Truck Grand Prix: Hattrick voor AD Sport-Viper van Lumbeeck/Marchal

Niet minder dan 47 wagens stonden afgelopen weekend in het kader van de Zolder Truck Grand Prix opnieuw met getrokken messen klaar voor de aftrap van de vijfde manche van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup. De kwalificatie en de wedstrijd werden verreden na de races van de Truck GP. En dan is het altijd opletten geblazen. De Trucks gooien nogal wat diesel, olie en zand op de piste. Dit, gecombineerd met het koelwater van de remmen, maakt de piste enorm glad. Tijdens de één uur durende kwalificatie op zaterdag blies reeds na enkele minuten de Audi TT van BTS Racing de motor richting eeuwige jachtvelden. Grootste slachtoffer was Alain Franssen die er net achter reed en op het oliespoor terecht kwam. De EMG-Porsche werd onbestuurbaar en de onfortuinlijke Franssen ging de muur in. De Porsche raakte wel klaar voor de aftrap op zondag.

De AD Sport-Porsche biturbo van Lagrange/Heyer stond een tijdlang op de voorlopige pole, maar hun stalgenoten Lumbeeck/Marchal pakten nadien het commando over. De chrono van de Viper werd nog bestookt door Dylan Derdaele in de Ultima en Van Elslander in de Mosler. Op 15 minuten van het einde wist van Elslander de MExT-Mosler op de pole te zetten. Ondertussen waren de Porsche 997 van Raus/Mattheus en de Ultima van Derdaele verwikkeld in een duel voor de derde startplaats. Met nog 10 minuten op de klok werd Marchal terug de baan opgestuurd voorzien van vers rubber, wat resulteerde in een mooie chrono van 1'36"897 waardoor de Viper terug op de pole kwam. In de slotminuten kwam ook de Porsche 996 van Maes/Van Oost flink opzetten op nieuwe rubbers en wist zich deze zich op de derde plaats te nestelen. Deze verloor hij in laatste instantie nog aan Derdaele junior. De Porsche 997 van Raus/Mattheus pakte de vijfde chrono voor de Mazda RX7 van Van Herck gevolgd door de Porsches van Bouillon/Langeberg, Van Beurden/ Bruynoghe, Lagrange/Heyer, De Coster/'Brody', Lamster/Zadnikar, enz.

De Mazda RX7 was zoals verwacht opnieuw de snelste trainer in Klasse 3 voor de EMG-BMW M3 van Ronny Franssen en Erik Qvick die de gekwetste Patrick Franssen dit weekend verving. De Saker van Jeuris/Vetters draaide de derde chrono gevolgd door de BMW diesel van De Vocht/van Loo en de BMW M3 van Guido Werckx. Bij MSE schudde Bart Van Samang een knappe chrono uit de BMW 1M GTR, maar moest toch achteraan starten nadat Van Samang senior iets te snel door de pitlane fietste. Nieuwkomer Jamie Morrow loodste de superlichte Westfield Aero 210 naar de pole in Klasse 4 voor de Renaults Clio van Polderman, Stevens/De Hoen, Dodemont, de Lotus van Wiliquet de G&R-BMW's M3 van Van de Water en Geelen en de Clio's van Voet/Van den Broeck, Renmans/Cornelis, Xavier Stevens, enz.

Hattrick voor Lumbeeck & Marchal - Maes & Van Oost doen beste zaak in het kampioenschap

Wim Lumbeeck nam de bende op sleeptouw maar moest reeds vroeg in de wedstrijd de Mosler met een ontketende Van Elslander voor laten. Ook Van Oost, Raus, Langeberg, Dylan Derdaele, Lagrange en Bruynoghe konden het hoge tempo vrij vlot volgen. In Klasse 3 was het uiteraard de snelle Mazda RX7 die weg spurtte van de BMW diesel van De Vocht, de Saker van Vetters en de BMW's M3 van Qvick en Werckx. In Klasse 4 stond voorlopig geen maat op de Westfield Aero van Morrow die de meerdere bleef van Wiliquet en Dodemont. Polderman lukte een slechte start terwijl Bart Van den Broeck zwaar van zijn sokkel werd gereden door Geelen. Meteen een eerste code 60 want de Clio van Traxx Racing kwam zwaar gehavend uit de strijd. Een lelijke streep door de titelambities van Van den Broeck/Voet. Tijdens die vroege code 60 waren er wel een pak piloten die meteen de verplichte pitstop inlasten. Vooral wagens die de volle twee uren kunnen uitzingen zonder tankbeurt waaronder Polderman, Stevens, Dodemont, Vermeeren, Sluys, enz.

