Zolder: Anthony Kumpen neemt optie op titel met pole positie - #1 pas zesde!

PK Carsport - Corvette C6.RDe druk begint op te lopen bij PK Carsport. Meteen bij zijn outlap parkeert Anthony Kumpen de Corvette eventjes, maar het kleine oponthoud lijkt de Limburger te motiveren. Ook wanneer Bert Longin de Corvette C6.R van SRT even in de grindbak zet, raakt Kumpen niet uit concentratie. Eerst zet de Hasselaar de vierde chrono neer, om vervolgens de concurrentie weg te blazen met een geweldige 1:27,399. Alex Müller probeert nog aan te vallen maar de Duitser moet zich gewonnen geven en komt drie minuten voor het einde van de sessie binnen. Op de derde plaats vinden we Alessandro Pier Guidi met de Maserati MC12 van Vitaphone Racing Team DHL.

Enrique Bernoldi heeft met veertig kilogram gewicht meer moeite als met de lightweight versie van de voorbije races. De Braziliaan komt met de Team Sangari wagen niet verder dan de vierde plaats. Xavier Maassen vervolledigt de top-vijf voor Luc Alphand Aventures en vormt daarmee een uitstekende Corvette-buffer tegen de Maserati MC12 van kampioenschapsleiders Bartels-Bertolini. Bert Longin forceerde té hard en moet zich tevredenstellen met de zevende stek. De Leuvenaar krijgt op de vierde rij het gezelschap van de Nissan GTR. Leinders kwalificeerde de Ford GT als negende.

Circuit Zolder staat gekend als Maserati-circuit, maar daar heeft Anthony Kumpen geen oren naar. Kumpen-Hezemans hebben de situatie niet meer in eigen hand, maar een overwinning maakt de opdracht om de titel binnen te rijven alvast beter haalbaar. De beste manier om de wedstrijd aan te vatten is vanzelfsprekend de pole-positie, en met de directe concurrent achter een Corvette-buffer, mogen ze bij PK Carsport stilaan opnieuw dromen! Toch blijft het bij de start opletten, want de beide pionnen van Michael Bartels zitten op vinkenslag... en we weten uit het verleden dat ze niet om een stootje of duwtje verlegen zijn.

AF Corse - Ferrari F430De GT2 pole gaat naar AF Corse-rijders Gianmaria Bruni en Toni Vilander. De verschillen tussen de bodybuilder-Ferrari en de rest van het veld bleven deze keer beperkt tot twee tienden van een seconde. Jorg Bergmeister stuurde de Porsche 997 GT3 RSR van TrackSpeed naar de tweede plaats, met in zijn spoor titelkandidaat Richard Westbrook. Westbrook was in de laatste drie minuten van de sessie nog snel onderweg, maar 'toevallig' slipte de Ferrari #51, ook uit de stal van AF Corse, in de Eerste Linkse. Alvaro Barba Lopez gleed de grindbak in en liet zijn wagen staan...

Foto's: Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op zaterdag 24 oktober 2009 om 17:53


Andere publicaties op Racingworld.be...