25H VW Fun Cup: Dertigtal kandidaten voor zege

Het voorbije jaar is de VW Fun Cup danig veranderd door de komst van de TDI BlueMotion motoren. De technische evolutie heeft geen invloed gehad op de intensiteit van de races, die nog altijd even fel betwist worden. Die opmerking geldt zeker voor de editie 2009 van de 25 Uren, waarin een dertigtal teams terecht ambities koesteren op de zege. Bij de start van de 25 Uren 2008 waren twee tweezitters de buitenbeentjes, want ze reden met een turbodiesel. Die motor was geroepen om stelselmatig de viercilinder benzinemotoren, die sinds het ontstaan van de VW Fun Cup gebruikt werden, op te volgen. Twaalf maanden later tellen we een veertigtal wagens die aangedreven worden door een TDI BlueMotion. De meeste waarnemers tippen op deze teams, al blijven er nog enkele onbekende factoren, zoals de betrouwbaarheid in een race van meer dan een etmaal en de invloed van deze koppelrijke motoren op de bandenslijtage en op de remmen. Bij het overlopen van de troepen, hanteren we het systeem van het... voetbal, hoewel de spirit van de VW Fun Cup grensoverschrijdend is.

The Tree Lions...

De fans van Brits voetbal weten het vaak niet, maar de bijnaam van het nationale Engelse team verwijst naar Drie Leeuwen, een verwijzing naar het schild van de drie koningen van Engeland. Na deze sportieve intro, kijken we eens naar de Britse delegatie, die de titel verdedigen na de zege van JPR Motorsport vorig jaar. Maar liefst elf VW Fun Cup TDI's BlueMotion komen het Kanaal over voor de 25 Uren. De inwoners van het Verenigd Koninkrijk zijn vastbesloten om hun suprematie te bevestigen. JPR Motorsport is opnieuw van de partij. Het Belgisch-Britse viertal Rose-Harris-McKever-Debrus moet beschouwd worden als favoriet nr. 1 om zichzelf op te volgen. Andere Britse teams die een hoofdrol kunnen spelen zijn Martindale-Martindale-Hart (Martindale Make it Right) en Connell-Connell-Pelle-FredrikBerg (Cuisine de France-Spar).

La Squadra Azzura

Zes Italiaanse wagens hebben de turbodiesel kit ontvangen. Voor veel volgers zijn de Transalpijnse bolides grote kanshebbers, want ze toonden heel wat potentieel tijdens de Trophée de Bourgogne. We kijken uit naar Bergamaschi-Richard-Coia-Zampieri-Vizzini-De Michelis-Raseri (BD Racing 1), hun teamgenoten De Pasquale-Sonnino-Amaru-Nale-De Castro-De Castro (BD Racing) en Memmola-Palopoli-Cassera-Carlotto-Chimentin-Cappelletti-Gabbiani-Rosoux (Due GI Racing-Zebra Fun).

Les Bleus

De TDI BlueMotion golf heeft het Frans kampioenschap nog niet bereikt. Alle wagens uit Frankrijk rijden nog op benzine. Hoewel hun taak niet evident zal zijn op een omloop waarop vermogen erg belangrijk is, telt de Franse delegatie toch een reeks kleppers, met enkele bekende piloten zoals Julien Ménard, Franck Lagorce, Jonathan Cochet en Wilfried Merafina. De eerste wordt bijgestaan door Suzanna, Basso en Fraylon in de wagen van Evorace Compétition. De voormalige Ligier-piloot is het speerpunt van de formatie Orhès Dallavalle, samen met Franck Dallavalle, terwijl Jonathan Cochet een team vormt met zijn broer Ludovic, Didier en Arnold Robin en de snelle Jean-René Defournoux. GT-specialist Wilfried Merafina vormt een team met Benjamin Rivière en Sébastien Rousseau in de Fun van TTM Compétition. Nog een aantal andere Franse teams hebben de middelen en de ambitie om vooraan met de snelle jongens mee te spelen. We denken dan aan Alloin-Alloin-Péchard-Coudraye (M3 Compétition), Desgranges-Allegrini-Antenen-Emard-Gandon (Defournoux Racing), Radet-Richard-Lericker-Nicolot-Bailly (Eurodatacar) en Sersot-Stebler-Broggi-Caudy-Susset (Orthès Stéphya II). We kijken ook uit naar Fransen die voor "zwart-geel-rode" teams rijden, zoals Boueix-Dumas-Martin (Colson Racing), Hébert-Courrier-Wittman-Lainé (Boutsen Coyote) en Arbaud-Bignalet-Brangeon-Brangeon (MTE-MacDo), die wel met TDI's rijden omdat ze vertrouwen op de kennis van de Belgische preparateurs.

Der Mannschaft

Net zoals de Fransen, blijven de Duitsers nog trouw aan benzinemotoren in hun VW Fun Cup. Ze hebben wel een pak ervaring in de Ardennen en hun status van outsider ligt hen. Hun speerpunten zijn Heider-Reinke-Haugg-Toussaint-Scheiff (Black Panther), Eckert-Eckert-Geng (Team Kanaligatoren), Hartmann-Petschull-Nielsen-Schmidt (Wind Power Racing) en Samain-Holz-Scholzen (Rockstar Energy).

