Paul Ricard: Zege voor Sangari - Opgave PK - Teamorders bij Vitaphone...

Sangari wint na dominante vertoning van Bernoldi-StreitTeam Sangari Brazil heeft gedaan wat van hen verwacht werd. Roberto Streit en vooral een briljante Enrique Bernoldi schenken het Belgisch-Luxemburgse DKR Engineering de eerste FIA GT-zege in Paul Ricard, maar waarover de komende dagen meer inkt zal vloeien, is het minder charmante manoeuvre van Vitaphone Racing Team. Laten we de situatie kort schetsen. Na een fantastische start kan Mike Hezemans met de PK Carsport Corvette lange tijd op de tweede plaats postvatten, maar na een tiental ronden valt het vermogen van de Amerikaanse V8-motor weg.

"Een bougie heeft het begeven waardoor de motor nog maar op zeven cilinders draaide", legt Mike Hezemans uit. "Met onze zeven cilinders waren we nog steeds snel genoeg om een top-vijf finish te ambiëren. Omdat de motor maar op zeven cilinders draaide, en dus geen 'constante' beweging had, traden er trillingen op aan de krukas. Door deze trillingen raakte de alternatorriem beschadigd, waardoor ik op de baan stil viel", zucht de Nederlander. "We hadden hier gemakkelijk tweede kunnen finishen, maar het heeft niet mogen zijn."

Michael Bartels denkt na over hoe hij het beste teamorders zal toepassenOp dat moment toerde de Maserati MC12 #1 van Vitaphone Racing Team op de zesde plaats rond. De top-vijf was op dat moment: 1. #8 Team Sangari Brazil, 2. #2 Vitaphone Racing Team, 3. #33 Vitaphone Racing Team DHL, 4. #3 Selleslagh Racing Team, 5. #19 Luc Alphand Aventures. Bartels-Bertolini konden dus maar drie punten winnen, nadat Kumpen-Hezemans noodgedwongen de Corvette C6.R dienden te parkeren... maar dat was niet gerekend op de gewiekste Duitsers. De Maserati MC12 #33, ingeschreven onder Vitaphone Racing Team DHL, werd binnengroepen voor een extra pitstop. Eén achterband werd vervangen. De vervangen band vertoonde geen enkele schade. Maar de #33 viel wel terug tot achter ... de #1.

Het was vorige maand al duidelijk dat Vitaphone Racing Team een vuil spelletje speelde, toen de #33 voor de eerste maal werd opgedragen om het tempo te laten zakken, opdat Bartels-Bertolini een extra puntje konden meegraaien. In Paul Ricard doet het Duitse team het nogmaals over, en ditmaal nóg opzichtiger. Aangezien teamorders verboden zijn, krijgt deze actie mogelijk nog een staartje. We verwachten ons alvast aan een lange wachttijd op de officiële uitslag.

Prachtig podium voor Selleslagh Racing TeamNa het extrasportieve keren we nog even terug naar wat er verder op de piste gebeurde. James Ruffier en Bert Longin reden opnieuw een dijk van een race en finishten uitstekend derde, achter de merkgenoten van Team Sangari Brazil en de #2 Maserati MC12 van Vitaphone Racing. Maassen-Biagi komen als vierde over de streep in de Corvette C6.R van Luc Alphand Aventures, terwijl Bertolini-Bartels en Pier Guidi-Bobbi de top-zes vervolledigen. Panis-Barde schenken de Ferrari 550 Maranello nog twee punten, in waarschijnlijk haar laatste optreden. Moser-Mutch pakken het laatste punt met de Ford GT van Matech Racing.

In GT2 zagen we een briljante strategische wedstrijd van ProSpeed Competition. Ondanks enkele tegenslagen (appel tegen diskwalificatie Oschersleben afgewezen, uitsluiting alle Porsche uit uitslag 24 uur Spa) heeft het team van Rudi Penders zich in Paul Ricard van zich afgebeten. Terwijl AF Corse met een gepimpte Ferrari 430 GT2 aan de start kwam, die nota bene gemiddeld een 5 tot 8 tienden per ronde sneller was dan de rest van het GT2-veld, vochten Collard-Westbrook met de loodzware Porsche. Toch sleepte het ProSpeed duo een uitstekende tweede plaats uit de brand na een zeer late tweede pitstop. De overwinning ging vanzelfsprekend naar de Ferrari #50, waardoor Bruni-Vilander hun voorsprong in het kampioenschap uitbouwen. Derde werden Niki Cadei en Alvaro Barba Lopez in de #51 AF Corse Ferrari.

Foto's: Dirk de Jager


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op zondag 04 oktober 2009 om 16:32


Andere publicaties op Racingworld.be...