Imola: Tarquini domineert dolle wedstrijd - Thompson pakt punten met Lada

De voorlaatste Europese WTCC-wedstrijd van het seizoen stond bol van crashes. Meteen in de eerste chicane gaat het goed fout. In de strijd voor de tweede plaats wordt Rob Huff aangetikt, die begon te slippen en de SEAT van Muller tikte, maar dankzij uitstekende stuurmanskunsten hielden zowel Huff als Muller hun plaats voorin. Achter de top-drie haakt zowat het hele veld in elkaar. Tom Coronel, gestart van op de zestiende plaats, kan de geïmmobiliseerde wagens in de chicane ontwijken. De Nederlander gaat rechtdoor door de grindbak en sluit als vierde aan, met in zijn spoor BMW-rijder Zanardi. Nog voor het signaal safety-car gaat Zanardi aan Coronel voorbij. Uitstekend zesde is de Brit James Thompson met de Lada Priora.

Wanneer de safety-car de baan opstuift, wordt pas duidelijk hoeveel schade aangericht werd in de eerste chicane. Ondermeer Augusto Farfus en Rickard Rydell werden meteen tot de opgave gedwongen. Een ramp voor Farfus, die daarmee zijn kansen op de wereldtitel ziet slinken. Eenmaal de brokken opgeruimd, wordt de wedstrijd opnieuw vrijgegeven. Voorin blijft alles hetzelfde, met puntenleider Tarquini die de race leidt, voor merkgenoot Yvan Muller, Chevrolet-pion Rob Huff, leider bij de Independents Tom Coronel en uitstekend zesde nog steeds de Lada Priora van Thompson.

Thompson krijgt wel af te rekenen met drie BMW's en een Chevrolet die druk komen zetten, maar de Brit knakt niet. In een poging om Thompson in te halen, moet Porteiro breed gaan, en krijgt vervolgens een tik mee van de Chevy. Enkele bochten verder wordt ook Engstler van de baan getikt. Nog meer tumult in de slotfase wanneer Jaap van Lagen geramd wordt en de Lada-rijder één maal over de kop gaat. Verder verdwijnt Larini spectaculair uit koers met een kapotte krachtbron. De top-zes blijft onveranderd en daarmee doet Tarquini een uitstekende zaak in de titelstrijd. Thompson pakt de eerste punten voor Lada.

In de strijd om het wereldkampioenschap heeft Tarquini nu negen punten voorsprong op merkgenoot Yvan Muller, terwijl Farfus tegen een achterstand van 11 punten opkijkt, met nog 50 punten te verdienen.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in WTCC op zondag 20 september 2009 om 14:35


Andere publicaties op Racingworld.be...