Oschersleben: PK Carsport wint regenrace na fantastische start en dito strategie

PK Carsport - Corvette C6.RMike Hezemans en Anthony Kumpen hebben in Oschersleben de overwinning gepakt en naderen in de tussenstand van het kampioenschap tot op drie punten van de leiders. Het Belgisch-Nederlands duo domineert de wedstrijd en moet enkel in het eerste uur afrekenen met sterke concurrentie uit de hoek van een andere Belgische Corvette-formatie; namelijk een voortreffelijke Bert Longin. De Saleen- en Maserati-armada heeft zichzelf uitgeschakeld. Bij de start haken Müller en Wendlinger in elkaar en in het gewoel wordt ook Xavier Maassen (LAA) alle zegekansen ontnomen.

PK Carsport & Selleslagh RacingWendlinger kon de schade beperken en kon de voeling houden met de top-vijf, terwijl Müller moest wachten tot het hele veld gepasseerd was. Maassen diende meteen de pits op te zoeken voor een herstelling aan de rechter voorzijde. De uitstekend gestarte Mike Hezemans profiteert van de situatie en glipt van plaats zeven naar de leiding. Hiermee legt de Eindhovenaar de basis voor een schitterend scenario. Ook Bert Longin, gestart van op de zesde plaats, weet optimaal te profiteren van het incident. Longin volgt in het spoor van Hezemans, maar in het eerste kwartier ziet hij de Nederlander langzaam uitlopen. Pas wanneer de eerste regendruppels vallen, vindt Longin een strak tempo. Terwijl Hezemans de onderstuurde Corvette met moeite kan temmen, komt Longin met rasseschreden dichterbij. Ondertussen banen ook Wendlinger en Müller zich een weg naar voren.

Mario Dominguez, die even naar de tweede plaats was opgerukt, slipte van de baan met de tweede K plus K Saleen. Het begint zichtbaar harder te regenen en de rijlijn is niet helemaal droog meer. De rijders worden steeds actiever en hier en daar leidt dit tot kleine aanrijdingen. Emmanuel Collard, op dat moment op puntenjacht, wordt door Paulo Ruberti van de baan getikt. De leider in de GT2-tussenstand, onderweg met een ProSpeed Porsche, moet ter plaatse opgeven. Ook Bert Longin gaat één maal rechtdoor, net zoals Karl Wendlinger. Hezemans werkt een foutloze stint af, en komt in de 34ste ronde binnen voor een banden- en rijderswissel. Perfecte timing van PK Carsport, want de regen komt met bakken uit de hemel vallen. Terwijl Alex Müller in de Vitaphone Maserati nog een rondje wacht, vertrekt Anthony Kumpen met Michelin-regenbanden. Het wordt een rondje te lang voor Müller, die de Maserati amper op de baan kan houden in de gietende regen. Voor de pitstops bedroeg het verschil tussen de leidende Corvette en de Maserati amper drie seconden, maar even later is dat gat uitgelopen tot 15 seconden. Strak pitwerk bij PK Carsport!

Ryan Sharp - Saleen S7ROok Patrick Selleslagh heeft het bij het rechte eind. Bert Longin wordt op het juiste moment binnengeroepen om het stuur over te geven aan James Ruffier, die daardoor kan opklimmen naar de tweede plaats. De wedstrijd stabiliseert zich vooraan maar de omstandigheden zijn erg moeilijk voor de rijders. Ruffier, die pas voor het eerst onderweg is in de regen, spint en verliest zijn mooie tweede plaats aan de jagende Maserati van Michael Bartels. Ook Miguel Ramos komt oprukken en vat post in de top-drie. Daarachter vinden we Ryan Sharp, die een indrukwekkende relais afwerkt. Met de Saleen S7R drukt hij zich nog een weg voorbij Ramos en rijdt hij zelfs naar de andere Maserati toe.

Met nog een half uur te gaan komen de meeste teams binnen voor de tweede verplichte pitstops. Vitaphone Racing tracht het tij nog te keren maar een uitstekende Anthony Kumpen pareert de snelle rondetijden van Andrea Bertolini en Alex Müller. Ook Wendlinger, die opnieuw overnam van Sharp, komt terug in het spoor... maar de Oostenrijkse ex-F1-piloot schakelt zichzelf uit met een tweede spin. Pas vijf minuten voor het vallen van de vlag komt Kumpen binnen voor zijn tweede stop, maar de voorsprong op de achtervolgers is groot genoeg om de overwinning veilig te stellen.

De vierde plaats valt opnieuw in handen van Bert Longin en die geeft de Belg niet meer af. Xavier Maassen en Thomas Biagi eindigen na een mooie inhaalwedstrijd nog vijfde en pakken daarmee vier waardevolle punten. Daarmee houdt Maassen voeling met de top in de tussenstand van het kampioenschap. In de slotfase kan Bas Leinders met zijn klanten-Ford nog de officiële bolide van Matech achter zich houden, goed voor de overwinning bij de 'nieuwe' GT1's. Luke Hines en Stéphane Lémeret pakken met de Full Speed Saleen het laatste puntje van de achtste plaats.

GT2 was een kolfje naar de hand van Gianmaria Bruni en Toni Vilander. Het AF Corse-duo kwam met de Ferrari F430 GT2 bovendrijven in de moessonregen. De tweede plaats gaat naar het gelegenheidsduo Holzer-Edwards. Zij halen de kastanjes uit het vuur voor ProSpeed, dat hiermee belangrijke punten scoort in de strijd om de teamtitel in GT2. Derde wordt de Aston Martin Vantage V8 van Mücke en Mackowiecki. Het eerste podium van de GT2-Aston! In GT2-tussenstand blijven Collard en Westbrook aan kop ondanks een nulscore.

Eindstand in Oschersleben:
1. #4 PK Carsport - Hezemans/Kumpen - Corvette C6.R - 71 ronden
2. #1 Vitaphone Racing - Bartels/Bertolini - Maserati MC12
3. #2 Vitaphone Racing - Muller/Ramos - Maserati MC12
4. #3 Selleslagh Racing Team - Longin/Ruffier - Corvette C6.R
5. #19 Luc Alphand Aventures - Maassen/Biagi - Corvette C6.R
6. #40 Marc VDS Racing - Leinders/Kuppens - Ford GT
7. #44 Matech Racing - Mutsch/Hennerici - Ford GT
8. #11 Full Speed Racing - Lémeret/Hines - Saleen S7R

De tussenstand in het rijderskampioenschap in GT1:
1. #1 Vitaphone Racing - Bertolini/Bartels: 26 punten
2. #4 PK Carsport - Kumpen/Hezemans: 23 punten
3. #19 Luc Alphand Aventures - Maassen: 15 punten
4. #3 Selleslagh Racing Team - Longin/Ruffier: 12 punten
5. #2 Vitaphone Racing - Müller/Ramos 12 punten

De tussenstand in het rijderskampioenschap in GT2:
1. #60 ProSpeed - Collard/Westbrook 20 punten
2. #50 AF Corse - Bruni/Vilander 18 punten
3. #61 ProSpeed - Holzer 16 punten
4. #55 CRS Racing - Bell/Kirkaldy 13 punten
5. #97 Brixia Racing - Ragginger/Lucchini 9 punten

Foto's: Marnik Mouchaers


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op zondag 21 juni 2009 om 14:01


Andere publicaties op Racingworld.be...