Algarve: SRT wint thriller - Kumpen-Hezemans mee aan kop kampioenschap

De zesde FIA GT-manche van het seizoen was een thriller van formaat. De wedstrijd in Algarve begon uitstekend voor PK Carsport, nadat Anthony Kumpen een uitstekende start nam en kon doorschuiven naar de tweede plaats. Maar het eerste drama sloeg toe toen Kumpen van de baan slipte. De Limburger moest als zesde aansluiten op vijftien seconden van de leiders. Vooraan nam een bijzonder snelle James Ruffier (SRT) de leiding over van Xavier Maassen (Sangari), terwijl de drie Maserati een strategisch spelletje speelden.

Zowel Maassen als Ruffier kwamen vroeg pitten, en dat zou later de wedstrijd doen kantelen. Na zijn spin kon Kumpen geen vuist meer maken en het gat met de leiders niet dichten. Pas toen de meerderheid binnengekomen was voor banden en benzine, kwam de geel-witte Corvette C6.R opnieuw op kruissnelheid. Kumpen kon constante tijden klokken en gaf het stuur over aan Mike Hezemans... die zich plots aan kop van het klassement bevond! De onderlinge duels op de baan hadden het tempo laten zakken en daarvan wisten ze bij PK Carsport optimaal te profiteren, want de Maserati MC12 #1 van Bartels-Bertolini kreeg met pech af te rekenen. Bertolini diende de pits op te zoeken met een lekke band. Stond Dame Fortuna aan de zijde van PK Carsport... of toch niet?

Een ander Belgisch team gooit roet in het eten. De Porsche 997 GT3 RSR #61 van het duo O'Young-Holzer kende een motorprobleem en ProSpeed Competition riep de wagen binnen. De Porsche spuwde een halve ronde olie, waarna ondermeer de Team Sangari Corvette spinde. De wedstrijdleiding stuurde meteen de safety-car de baan op, maar zowel Hezemans als Bartels, Ramos als Bobbi hadden hun verplichte rijtijd van 35 minuten niet afgewerkt. Enkel Streit (Sangari) en Longin (SRT) wisten de profiteren van de safety-car fase. Beide Corvette-rijders kwamen snel binnen, gaven het stuur over aan respectievelijk Bernoldi en Ruffier, die aan een moordend tempo het gat met de sliert trage wagens dichtten. Bernoldi ging daarbij iets te snel in de pitlane en werd nog eens binnengeroepen voor een drive-through. Weg voordeel voor de DKR-Sangari-rijder.

James Ruffier hield het hoofd koel en wachtte rustig af tot Mike Hezemans de pits opzocht voor het stuur over te laten aan Anthony Kumpen, die de andere Belgische Corvette naar de finish moest sturen. Dankzij het lange uitstellen van deze tweede pitstop konden Hezemans-Kumpen zich wel nog van de tweede plaats verzekeren, mede dankzij het gebakkelei voor de derde plaats tussen de Sangari Corvette en de drie Maserati MC12. Even zag het ernaar uit dat teameigenaar en rijder Michael Bartels opnieuw teamorders zou inroepen, nadat hij de #33 Vitaphone DHL Maserati plaats liet maken voor de aanstormende Andrea Bertolini. Even later bevond Bertolini zich onder de achtervleugel van teamgenoot Alex Muller, op dat moment vierde algemeen. De Italiaan wisselde stuivertje met Muller, maar moest zich uiteindelijk tevreden stellen met de vijfde plaats. Muller van zijn kant, probeerde al een kwartier om zich een weg te banen voorbij ex-F1-rijder Enrique Bernoldi... en James Ruffier geeft hem die kans.

Met nog één seconde op de klok en een voorsprong van een halve minuut op de achtervolgende Corvette van Kumpen-Hezemans, besluit Ruffier het gaspedaal nog wat in te drukken. De SRT Corvette passeert de lijn van de tijdmeting nét te vroeg, waardoor het hele veld een extra rondje moet afwerken. Muller maakt daar dankbaar gebruik van en na vijftien minuten nagelbijten en deur-aan-deur-gevechten met Bernoldi, stoot de Duitser door naar de derde plaats. Bernoldi-Maassen-Streit finishen vierde, voor Bartels-Bertolini en Bobbi-Pier Guidi. In de tussenstand van het kampioenschap is dat goed nieuws voor onze landgenoten van PK Carsport. Anthony Kumpen en Mike Hezemans pakken acht punten, terwijl Bartels-Bertolini slechts vier punten graaien. Hiermee is de achterstand uit Boekarest volledig weggeveegd en mogen we ons opmaken voor een ultraspannend slot.

GT2 was een kolfje naar de hand van Niki Cadei en Alvaro Barba Lopez. Het AF Corse-duo was al het hele weekend bloedsnel. ProSpeed Competition kon met Westbrook-Collard het feestje nog vergallen, maar een vroege fout van Westbrook maakte dat het team uit Luik de hele wedstrijd op achtervolgen aangewezen was. Toch kon het Porsche-fabrieksduo nog de tweede plaats pakken, terwijl Bruni-Vilander niet verder kwamen dan de zesde plaats. Bij de rijders stoten Westbrook-Collard door naar de leiding in het kampioenschap, terwijl ProSpeed nu grond moet goedmaken in het teamkampioenschap.

Geven we nog even mee dat James Ruffier een half uur voor het einde van de race een klein tikje uitdeelde aan de Maserati #1, daarvoor hij op het appel geroepen wordt door de Stewards. Het is nog niet duidelijk of er een sanctie zal volgen voor de winnende Corvette.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op zondag 20 september 2009 om 17:57


Andere publicaties op Racingworld.be...