Eerste afspraken in Leuven, Zolder en Dijon: Een vooruitblik op 2010

Oef... Het is voorbij! De winter ligt achter ons. Afgezien van de skiverhuurders vindt niemand dat jammer, zeker niet de piloten en teams die ingeschreven zijn in de Belgian Touring Car Series 2010. Zij staan al te popelen voor de eerste afspraak... in het stadscentrum. Immers, net zoals vorig jaar, verwelkomen de straten van Leuven het peloton voor een uitzonderlijke presentatie. Het serieuze werk begint daarna in Zolder, waarna Dijon en Spa-Francorchamps volgen.

Het opmaken ervan was complex, maar de kalender van de Belgian Touring Car Series 2010 heeft heel wat uitstraling: met drie meetings in Spa-Francorchamps, twee in Zolder en een in Dijon-Prenois, krijgen de piloten een gevarieerd programma voorgeschoteld. De piloten krijgen een uitgelezen kans om hun rijkunsten te showen en het potentieel van hun bolides te bewijzen.

Racewagens in de stad

Voor de eerste confrontatie op circuit zullen de deelnemers het publiek gaan groeten tijdens de Gordon Leuven City Demo, een evenement dat voor de eerste keer met succes georganiseerd werd in 2009. Op zaterdag 27 maart verwelkomen de straten in het stadscentrum van Leuven de teams en wagens van de BTCS, de Belcar en de VW Fun Cup. De dag begint op de Grote Markt met een statische tentoonstelling van 11h00 tot 13h30, waarna de wagens beginnen aan een demonstratie op de Bondgenotenlaan, de voornaamste commerciële slagader van de stad. Tegen een (erg) redelijke snelheid zullen de piloten een circuit van ongeveer 2 km afwerken naar het Martelarenplein. Daar maken ze rechtsomkeer om terug te keren naar het vertrekpunt. Om 15h00 zal de geblokte vlag gezwaaid worden en worden de bolides op het Ladeuzeplein onderworpen aan een pre-technische keuring. Daar kan men de wagens bewonderen tot 18h00. Gedurende drie uren staat er tevens een goed gevuld animatieprogramma op het menu: handtekeningensessie, pitstop demonstraties (bandenwissel), VIP-hospitality, enz.

Zolder gevolgd door Dijon

Dit unieke evenement in België wordt vier dagen later gevolgd door de officiële test-day op 1 april - en dat is geen grap - op het circuit van Zolder. Die omloop vormt ook het toneel van de eerste meeting van 2010: de Gordon First Race (10-11 april), met twee races van 90 minuten op het menu. Zoals elk jaar zet het peloton van de Belgian Touring Car Series vervolgens koers naar Frankrijk. In Dijon-Prenois wordt de Trophée de Bourgogne betwist. Deze traditionele verplaatsing werd even in vraag gesteld, maar de meeting in Frankrijk werd toch bevestigd dankzij de medewerking van de verantwoordelijken uit de Bourgogne. Zij twijfelden niet om hun timing aan te passen in functie van hun infrastructuur om de BTCS, maar ook de Belgische en Franse VW Fun Cup te verwelkomen. De VW Fun Cup zal trouwens het circuit volledig inpalmen op zondag 2 mei. De races van de Belgian Touring Car Series worden afgewerkt op vrijdag 30 april en zaterdag 1 mei (trainingen en races), terwijl de vrije trainingen al op donderdag 29 april afgewerkt worden.
Daarna is het de hoogste tijd om de 12 Uren van Spa (4-5 juni) voor te bereiden. Die race kondigt zich meer dan ooit aan als de « topper » van het seizoen, want de race zal erg sterk bezet zijn.

Stevige versterking in S1 !

De jaargang 2010 van de BTCS kondigt zich erg veelbelovend aan, want enkele serieuze kleppers komen mee feesten.

In de klasse S1, voorbehouden voor de top Silhouetten, verdedigt de Renault Mégane van Delahaye Racing zijn titel met Frédéric Bouvy en Christian Kelders aan het stuur. De wagen krijgt wellicht bijstand van een broer die toevertrouwd zal worden aan « jongeren die iets willen bewijzen ».

De concurrentie zal aangevoerd worden door Chad Racing, dat niet twee, maar drie KIA's Pro_Cee'd Silhouet aan de start zal brengen. Het duo Werner Moonens-Stéphane Lémeret vervoegt de teams Philippe Stéveny-Iain Dockerill en Koen-Wauters-Kris Wauters.
Een van de markante niewigheden van het seizoen wordt de komst van een Volvo S60 Silhouet gebouwd op het onderstel van een Solution F en bestuurd door Vincent Radermecker en Eric van de Poele! Door een van de snelste sprinters van het land te koppelen aan de vijfvoudige winnaar van de 24 Uren van Spa (zelf ook een gepatenteerde sprinter), steken de initiatiefnemers van het project hun ambitie niet onder stoelen of banken!

We kijken ook uit naar de nieuwe GC10's, Silhouetten die van A tot Z gebouwd werden door het Franse team Gomez-Compétition en die bestuurd zullen worden door onder andere Michael Schmetz, regerend kampioen in S2. Het peloton in S1 zal vervolledigd worden door de BMW's M3 van KS Motorsport en een of twee Jaguars.

Een royaal startveld in de klasse T3

In S2 kijken we uit naar het debuut van de jonge Edouard Mondron, die een team zal vormen met Armand Fumal in de wagen van SpeedWorld, en van de tandem Laurent-Richard-Alexandre Viron die het seizoen zal afwerken in de kleuren van MTE.

Maar, vooral in T3 zijn er heel wat nieuwigheden te melden. Bij SEAT krijgen Rosoux-Capocci en Piron-Minette (Astur Car) en Adriaenssens-Van Riel (Spork Racing) het gezelschap van Luxemburger Christian Franck, die we vorig jaar al aan het werk zagen met een Renault Clio. Er worden nog een tweede Leon van Spork Racing en een andere uit Frankrijk verwacht, zonder de twee exemplaren van Signa Racing te vergeten...

De neven van SEAT, de twee VW Scirocco's ex-fabriek (tweeliter benzine turbo) vormen een van de belangrijkste attracties in de klasse T3, temeer omdat ze ingezet worden door het nieuwe team W van Vincent Vosse en René Verbist. Een Mitsubishi Evo8 geprepareerd door Franz Dubois zal zijn intrede maken in de BTCS met de tandem Alain Bader-Jean-Pierre Van de Wauwer aan het stuur.

Voeg daar nog de BMW's M3 (Eric Qvick) en 320d (gepresenteerd door het Nederlandse team DB Motorsport) aan toe, en je beseft meteen dat de plaatsjes duur worden in deze klasse. Dat is ook altijd het geval in T2, waar heel wat Renault Clio's de degens kruisen met Honda Civics.

Kortom, de Belgian Touring Car Series 2010 kondigen zich veelbelovend aan. Het aftellen voor de eerste confrontatie is begonnen...

Speedworld press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op vrijdag 05 maart 2010 om 13:00


Andere publicaties op Racingworld.be...