10 Hours of Zolder: Van den Broeck ambieert opnieuw de overwinning

Met de 10 Hours of Zolder is de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup komende zaterdag aanbeland bij de slotrace van het kampioenschap 2009. Een kampioenschap waarin Bart Van den Broeck en vaste kompaan Chris Voet goed uit de verf komen met een voorlopige tweede plaats in de tussenstand van klasse 4. De 10 Hours of Zolder is de favoriete race voor Bart Van den Broeck die vorig seizoen deze wedstrijd in winnende positie afsloot en een jaar eerder als tweede onder de geblokte vlag dook. Ook komende zaterdag moet Van den Broeck een mooie prestatie afleveren gezien de omstandigheden in de tussenstand van het kampioenschap.

"De kloof met leider Polderman bedraagt momenteel 31 punten en indien de Nederlander gevrijwaard blijft van pech kennen we de kampioen", doet Bart Van den Broeck uit de doeken. "Desondanks hebben we tot hiertoe een mooi parcours afgelegd. We stonden tijdens de voorbije zes wedstrijden viermaal op het podium terwijl Polderman vier wedstrijden won. Op pure snelheid moeten we inboeten tegenover de Nederlander die zijn Clio liet evolueren en ook een uitstekend piloot is. Dit bleek eens temeer op de snelle omloop van Assen waarin we geen problemen kenden en tijdens deze korte wedstrijd de punten pakten van de vierde plaats. Meer zat er echt niet in voor ons. Daar heeft Polderman het verschil kunnen maken en we verloren ook kostbare punten nadat ik tijdens de Zolder Truck Grand Prix van de baan werd gekeild. Dit had ons misschien iets dichter gebracht bij de koploper en de strijd voor komende zaterdag spannender gemaakt. Ik gun Stephan Polderman de titel, maar tijdens de 10 Hours of Zolder gaan we toch trachten om nog in het offensief te gaan. Onze Clio is zéér bedrijfszeker en zoals we reeds in het verleden bewezen zijn dergelijke wedstrijden echt ons ding".

De kloof met Polderman mag dan quasi onoverbrugbaar zijn, voor de tweede plaats zal het ook nog knokken zijn. Van den Broeck telt momenteel een voorsprong van vijf punten op de Clio van Xavier Stevens en de BMW M3 van Van de water. Ook het duo Vermeeren/Aerts zijn nog niet uitgeteld voor de tweede plaats en tellen een achterstand van 10 punten. Bij een race over 10 uren en voorzien van dubbele puntentelling na vijf en tien uren wedstrijd is dit verschil bijzonder klein. Voor deze loodzware opdracht doet TRAXX Racing beroep op Wim De Graef als derde piloot. De Graef was actief op een van de Honda's Civic van Surinx Racing in de BTCS, heeft veel ervaring met een voortrekker en staat gekend om zijn constante chrono's.

"We weten wat ons te doen staat en kennen deze lange wedstrijden als geen ander", gaat Bart verder. "Zoals gewoonlijk gaan we tijdens de kwalificatie niets forceren en onze koers afstemmen op de concurrentie. We gaan trachten om de eerste vijf uren af te haspelen met één tankbeurt en pilotenwissel om zo de eerste kaap van vijf uren te overbruggen. We gaan uiteraard de concurrentie niet de kans geven om ver uit te lopen. Maar uit ervaring weten we dat de hazen vroeg of laat in de wedstrijd mogelijk de man met de hamer tegen komen. Wie te snel van start gaat zal tijdens een dergelijke race mogelijk een tankbeurt meer moeten inlassen of risico's nemen. Voor ons mag het de ganse wedstrijd regenen. Dan gommen we het verschil in vermogen met de BMW M3 en andere Clio's deels weg. Wij hopen op te klimmen in het klassement en minimum terug een podiumplaats te pakken. Als we onze tweede plaats kunnen behouden bij het vallen van de finishvlag zijn we best tevreden over het voorbije seizoen", besluit Van den Broeck.

Van den Broeck press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 12 november 2009 om 07:12


Andere publicaties op Racingworld.be...