Francorchampagne: Vanbellingen-Maes winnen eerste manche

De eerste race van de Francorchampagne, verreden onder een bijna zomerse zon, werd gewonnen door Steve Vanbellingen en Ruben Maes, voor de twee teams van KIA, met in volgorde Koen Wauters-Raf Vanthoor en Philippe Stéveny-Iain Dockerill. De wedstrijd werd gekenmerkt door de opgave - de eerste van het seizoen - van de Renault Mégane Trophy van Frédéric Bouvy en Christian Kelders.

Het verloop van het eerste deel van deze manche was eentonig, want van bij de start nam Koen Wauters de leiding met de KIA Pro_Cee'd, voor de Audi van Julien Schroyen en de Renault van Frédéric Bouvy. Achter dit trio voerde Jérôme Thiry de grote trein aan met zijn Jaguar, voor Iain Dockerill in de tweede KIA en Steve Vanbellingen in de BMW.

In de 14de ronde liet Iain Dockerill zich aflossen aan het stuur, gevolgd door Steve Vanbellingen en daarna door Julien Schroyen, wiens Audi een onrustwekkende rookpluim produceerde. Teamgenoot Nicolas De Crem was nog maar pas vertrokken toen hij weer in de pitlane reed. Daar viel het verdict: turbo stuk. De Audi gaf op.

De laatste piloten die zich lieten aflossen waren Frédéric Bouvy en Koen Wauters. Hun respectievelijke teamgenoten, Christian Kelders en Raf Vanthoor namen na de pitstops de kop van de wedstrijd. Verder volgden Philippe Stéveny, Ruben Maes, Jean-Jacques Smits, Bert Redant en Arnaud Gomez, de leider in S2. In die categorie hadden Grégory Servais-Loïc Fontaine hun kansen al verspeeld door een panne van een bobijn.

Naarmate de race vorderde, naderde Ruben Maes zienderogen op de koplopers. In de 24ste ronde ging hij voorbij Philippe Stéveny en vier ronden later nam hij de maat van Christian Kelders. Die werd vervolgens onder druk gezet door Philippe Stéveny. Hun duel eindigde met een aanrijding in de bocht van Brussel, met fatale gevolgen voor de Mégane.

Bleef de vraag of Ruben Maes ook Raf Vanthoor zou kunnen passeren. Vanthoor ging tot het uiterste, maar vier ronden voor het einde moest hij toch plooien. « De banden hadden hun beste tijd gehad en het was verschrikkelijk heet in de cockpit, » vertelde hij bij het verlaten van de wagen, niet zonder te benadrukken dat hij zich geamuseerd had: « Koen had prima werk geleverd en vervolgens heb ik me geweldig geamuseerd in de KIA, die schitterend op de weg ligt in de bochten. »
Ruben Maes reed naar een erg belangrijke overwinning met het oog op de titelstrijd: « Ik wist dat deze zege als gevolg zou hebben dat we de rest van het seizoen met een ballast van 50 kg moeten rijden, maar ik kon deze belangrijke punten niet laten liggen. Een overwinning geeft toch altijd een speciaal gevoel... »
Philippe Stéveny vervolledigde het podium, voor Bert Redant en Arnaud Gomez, laureaat in S2 voor Maxime Soulet. De overwinning in T3 ging eens te meer naar de BMW van de tandem Eric Qvick-Frédérique Jonckheere, terwijl de Alfa Romeo 156 van Michel Plennevaux en Guy Katsers de categorie T2 won, ondanks sterk weerwerk van de Honda van Christophe Daerden en Alexandre De Vits.

Klassement - race 1:
1. Vanbellingen-Maes (BMW M3 Silhouet) 35 ronden
2. Wauters-Vanthoor (KIA Pro_Cee'd Silhouet) op 09.074
3. Stéveny-Dockerill (KIA Pro_Cee'd Silhouet) op 12.263
4. Moonens-Redant (BMW M3 Silhouet) op 1.58.456
5. Schmetz-Gomez (Touring Cup) op 1 ronde, 1ste S2
6. Fumal-Soulet (Touring Cup)
7. Qvick-Jonckheere (BMW M3), 1ste T3
8. Smits-Cleynhens-Thiry (Jaguar X-Type Silhouet)
9. Maillet-De Keijser (Roadster S)
10. Rosoux-Geoffroy (SEAT Leon Supercopa)
11. Corthals-Barthez (SEAT Leon Supercopa) op 2 ronden
12. Viron-Richard (Touring Cup)
13. Anquetil-De Groof (Touring Cup)
14. Adrienssens-Meulders (SEAT Leon Supercopa)
15. Cassera-Memmola (SEAT Leon Supercopa) op 3 ronden...
18. Plennevaux-Katsers (Alfa Romeo 156), 1ste T2

SW press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op maandag 21 september 2009 om 12:07


Andere publicaties op Racingworld.be...