mindere kwalificatie. Maar Wim wist alle valkuilen te ontwijken en Ronald heeft een fantastische race afgewerkt. Hij draaide de tweede snelste wedstrijdronde na de Mazda RX7 van Van Herck. We zijn tevreden met het resultaat. Enerzijds was het voor Saker Belgium een uitdaging om voor de eerste maal een wagen te laten rijden in een wedstrijd van vier uren. De wagen gaf geen krimp en heeft deze test met brio doorstaan. Toch een bewijs van fiabiliteit. En anderzijds zijn we door het behaalde resultaat kunnen doorstoten naar de tweede plaats in het klassement. En dat is een goede uitgangspositie voor de volgende race".

Danny Dubois - Teamchef EMG Motorsport: "Ik heb me fantastisch geamuseerd en de sfeer binnen het team heeft me aangenaam verrast. De jongens hebben een prachtige race gereden, maar dat is niet alleen mijn verdienste. Ik ben maar een schakel in de goed geoliede ketting. Het is in ieder geval minder stresserend en leuker dan de job van koersdirecteur. Een job die ik trouwens nog steeds ter harte neem. Het smaakt uiteraard naar meer en de bedoeling is om EMG-Franssen te begeleiden tot eind dit seizoen. Nadien zien we wel"

Wim Jeuris - Saker Belgium: "Tijdens de kwalificatie hebben we het rustig gedaan. Ik reed buiten op regenbanden toen het begon te druppelen en heb onmiddellijk de chrono gezet. We hebben nadien geen risico's meer genomen. Tijdens een race over 4 uren is de plaats op de startgrid van ondergeschikt belang. Wat de start betreft wisselen we steeds. Nu was het mijn beurt en ik had er geen goed gevoel bij. We missen ervaring met de Saker in de regen die totaal anders stuurt dan een Porsche. Geen ABS, geen sperdifferentieel en een superlichte wagen. Het was heel moeilijk. Ik heb dan maar geen risico's genomen en mijn eigen wedstrijd gereden zonder naar de concurrentie te kijken. Ik heb wel heel wat concurrenten in de zandbak zien steken. Toen Ronald overnam was de piste opgedroogd en hij heeft nog een formidabele stint gereden. Op een 200-tal meters voor de eindmeet is hij dan zonder benzine gevallen en is op startmotor toch nog over de meet gesukkeld. En dat heeft ons nog de vierde plaats gekost. Maar we zijn tevreden. Vooral dat we nu op de tweede plaats staan in het kampioenschap".

Jean-Paul De Coster - Speedlover: "Tijdens de kwalificaties waren we niet van plan om het onderste uit de kan te halen. De omloop lag verraderlijk glad door de regen en het was heel moeilijk rijden. We wilden zeker geen onnodige risico's nemen omdat er amper twee uren verschil zat tussen de kwalificatie en de wedstrijd. Schade rijden stond mogelijk gelijk aan niet starten. Het team had bovendien geopteerd om mij de baan op te sturen met gebruikte regenbanden en ik kreeg totaal geen grip. Nadien was het te laat om nog nieuw regenrubber te laten aanrukken waardoor we genoegen moesten nemen met een 15de chrono. Geen ramp echter voor een wedstrijd over vier uren. De banden waren nagelnieuw en niet ingereden", gaat de man uit Schilde verder. "De piste lag nog halfnat en het duurde toch een vijftal ronden voor ik optimaal rendement kreeg. Het team had de wagen niet volledig vol getankt en aan de Bianchi begon de Porsche te stotteren. Ik sukkelde toch binnen om de wagen terug aan Stefaan door te geven. Deze reed dan net als ik constante chrono's waardoor we nog als 8ste over de meet bolden. Op zich geen denderend resultaat, maar gezien de omstandigheden waren we toch tevreden. Als we de verloren ronden optellen bij ons resultaat komen we toch in de buurt van de derde plaats in Klasse 2. In de tussenstand is er geen ramp gebeurd. We verliezen twee plaatsen maar zijn de voeling met een plaats binnen de top 5 niet kwijt. Het verschil is amper 4 punten met de vijfde in het kampioenschap. We hopen nu uiteraard dat we deze wedstrijd op het einde van het seizoen in rekening kunnen brengen als verplicht schrapresultaat".


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Tom Gielen in DSMEC op woensdag 17 juni 2009 om 16:58


Andere publicaties op Racingworld.be...