Zolder: Showdown in Limburg - 24 wagens op deelnemerslijst

Het FIA GT kampioenschap sluit haar bestaan in Zolder af, na dertien seizoenen en bijna 140 wedstrijden. Het post-FIA GT-tijdperk zal ons in 2010 brengen naar het FIA GT1 World Championship en het FIA GT2 European Championship, maar alvorens we zover zijn, zullen twaalf GT1-wagens en twaalf GT2-wagens elkaar bekampen op het Limburgse asfalt. Zowel in GT1 als GT2 moeten de rijderstitels nog verdeeld worden, met een Belgisch tintje in beide klasses.

GT1 stond de afgelopen zeven wedstrijden bol van spanning in het duel tussen de Maserati MC12 #1 van Bartels-Bertolini en de Belgische Corvette C6.R #4 van onze landgenoot Anthony Kumpen en de Nederlander Mike Hezemans. Na de motorproblemen in Paul Ricard, en drie dubieuze 'team'orders tussen Vitaphone Racing Team en Vitaphone Racing Team DHL kijken Kumpen-Hezemans op tegen een achterstand van vier punten op de Duits-Italiaanse Maserati-tandem. Met twaalf GT1-wagens aan de start voor de seizoenafsluiter hebben de PK Carsport-rijders nog steeds een kans om Bartels-Bertolini van de troon te stoten. In Zolder keren de beide K plus K Saleen terug, alsook de Nissan GTR. Matech Racing laat de Ford GT op stal.

In GT2 heeft AF Corse een 2010-spec Ferrari F430 GT2 klaargestoomd voor ex-F1-rijder Gianmaria Bruni en diens Finse teammaat Toni Vilander, in Paul Ricard meteen goed voor een dominante overwinning. Na de diskwalificaties van de ProSpeed Porsche(s) in Oschersleben en Spa-Francorchamps, heeft AF Corse de teamtitel inmiddels kunnen binnenrijven, en is het ProSpeed-duo Collard-Westbrook op achtervolgen aangewezen in het rijderskampioenschap. Drie punten scheiden de Porschisten van de Ferraristi.

Showdown in Zolder!


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op maandag 19 oktober 2009 om 14:24


Andere publicaties op Racingworld.be...