Spa: PK Carsport neemt na zes uur wedstrijd overhand in 24 uur van Spa

Anthony Kumpen mocht eerder al even van de leiding proeven, toen de Limburger snel kon inlopen op de Corvette C6.R van Selleslagh Racing Team. Bert Longin, op dat moment achter het stuur van de SRT-bolide, kon geen competitieve tijden klokken met het Amerikaanse monster. Longin probeerde nog even de deur dicht te houden, maar besefte al snel dat het heel moeilijk zou worden om de veel snellere Kumpen te blijven blokkeren. Vervolgens komen de Maserati MC12 van Vitaphone Racing sterk opzetten. Bij hevige regenval en droge weersomstandigheden is de Corvette duidelijk snel, maar op een opdrogende piste zijn de Maserati duidelijk de betere.

Vitaphone Racing - Maserati MC12Stéphane Sarrazin - ex-F1-rijder, begenadigd rally-rijder en Le-Mans winnaar - kent de klappen van de zweep. In de Maserati met startnummer 1 gaat hij al snel voorbij Bert Longin en een half uur later moet ook Anthony Kumpen de duimen leggen. Ook Stéphane Lemeret, onderweg in de Maserati #33, gaat voorbij aan Kumpen, wiens regenbanden duidelijk hun beste tijd gehad hebben. PK Carsport kiest om iets vroeger de pits in te duiken voor slicks, en op dat moment bevindt de Corvette C6.R zich op een halve minuut van de leidende MC12. Een berekende gok die bijzonder goed uitpakt. Jos Menten gaat als één van de eersten de baan op met droogweerbanden en heeft het in zijn eerste rondjes moeilijk om snelheid in de wagen te krijgen... maar eenmaal de banden temperatuur houden staat er geen rem meer op de Nederlander.

PK Carsport - Corvette C6.RMenten maakt de verloren tijd uit de eerste rondjes ruimschoots goed, rijdt een gat van dertig seconden dicht, is constant de snelste man op de baan en passeert Sarrazin alsof hij stil staat. Op het droge hebben de Corvette een gigantisch voordeel en vooral in de eerste en laatste sectoren zijn de Amerikaanse bolides ongenaakbaar. Lang kan Menten wel niet genieten van de leidersplaats. De Nederlander slipt in bocht 19, en komt terug de baan op met een achterstand van tien seconden... een gat dat hij in dezelfde stint nog volledig dichtrijdt! Tijd voor een nieuwe pitstop en de coureur uit Haelen gaat de baan op met vers rubber. Niet veel later duikt ook Sarrazin de pits in met de leidende Maserati. Xandie Negrao neemt het stuur over maar de Braziliaan heeft moeite met de verraderlijke piste. Het jonge talent ziet Menten naderen in zijn spiegels, en ook ditmaal kan de Maserati geen vuist maken.

Na zes uur wedstrijd toert de Corvette C6.R van PK Carsport op de eerste plaats rond, met ruim tien seconden voorsprong op de Maserati van Bartels en co. Maxime Soulet heeft er een geweldige stint opzitten en heeft de Corvette van SRT teruggebracht naar derde stelling, na de ietwat mindere stint van Longin. Alex Müller is met de Vitaphone Maserati #2 naar de vierde plaats opgerukt, terwijl Vincent Vosse in de andere Italiaanse schone de top-vijf afsluit.

IMSA Performance Matmut - Porsche 997 GT3 RSRGeven we nog mee dat Raymond Narac de Porsche 997 GT3 RSR de muur ingezet heeft. De leider in GT2 slipte van de baan, verloor zijn voorbumper, legde een prachtig oliespoor waar een aantal concurrenten zich in verslikte, om vervolgens de pits in te rijden voor herstellingen. Op AF Corse domineert het schouwspel in GT2, met beide wagens aan kop, voor de Brixia Porsche. G2 is een kolfje naar de hand van Phoenix, dat prachtig zesde algemeen staat. In G3 houdt de Ford GT #121 van Matech het goed vol. In tegenstelling tot de kortere wedstrijden, blijft de aandrijving ditmaal wel heel.

Foto's: Marnik Mouchaers & Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op zaterdag 25 juli 2009 om 22:08


Andere publicaties op Racingworld.be...