24 Hours of Dubai: IMSA Performance MATMUT wint overtuigend

IMSA Performance-MATMUT wint de vijfde editie van de Dunlop 24 Hours of DubaiHet Franse IMSA Performance MATMUT-team heeft de vijfde editie van de Dunlop 24 Hours of Dubai gewonnen. Na 24 uren racen op het 5,390 kilometer lange circuit op het Dubai Autodrome kwamen de rijders van het team, Raymond Narac, Patrick Pilet en Marco Holzer tot een totale afstand van 608 ronden met de Porsche 911 GT3 RSR van het team. Marco Holzer stuurde de auto over de finishlijn. "Mijn eerste algemene overwinning in een 24-uursrace, een fantastisch gevoel", zei de Duitser. De tweede plaats ging naar het Japanse Petronas Syntium-team met de BMW Z4 Coupé, die door Nobuteru Taniguchi, Masataka Yanigada, Farique Hairuman, Johannes Stuck en Hiroki Yoshida werd bestuurd. Het Al Faisal Racing-team met Abdulaziz Al Faisal, Claudia Hürtgen, Marko Hartung en Khaled Al Faisal bezette met de BMW Z4 Coupé de derde plaats in het algemeen klassement.

Het Franse IMSA Performance MATMUT-team had zich geen beter debuut bij de Dunlop 24H of Dubai kunnen wensen. Hun eerste deelname bij de eerste internationale lange-afstandsrace van het jaar leverde niet alleen de pole-position op, maar ook een overtuigende overwinning met een voorsprong van niet minder dan drie ronden. Samen met de BMW's bepaalde het IMSA Performance-MATMUT-team voor het grootste gedeelte van de race het tempo. De auto met het startnummer 66 reed niet buiten de top drie. "Natuurlijk hadden we wat kleine problemen, maar het is prachtig dat we de overwinning veilig konden stellen. Ik ben vooral blij voor Porsche en voor onze sponsor MATMUT", zei rijder en teameigenaar Raymond Narac. Patrick Pilet, die de auto op donderdag op de pole-position had gekwalificeerd, gaf toe dat hij net na de start een benauwd moment had gekend: "Er was een rijder van een kleinere auto die me niet had gezien en die het linker achterwiel van mijn auto raakte. Toen maakte ik me echt zorgen, maar de auto bleek in orde te zijn."

Er was volop turbulentie in de eerste acht uur van de race, waarbij ook tal van mogelijke kanshebbers voor een podiumplaats betrokken raakten. Tot de vroege uitvallers behoorden de Auto Racing Club Bratislava-Porsche (Miroslav Konopka/Oliver Morley/Sean Edwards/Richard Cvörnjek) en de Besaplast-Porsche (Franjo Kovac/Martin Tschornia/Kurt Thiim/Roland Asch/Sebastian Asch). Het laatstgenoemde team, vorig jaar nog derde in de race, was nu uit de wedstrijd nadat hun auto na zeveneneenhalf uur op het rechte stuk van start en finish vlam vatte, terwijl Martin Tschornia achter het stuur zat. De onfortuinlijke rijder kon ongedeerd uitstappen, maar de auto kon ter plekke niet meer worden gerepareerd.

De winnaars van vorig jaar, de Land Motorsport-Porsche met startnummer 1 (Gabriel Abergel/Xavier Pompidou/Carsten Tilke/Otto Klohs) was ook uit de race, nadat Tilke de motor naar een te hoog toerental had opgejaagd. Bijna tegelijkertijd raakte de AF Corse-Ferrari met nummer 148 (Robert Kaufmann/Michael Waltrip/Marcos Ambrose/Rui Aguas/Niki Cadei) betrokken bij een aanrijding met een andere auto. NASCAR-coureur Michael Waltrip, die in Dubai zijn eerste 24-uursrace reed, kon de aanrijding niet vermijden toen een andere auto voor hem dwars op de baan stond. De Ferrari werd flink beschadigd en viel uit. Tot die tijd reed de Ferrari vrijwel constant in de top tien, soms zelfs op de zesde plaats.

