Spa: Warm-up: Corvetteteams domineren - Straks regen?

Nadat Maserati de kwalificaties domineerde, was het vanmorgen de beurt aan de Corvetteteams om de bovenhand te nemen. Xavier Maassen zette met de Team Sangari C6.R de besttijd neer, een halve seconde sneller dan Mike Hezemans, onderweg in het exemplaar van PK Carsport. De SRT-piloten klokten de derde tijd, maar zij waren voor het eerst onderweg met een volle benzinetank. Maxime Soulet: "De wagen had wat meer onderstuur omdat we voor het eerst met volle tank reden, maar dat zal ons niet teveel hinderen in de wedstrijd."

De Maserati MC12 van polesitter Alex Müller eindigde vierde, voor de wagen van regerend kampioenen Michael Bartels en Andrea Bertolini. De Maserati met een halve Belgische bemanning viel net buiten de top-vijf. Phoenix Racing is met de Audi R8 GT3 LMS opnieuw in de top-tien komen postvatten, terwijl PMB Motorsport hard werkt om haar wagens toch in te zetten in de 61ste editie van de Total 24 Hours of Spa. Het team van Patrick Taeymans heeft toestemming gekregen om te starten, ondanks dat beide Porsche 996 GT2-R geen enkele meter hebben afgelegd in noch de trainingen, noch de kwalificaties.

Brixia Racing was de beste leerling in GT2, terwijl Matech blijft uitblinken in G3. ProSpeed hinkte in de warm-up een beetje achterop, maar voor de wedstrijd mogen we het Belgische Porsche team zowel in GT2 als G3 vooraan verwachten. Markus Palttala is alvast opgetogen: "Onze Porsche 997 GT3 Cup S is uitstekend op een natte piste. Hopelijk regent het straks, maar ook als het droog blijft willen we vooraan meespelen", aldus de vliegende Fin. Hij deelt het stuur van de #161 met Loix, Lanik en Slingerland.

In GT2 wordt het vooral een strijd tussen de Ferrari F430 van AF Corse en BMS Scuderia Italia en de Porsche 997 GT3 RSR van Brixia, ProSpeed en Trackspeed. Bij Trackspeed werd niets aan het toeval overgelaten en voor de Ardense etmaalrace doet het Britse team beroep op ondermeer Stéphane Ortelli. "Ik heb al vier jaar niet meer met een RSR gereden, maar één rondje was genoeg om opnieuw feeling met de wagen te krijgen. We weten dat we een gentleman rijder hebben, maar onze strategie wordt aangepast in functie van de wedstrijd."

Nog vermeldenswaard is dat we waarschijnlijk zullen starten op een droge piste, en dat het mogelijk rond 17u00 begint te regenen.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op zaterdag 25 juli 2009 om 14:36


Andere publicaties op Racingworld.be...