Toen de wedstrijd terug op gang werd getrokken kreeg de Mosler van Van Elslander een stop & go aangesmeerd wegens teveel decibels. Ook ettelijke andere wagens zouden de geldende geluidsnomen overschrijden waaronder de Ultima, de AD Sport-Porsche biturbo, de Westfield Aero 210, de BMW van Heck, enz. Deze laatste twee zouden zelfs uit de wedstrijd worden genomen. Vooral Lagrange was onder de indruk van de stop & go. Hij lag immers aan de leiding toen hij deze na zijn tankbeurt moest komen uitzitten. Toen hij ook nog de motor niet meer aan de praat kreeg mocht de jonge Limburger, afgelopen weekend gekoppeld aan Kenneth Heyer, een kruis maken over een mogelijke plaats binnen de top 3 algemeen.

De wedstrijd zelf kende een zeer spannend verloop. Na 30 minuten wedstrijd noteerden we met Raus, Lagrange, Lumbeeck, Van Oost en Langeberg vijf wagens binnen vijf seconden terwijl Bruynoghe, Van Herck en Derdaele in de buurt bleven. Na Van Herck bevond Erik Qvick zich in tweede stelling binnen Klasse 3, voor De Vocht en een schitterende Peeters/van Samang die de gele MSE-BMW van de laatste plaats terug loodsten naar de voorste gelederen. Morrow leidde de dans in klasse 4 voor Wiliquet, Renmans en Polderman terwijl het leidersduo Vermeeren/Aerts met een nukkige Clio pas op de 9de plaats toefden.

En het feestje ging maar door vooraan in het veld. Op een klein half uur van het einde had iedereen de verplichte pitstop achter de rug. Marchal was intussen aan de leiding gekomen voor Mattheus, Maes, van Beurden en Bouillon. In de slotminuten kregen we nog een code 60 toen Van Kouwen de First-Porsche loeihard in de muur parkeerde. Daardoor kwam het nog tot een hergroepering waarbij Ruben Maes in het slot van de race Mattheus nog naar de tweede plaats verwees in Klasse 2 en strandde op 23 seconden van algemene winnaars Wim Lumbeeck en Ron Marchal die zodoende hun beoogde hattrick lukten.

De strijd voor de laagste podiumtrede in klasse 2 tussen Bouillon en Van Beurden werd verstoord door een olieplek in de Jacky Ickx. Beide Porsches gingen onderuit. Bouillon mikte op het gat richting pitlane terwijl Van Beurden even de rallycrosstoer opging. Het EMG-duo Franssen/Neyens dat na de crash tijdens de kwalificatie achteraan moest starten weerde zich als een duivel in een wijwatervat en kon nog een verdienstelijke zevende plaats uit de brand slepen na de Coster/'Brody' en de familie Derdaele. In Klasse 3 waren we Werckx en Bader kwijtgespeeld door technische averij. Van Loo was flink opgeklommen met de BMW diesel, die de twee uren wedstrijd kon uitzingen zonder tankbeurt, maar de Mazda RX7 kon hij niet meer bedreigen. Van Samang/Peeters werden schitterend derde voor Jeuris/Vetters, Qvick/Franssen en Sluys/De Neef. In Klasse 4 mocht Polderman nog eens zijn Clio op het hoogste ereschavot tillen na het wegvallen van Morrow, geflankeerd door een schitterende Lotus Elise van Wiliquet en de Clio van Servranckx die zijn terugkeer meteen bezegelde met een podiumplaats. Geen Dodemont in de uitslag na opnieuw een probleemrijk weekend.

In de tussenstand van het klasse 2-kampioenschap zien we meteen de gevolgen van het forfait van Penders en Lamot. Achter het duo Maes/Van Oost dat quasi ongrijpbaar lijkt komen de Coster/'Brody' nu op de tweede plaats met één puntje voorsprong op Bruynoghe/Van Beurden. Ook Raus en Mattheus komen terug opzetten in de tussenstand terwijl Firstrijder Eddy Renard door de crash van John Van Kouwen van de derde naar de zesde plaats verhuist.

In Klasse 3 blijft de situatie quasi ongewijzigd en behoudt de BMW diesel van Van Loo/De Vocht uiteraard de leiding voor de Saker van Jeuris/Werckx. Voor de derde plaats is het zeer spannend. De MSE-BMW is terug opgeklommen naar de derde stek met respectievelijk 2 en 3 punten voorsprong op de BMW's M3 van de broers Franssen en Werckx.

De 0-score van Van den Broeck/Voet doet het Traxx-duo van de tweede naar de vierde plaats verhuizen in Klasse . Polderman komt terug gevaarlijk opzetten terwijl Vermeeren en Aerts, ondanks een magere score, nog steeds aan de leiding toeven maar toch flink hebben moeten inleveren.

RS Racing-Powercars doen uiteraard ook de beste zaak in het Team Championship terwijl Recy Team flink blijft aanklampen en ook Saker Belgium een mooie sprong voorwaarts maakt. Ook hier zitten Traxx, BRV, First en EL Racing in de hoek waar de klappen vallen.


DSMEC press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op zondag 13 september 2009 om 20:13


Andere publicaties op Racingworld.be...