In de eerste helft van de race bepaalden de beide IMSA Performance MATMUT-Porsches en de BMW's van het Petronas Syntium-team en Al Faisal Racing het tempo. De auto met startnummer 65 van het IMSA Performance MATMUT-team viel echter ver terug, nadat in het twaalfde uur van de race de koppeling moest worden vervangen. Later viel de auto uit vanwege een defecte versnellingsbak.

Het Japanse Petronas Syntium-team reed ook voor het eerst in Dubai. De beide BMW Z4's redden lange tijd in de top vijf, maar de tweede auto (Tatsuya Kataoka/Manabu Orido/Johan Adzmi/Kosuke Matsuura/Hiroki Yoshida) viel een half uur voor het einde van de race uit. Een goede prestatie werd geleverd door het BMW Team Hungary with Efficient Dynamics. De BMW 120D, die werd bestuurd door Lázlò Palik/János Vida/Csaba Walter/Gábor Weber, eindigde temidden van de 75 gestarte auto's als winnaar van de D2-klasse voor auto's met dieselmotor op de elfde plaats in het algemeen klassement. De Hongaarse Brokernet Silversting-sportwagen was eveneens succesvol met winst in de SP1-categorie voor Kalman Bodis/Attila Barta/Istvàn Ràcz/Wolfgang Kaufmann namens Bovi Motorsport. Als leider in de A3T-klasse reed de SEAT Leon van het Spaanse SUNRED-team (Oscar Nogues/Michael Rossi/Ferran Monje/Borja Veiga) lange tijd in de top tien, maar viel terug na een aanrijding. Niettemin scoorde het SUNRED-team een dubbelzege in zijn klasse.

Het Duitse Black Falcon-team, dat de afgelopen twee jaar de titel in de Duitse Langstreckenmeisterschaft Nürburgring won, had eveneens een zeer geslaagd debuut in Dubai met winst in de SP2-klasse met de BMW M3 (Vimal Metha/Sean Patrick Breslin/Sean Paul Breslin/Christer Jöns/Alexander Böhm) en de A4-klasse met de BMW Z4 Coupé (Oleg Volin/Andrii Lebed/Marc Colell/Kai Riebetz/Alexander Böhm). Lokaal succes was er voor het team AUH Motorsport-team, dat met de Aston Martin Vantage, bestuurd door Humaid Al Masaood/Alex Kapadia/Michael Prophet/Eric Charles, de SP3-klasse won. De A2-klasse leverde een overwinning op voor het Deense team Sally Racing met Anders Maigaard/Dan Brian Träger/Martin Sally Pederson/Brian Borger/Mick Reimerson in de Renault Clio. De overwinning in de D1-klasse tenslotte was voor de Marcos Racing International-BMW 120D van Jim Briody/Hall Prewitt/Toto Lassally/Cor Euser.

De top drie:
1. Narac/Pilet/Holzer (F/F/D) - Porsche 911 GT3 RSR 608 ronden
2. Taniguchi/Yanagida/Hairuman/Stuck/Yoshida (J/J/MAL/LIE/J) - BMW Z4 op 3 ronden
3. Al Faisal/Hürtgen/Hartung/Al Faisal (KSA/D/D/KSA) - BMW Z4 op 5 ronden

De klassewinnaars:
A2 #89 Team Sally Racing - Renault Clio
A3T #74 Sunred 1 - SEAT Leon Supercopa
A4 #88 Team Black Falcon 2 - BMW Z4 Coupé
A5 #40 Petronas Synthium Team - BMW Z4 Coupé
A6 #66 IMSA Performance MATMUT - Porsche 911 GT3 RSR
D1 #112 Marcos Racing International 1 - BMW 120D
D2 #33 BMW Team Hungary with E.D. - BMW 120D
SP1 #168 Bovi Motorsport - Brokernet Silversting
SP2 #111 Team Black Falcon 1 - BMW M3 E92
SP3 #122 AUH Motorsports 2 - Aston Martin Vantage GT4

Creventic press Foto: Creventic


   



Dit artikel werd gepubliceerd op zaterdag 16 januari 2010 om 15:52


Andere publicaties op Racingworld.be...