25H VW Fun Cup: KIA wint tweede wedstrijd na antifinale

Toen de wagens op de startgrid werden opgesteld voor de tweede manche, regende het. In dat peloton misten we de Mazda RX8 Silhouet, die het slachtoffer werd van een... brandje in de formatieronde. Net zoals tijdens de 12 Uren beleefde David Dermont een hachelijk moment, maar hij kon gelukkig ongedeerd de wagen verlaten. Die moest wel opgeven.

De wedstrijdleiding gaf de teams de kans om nog snel de geschikte banden te monteren voor het regenweer. Toen het licht op groen sprong, nam Koen Wauters de leiding, voor Frédéric Bouvy en Ruben Maes. Julien Schroyen, 4de, verloor helaas het contact met de leiders door een schuiver in de chicane, terwijl Werner Moonens al vroeg de pitlane in stuurde met de tweede BMW van KS Motorsport. Vanaf dat moment maakte Christophe Geoffroy indruk aan het stuur van de SEAT Leon, die hij naar de 6de plaats algemeen stuurde.

De demonstratie van Koen Wauters was helaas van korte duur. In de 9de ronde kwam de mooie KIA tot stilstand in het gras in de remzone voor de chicane. Daardoor kwam zijn merkgenoot Philippe Stéveny aan de leiding, voor de Renault Mégane van de leiders in het kampioenschap. Philippe Stéveny stelde zijn pitstop zo lang mogelijk uit en trapte nog een paar ronden extra door. Hij reed de pitlane binnen toen die net een paar seconden dicht was gegaan. De sanctie viel even later in de vorm van een drive-through opgelegd aan Iain Dockerill. Daardoor lag de weg naar de zege helemaal open voor Christian Kelders, die Frédéric Bouvy had afgelost in de Mégane.

Iedereen maakte zich op voor een zege van de Renault, maar in de allerlaatste ronde reed de piloot plots aan wandeltempo. Bij het uitkomen van de chicane stond Christian Kelders bijna stil, om toch maar zeker Iain Dockerill te laten passeren en zelf de tweede plaats te pakken. Even later volgde de verklaring van team Delahaye: "We vermijden hierdoor 50 kg extra ballast te krijgen voor de rest van het seizoen."

Ondanks zijn drive through won de KIA Pro_Cee'd dus voor de Renault en de BMW van Steve Vanbellingen en Ruben Maes. Armand Fumal en Maxime Soulet realiseerden de dubbel in S2, terwijl Pierre-Yves Rosoux en Christophe Geoffroy wonnen in T3. Iets verder bevestigden de Britten Mark Lemmer en Mike Brauwn hun succes in T2, waarin ook de jonge David De Saeger en de Luxemburger Christian Franck, allebei erg efficiënt op de verraderlijke omloop, opvallend sterk presteerden.


   



Dit artikel werd gepubliceerd op zondag 12 juli 2009 om 09:37


Andere publicaties op Racingworld.be...