10 Hours of Zolder: Rustige start - ProSpeed op kop - Brand bij First!

De start van de 10 Hours of ZolderGeen bijzonder boeiende openingsuren in de 10 Hours of Zolder. De laatste wedstrijd kaderend in de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup begon erg rustig. Op een natte piste vertrokken 51 wagens voor een voorzichtig openingsuur. Vooraan neemt de KIA Pro'Ceed het voorgetouw voor de Porsche 996 GT3 RS van ProSpeed Competition. Ron Marchal moet (Chrysler Viper GTS-R) het tempo wat moet lossen. Ondermeer een andere motormapping heeft het addergebroed uit de stal van AD Sport wat getemd. Lang duurt het KIA-liedje echter niet. De bolide van Chad Racing komt al snel de pits in met problemen en behoort niet meer tot de kanshebbers.

Meer actie zien we wanneer de ideale rijlijn stilaan begint op te drogen. Risico's worden niet genomen maar er komt duidelijk meer animo in de wedstrijd. Na 33 ronden komen de eerste deelnemers binnen voor slicks en dat levert toch enkele schuivers op. Voorin blijft ProSpeed Competition de wet dicteren terwijl de AD Viper nog meer terrein verliest. Wim Lumbeeck is gemiddeld vier seconden per ronden trager dan de Porschisten van ProSpeed en ook de rest van de concurrentie kan voorlopig nog geen vuist maken.

Prospeed CompetitionOpschudding wanneer de Porsche van FM Racing met een kapot linkervoorwiel stilstaat aan de pit-exit. De piloot is bij het uitrijden van de pitlane te vroeg (en te agressief) op het gas gaan staan met als gevolg een onzacht contact met de vangrail. De Ferrari F430 GT3 van Scuderia Monza draait lange tijd mee in de top-vijf maar versnellingsbaksproblemen doen de West-Vlamingen terugvallen. Ook de ProSpeed-rijders werken geen foutloze wedstrijd af. Wanneer de Porsche 996 GT3 RS bijna een ronde voorsprong heeft, glijdt Penders in de REA rechtdoor. Penders kan zijn weg vervolgen, maar in het spoor van ondermeer de Porsche van Raus en co. Leider in Klasse 2, de Powercars Porsche, verliest twee ronden in de pitlane met een probleem linksachter. Benieuwd of dit hun titelkansen hypothekeert.

First MotorsportDoor het spel van de pitstops komt de Porsche van ProSpeed na drie uur racen toch als leider door, voor drie exemplaren van Speedlover. Raus en co volgen op de tweede plaats, voor De Coster-Brody-Muytjens en Van Audenhove-Verdonck-Verhoeven. Op de vijfde plaats algemeen vinden we de Porsche van EMG terug. Op dat moment zien we ook nog een wagen van Jo Jamers uit de race verdwijnen. Dochterlief Kelly passeert de start-finishlijn met een brandende Porsche. Jamers parkeert de #255 in de Kanaalbocht. Het duurt even voor de marchals ingrijpen en de bluswerken aanvatten. De wedstrijdleiding besluit geen 'Code 60' te hanteren, ook al moeten de baanposten het circuit oversteken... en moeten de deelnemers blind door de Kanaalbocht vanwege de rookontwikkeling en de bluswerken. Gelukkig raakte bij het incident niemand gewond.

Foto's: Martijn Wouters & Marnik Mouchaers


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in DSMEC op zaterdag 14 november 2009 om 14:55


Andere publicaties op Racingworld.be...