Zolder: Kumpen-Hezemans tweede en grijpen naast de titel - #1 finisht derde...

Bertolini/Bartels eindigen voor Hezemans/Kumpen in het kampioenschapHet FIA GT kampioenschap heeft een waardige seizoensafsluiter gekend. Na dertien seizoenen komt er een einde aan het FIA GT, dat vanaf 2010 verder gaat in twee aparte kampioenschappen, het FIA GT1 World Championship en het FIA GT2 European Championship. De laatste kans ook voor Mike Hezemans en Anthony Kumpen om zich tot kampioen te kronen met de huidige generatie GT1-bolides. Het Belgische PK Carsport heeft alles juist gedaan en bij het vallen van de vlag zijn het een tiental seconden die het duo Kumpen-Hezemans scheiden van de titel. Bertolini-Bartels kronen zich opnieuw tot kampioenen.

Vitaphone Racing Team DHL - Maserati MC12Een gewaagde strategie, zowel bij SRT als PK Carsport, zag het wedstrijdbeeld al snel overhoop gegooid worden. De beide wagens maakten hun eerste pitstop al zeer vroeg, terwijl er voorin stevig gestreden werd om de tweede plaats achter de #33 Maserati MC12 van Vitaphone Racing Team DHL. Pier Guidi maakte een uitstekende start en kon meteen een vijftiental seconden uitlopen op de rest van het veld, dat om elke centimeter streed. Maassen, Bernoldi en Bertolini zorgden voor een mooie show, maar de laatstgenoemde wilde zich liever niet teveel moeien met het gebakkelei tussen de beide Corvette C6.R. De wedstrijd viel eigenlijk al in haar definitieve plooi toen Xavier Maassen zich verremde en de Sangari Corvette aantikte. Beide wagens verloren tien seconden, terwijl Maassen nog met een drive through penalty bedacht werd. Vitaphone Racing had opnieuw vrij spel en zelfs de #33 moest niet ingeroepen worden om de titel naar het kamp van Bartels-Bertolini te halen.

PK Carsport - Corvette C6.RTerwijl de timing helemaal uitvalt, en iedereen het raden heeft naar de juiste stand van zaken, werken zowel Anthony Kumpen als Mike Hezemans een geweldig parcours af. Het duo knokt zich naar voren en een spannend duel om de kroon lijkt in de maak. Hezemans komt als vierde de pitlane uitgereden, terwijl de drie wagen voor hem nog een tweede verplichte pitstop moeten maken. Wanneer de Corvette C6.R van Sangari en Luc Alphand Aventures binnen zijn geweest, wordt het helemaal spannend voor de leidersplaats. Wanneer ook de #33 binnen is geweest voor de tweede passage aan de box, bedraagt het verschil tussen de PK Corvette en de Vitaphone Racing Team DHL wagen amper drie seconden.

Sangari Team Brazil - Corvette C6.REven lijkt het erop alsof de Eindhovenaar het gat met de Maserati kan dichtrijden, maar dat is niet gerekend op een ontketende Pier Guidi. De Italiaan vindt meteen het juiste ritme en Hezemans heeft geen antwoord. Pier Guidi rijdt weg van de Belgische Corvette en daarmee valt het doek over de droom van Anthony Kumpen en Mike Hezemans. Bij het vallen van de vlag heeft de Corvette een achterstand van bijna twintig seconden op de winnende Maserati van Pier Guidi-Bobbi. Het duo Hezemans-Kumpen finisht tweede, niet voldoende voor de titel want Bartels-Bertolini tikken als derde aan. Maassen-Biagi finishen vierde, op ruim een minuut van de winnaars. Bernoldi-Streit komen als vijfde over de streep, voor Longin-Ruffier.

Voor aanvang van de wedstrijd was duidelijk dat PK Carsport moest rekenen op hulp van hogerhand om de titel binnen te rijven. Hezemans en Kumpen hebben zich perfect van hun job gekweten maar hebben bij het einde van het seizoen twee punten te weinig om zich tot kampioen te mogen kronen. Luc Alphand Aventures, Team Sangari Brazil en Selleslagh Racing Team, de drie andere Corvette-teams, kenden een moeilijke wedstrijd en konden hun merkgenoten niet helpen. Ook de opgave in Paul Ricard maakte het voor PK Carsport extra zwaar om nog weerwerk te bieden tegen het Maserati-fabrieksgeweld. Wanneer we de rekensom maken, zijn het de 'gestolen' punten in ondermeer Algarve en Paul Ricard die Bartels-Bertolini de titel hebben opgeleverd.

ProSpeed Competition - Porsche 911 GT3 RSIn GT2 gebeurt wel een mirakel. Westbrook-Holzer doen het onmogelijke door te zegevieren met de ProSpeed Competition Porsche 997 GT3 RSR, terwijl Bruni-Vilander in de AF Corse Ferrari niet verder komen dan de vierde plaats. Mee op het podium in GT2 zien we Ruberti-Malucelli (BMS) en Bell-Kirkaldy (CRS). De overwinning schenkt ProSpeed-rijder Westbrook de titel met een bonus van twee punten op de Ferraristi Bruni-Vilander. Jammer voor Emmanuel Collard, die zeven wedstrijden naast Westbrook meestreed, maar door Porsche verschoven werd naar de #97 van Brixia. Collard zakt in de tussenstand naar de derde plaats.

Foto's: Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op zondag 25 oktober 2009 om 15:19


Andere publicaties op Racingworld.be...