De Rode Duivels

De nationale Belgische voetbalploeg maakt op geen enkele tegenstander nog indruk. Dat kan niet gezegd worden van zijn "naamgenoot" in de VW Fun Cup. Onze landgenoten willen de nederlaag in eigen huis van vorig jaar uit wissen.
De lokale specialisten beschikken over serieuze troeven. Naast een perfecte kennis van het circuit en de race, konden ze al sinds het begin van het seizoen ervaring op doen met de nieuwe motoren. Een ander voordeel: ze zijn in de meerderheid, met tweeëntwintig Belgische teams aan de start met een TDI BlueMotion. Bovendien hebben verschillende formaties de hulp ingeroepen van gereputeerde racers om teams te vormen die niet zouden misstaan in andere, minder "fun" competities.
Met een dergelijke armada is het natuurlijk moeilijk om een voorspelling te doen, want een dergelijke race heeft altijd verrassingen in petto.

Laten we ze even opsommen: Richard-Viron-Bordet-Oregavl (MTE Retrodor), Piron-Delrez-Vosse-Capocci (Astur Car), De Keijser-De Keijser-Maillet-Brouwers (Dubois Racing), Nava-Gressens-Vanhakendover-Colman (Cornélis Racing Quick), Van Impe-Bentchikou-Dupassage-Leenders (Arabian Sun Horses-SMR), Brugmans-Olivier-Léonard-Galand (Groupe Circus), Bouillon-Voets-Paoleschi-Houbben-Paisse (McDonald's Racing), Stéveny-Dockerill-Kane (Chad Racing), Magal-Quede-Ferraro-Weisshaupt-Duculot (Exodus Ball Events), Vandenabeele-Gérard-Ryheul-Damoiseaux (VV Speed), Greensall-De Groof-Al Massaoud-Tremaine Maude (MTE-D&D Financials), Godard-Ryhon-Lognard-Dandrifosse (Cityzen Promotion Immobilière), Nelissen Grade-Poncelet-Van Roij-Puype (MTE-Blackbug), Debrus-Charlier-Gernaey-Vitrier (Wash-One Côté Passions) en Pulinx-Palttala-Verbist-Fumal-Corthals (MPM Racing).

Met die laatste formatie komen we in een andere categorie, die van de gelegenheidsteams die branden van ambitie. Bovenaan deze lijst staat natuurlijk het dreamteam Soulet-Martin-Verdonck-Sougnez-Wauters (M&M's) maar ook Thiers-Thiers-Maes-Vanhooydonk (Astur Car 2) en Kelders-Bouvy-Greisch-Greisch-Abrams-Diet-Gérôme-Kouprianoff-Mollekens (Delahaye Racing Team) zijn in staat om hard en... lang te racen.

We hebben het hier enkel over dieselteams gehad, maar ook liefhebbers van benzinemotoren kunnen voor de verrassing zorgen, waaronder Barbary-Charlier-Jamar-Denis-Mahy (CB Racing), De Quirini-De Pierpont-van de Poele (Touring Racing Team), Baudart-Wust-Seerden-De Keijser (Pharma Technology), Verlinden-Jonckers-Jaeken-Moonens-Delaet-Volleberg (JD by KS Motorsport) en Mottard-Pulinx-Schroyen-Detiège (MPM Racing).

De tweezitters

De 25 Uren VW Fun Cup zouden niet compleet zijn zonder de tweezitters. Sommige teams hebben zich zelfs gespecialiseerd in deze categorie, zoals Radio Contact (Vroman-Dejaeghere-Detré-Postiau-Henrotte), Domduc Team (Duculot-Claeys-Knoll-Duculot-Jorquera-Cordier), Champion Motor Oil (Delsaert-Baudet-Cambier-Vannerom-Vandenabeele-Sterckx) en (Hermans-Spitzer-Meert-Servais). Ze gaan allemaal voor een goed resultaat, zonder hun "missie" te vergeten. Zij nemen immers passagiers mee aan boord om hen de race live vanuit de cockpit te laten beleven. Andere formaties geven voorrang aan dit aspect, zonder zich te bekommeren om het algemene klassement. Het zorgt voor een toffe groep deelnemers, waarvan de tenoren vaak hoog in het klassement te vinden zijn.

Goed om te weten

- De bevoorradingen worden uitgevoerd in een pitlane die daarvoor speciaal werd ingericht ter hoogte van de Campus automobile. De piloten van eenzitters tanken zelf en gespen zich vervolgens zelf weer vast of met de hulp van twee "gespers". Voor de tweezitters zal iemand anders tanken, terwijl de bemanning aan boord van de wagen blijft. Het additief voor de roetfilter (TDI BlueMotion) en octaanbooster (benzine) zal enkel in de pitlane toegevoegd kunnen worden.

- Een armade medewerkers staat klaar om de bevoorradingen vlot te laten verlopen: pompbedienden, brandweerlui, verantwoordelijken voor het rood-groene licht, veiligheidsmensen, "duwers" voor wagens in moeilijkheden,... Niets werd over het hoofd gezien. Er is zelfs ruimte voor VW Fun Cups die niet meer starten of die wachten op de Safety Car of een Code 60. Geen enkel lid van een team mag in de zone van de bevoorrading, die uitsluitend toegankelijk is voor leden van de organisatie of personen die door de organisatie daartoe gemachtigd werden.

- De maximale rijtijd aan een stuk bedraagt twee uren, pitstops niet inbegrepen.

- De start wordt gegeven voor de "endurance" pitlane.

PRC press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 09 juli 2009 om 09:27


Andere publicaties op Racingworld.be...