ProSpeed Competition met Holzer-Westbrook naar LMS

"Soms nemen zaken een onverwachte wending en met het verdwijnen van de FIA GT2 is dat voor ons het geval", opent Rudi Penders het gesprek naar aanleiding van de koerswijziging in GT2. "Tot onze grote spijt kunnen wij onze titel in FIA GT2 dus niet verdedigen. Het FIA GT2-kampioenschap zal dit jaar niet plaatsvinden en deze onverwachte wending maakte dat wij in overleg met alle betrokken partners voor de Le Mans Series geopteerd hebben. De LMS GT2-klasse biedt ons een zeer kwalitatief hoogstaande competitieomgeving, waarin we onder meer onze oude opponenten AF Corse en CRS zullen terugvinden. Zelfs al brengt deze omschakeling een zekere aanpassing met zich mee, al was het maar omwille van de lengte van de races, dan nog ben ik ervan overtuigd dat we met Marco Holzer en Richard Westbrook aan het stuur van onze Porsche 911 GT3 RSR resoluut voor de titel in LMS moeten gaan."

Eerder deze week kondigden SRO en de FIA aan dat door omstandigheden het FIA GT2- kampioenschap niet zou plaatsvinden. "Over de redenen daarvoor ga ik me niet uitspreken", vervolgt technisch directeur Luc Goris. "Die analyse moeten de verantwoordelijken voor zichzelf maken. Voor ons was het noch sportief, noch organisatorisch aangenaam nieuws. Wij zijn de titelverdedigers in FIA GT2 en kunnen onze titel dus niet verdedigen, noch verlengen, iets wat ik bijzonder betreur. Bovendien dienden we op enkele weken tijd een waardig alternatief te zoeken en een nieuw programma op poten te zetten. Dat hebben we in de Le Mans Series gevonden. Met de overstap van de top-3 van de FIA GT2-teams van FIA GT2 naar LMS, vinden we alsnog een enigszins vertrouwde omgeving terug."

De Le Mans Series zagen het levenslicht in 2004 en verenigen vijf langeafstandswedstrijden doorheen heel Europa waaronder de 1000 Km van Spa- Francorchamps op 9 en 10 mei. De Le Mans Series starten op 10 en 11 april op de Franse omloop van Paul Ricard, met na de Belgische manche in mei, nog races in Portugal (Portimao), Hongarije (Budapest) en Engeland (Silverstone). De races variëren van 6 uur of 1000 Km tot 8 uur. Het technisch en sportief reglement stemt, zoals de naam van de serie aangeeft, met de 24 Uur van Le Mans overeen. Wat de rijders betreft, doet ProSpeed Competition een beroep op Richard Westbrook en Marco Holzer, die beiden vorig seizoen ook bij het Belgische team actief waren.

"De keuze was op zich niet zo moeilijk", aldus Rudi Penders. "Richard Westbrook had met ons een contract dat evenwel bepaalde dat hij naast zijn FIA GT2-programma met ons nog een ander kampioenschap kon betwisten. Dankzij Porsche kunnen wij ook de Porsche Junior Marco Holzer aan onze line-up toevoegen. Zijn komst is de verpersoonlijking van het vertrouwen dat Porsche in ons heeft."

Beide rijders hebben ondertussen ook samen met het team de LMS Test Days in Paul Ricard afgewerkt. "Het was goed, maar de omstandigheden waren door de koude niet echt ideaal", legt Richard Westbrook uit. "De buitentemperatuur lag net boven het vriespunt en over enkele weken, bij de start van het LMS-kampioenschap, zal dat volledig anders zijn."

"We hebben, noodzakelijkerwijze, veel bandentesten afgewerkt, gezien de vrije bandenkeuze in LMS tegenover de opgelegde banden in FIA", gaat Marco Holzer verder. "Een beetje onverwacht, reden we met een tijd van 1.59.213, de toptijd in LM GT2. Het verbaasde mij daarentegen niet dat mijn team de overgang van FIA GT2 naar de Le Mans Series met verve doorstond."

Naast de wagen van Richard Westbrook en Marco Holzer zal er occasioneel nog een tweede Porsche 911 GT3 RSR van ProSpeed Competition in de LMS ingezet worden.

ProSpeed press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op maandag 15 maart 2010 om 21:38


Andere publicaties op Racingworld.be...