24 Hours of Spa: reacties na de race (deel 1)

Maxime Martin - Matech Racing (winnaar G3): "Het was de eerste maal dat de Ford GT in GT3-configuratie aan een wedstrijd over 24 uur ging deelnemen. We hadden dus de nodige reserves, al is het materiaal op zich werkelijk top. We waren tijdens de kwalificaties de snelste, maar wisten maar al te goed dat we over een langere afstand met de diverse Porsche zouden moeten afrekenen. Op het einde kwam de bodem los, wat we oplosten, en later zou Thomas eigenhandig een elektronisch probleem oplossen. Een knap staaltje van mijn teammaat. Bovendien brak er tijdens de laatste ronde brand uit aan de uitlaat, maar we kwamen als winnaar over de finish. Voor het team was dat een fantastisch resultaat, terwijl ik tijdens mijn derde deelname aan de 24 Uur van Spa een zege in de klasse en een top-10 op zak steek. Wat kan een mens meer verwachten? Ik ben echt onder de indruk van het team, dat werkelijk niets aan het toeval overliet. Het was een super ervaring en ik hoop dat werkelijk over te kunnen doen volgend jaar in het WK FIA GT1. Maar nu ga ik nagenieten van mijn zege in Spa..."

Chistian Lefort - Mühlner Motorsport (Tweede in G3): "We hebben welgeteld één probleem met een haperend gaspedaal gekend, wat me even een moeilijk moment op de Raidillon en aan de Chicane opleverde, maar voor het overige liep de wagen als een klok. Bij Mühlner kennen ze hun job meer dan behoorlijk, alleen vind ik het jammer dat de communicatie niet altijd even vlot liep. De sfeer onderling tussen de rijders was wel geweldig en dat is samen met het resultaat toch wel van doorslaggevend belang. Voor de laatste stint liet ik de eer aan François Verbist, zeker met de snelle Markus Palttala, een oude bekende van me, achter ons. Hij zat niet ver achter en ik wilde echt die tweede plek vasthouden, een derde plaats zo dicht bij de finish zou een ontgoocheling geweest zijn. Bovendien kreeg de Ford problemen op het einde en wie weet had er meer ingezeten, want we strandden op amper één ronde. Wij zijn bovendien de beste Porsche in GT3 en dat is ook al een sterke prestatie."

Koen Wauters - Barwell Motorsport (14e algemeen): " Het was een mooie wedstrijd met een goede wagen, aan elkaar gewaagde rijders en een prima team. 14de is zeker niet slecht maar er had misschien iets meer in gezeten. Zondagochtend heeft mijn teamgenoot Eddy Renard een foutje gemaakt, een kleine sortie waarbij de oliekoeling en de radiator beschadigd werden. We verloren een half uur. Even later ben ik nog moeten binnenkomen met een lekke band. Er lag zoveel vuil op de baan, ik moet iets hebben opgepikt en toen de wagen begon te trillen wist ik dat ik lek stond. Hadden we die problemen niet gehad dan zouden we, in onze klasse, zeker op het podium geëindigd zijn. Maar goed, dat hoort erbij. Een etmaalrace is een uithoudingsrace, en dan kunnen zo'n dingen gebeuren. Al bij al ben ik tevreden over het voorbije weekend. De sfeer in het team was goed, de rijders aan elkaar gewaagd, van onderlinge concurrentie was helemaal geen sprake. Ik heb me goed geamuseerd en ook wat dingen opgepikt die ik meeneem naar de 24 uur van Zolder want dat is voor mij en het KRK team een belangrijke wedstrijd. Eind augustus kunnen we op het circuit van Zolder een belangrijke stap richting titel in het Belgian GT Championship zetten. Dat zou een mooie bekroning zijn voor ons jonge team!"


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op maandag 27 juli 2009 om 16:27


Andere publicaties op Racingworld.be...