Vader en zoon Derdaele met ex-First Porsche 997 GT3

Patric en Dylan Derdaele zullen komend seizoen samen aantreden in het nieuwbakken Belcar Endurance Championship met een geëvolueerde Porsche 997 GT3. Het betreft de wagen waarmee First Motorsport in 2008 de titel pakte in divisie 3 van de Belgian GT en waarmee het team van Jo Jamers een jaar eerder 17 uren aan de leiding lag tijdens de 24 Hours of Zolder alvorens in het zicht van de finishvlag uit te vallen met een defecte schakelbak.

Patric Derdaele: "Vorig seizoen vatten we de Dunlop Endurance Cup aan met de Ultima. Maar ondanks de zware investeringen kregen we opnieuw te kampen met problemen inzake geluidsoverlast. Er werd besloten om over te stappen in de Porsche biturbo van AD Sport met Niels Lagrange die toen samen met Renard aan de slag was in de Porsche 996 GT3 van First Motorsport. Dylan nam zijn plaats in bij First om zoveel mogelijk kilometers te verorberen en reed knappe chrono's met een vijfde plaats algemeen en de overwinning in GT4 tijdens de 24 Hours of Zolder als hoogtepunt. Met een goede 996 Supercup in een goed team en een goede tweede piloot heeft hij héél wat opgestoken naar de toekomst toe.

Over het biturbo-verhaal ga ik niet verder uitwijden, maar het werd een seizoen om snel te vergeten. In tussentijd had ik een Porsche 997 GT3 gekocht met het oog op 2010. Er was beloofd dat deze wagen in staat was om probleemloos 1'36" te rijden op Circuit Zolder. Dylan en ikzelf kwamen met veel moeite onder de 1'40" waarop we besloten om Maxime Soulet in goede omstandigheden en op nieuwe rubbers de wagen aan de tand te voelen. Toen ook deze niet veel verder raakte dan 1'38" stond ik meteen terug met beide voeten op de grond. Ik heb dan een offerte laten maken om de Porsche sneller te maken door ondermeer een 3.8l-motor in te bouwen. Maar ondanks het feit dat de wagen goed was opgebouwd was deze upgrade achteraf bekeken niet verstandig. De wagen is ondertussen verkocht en we deden een test met de geëvolueerde Porsche 997 GT3 van First Motorsport. Daarbij bleek dat we met deze wagen wel richting 1'36" kunnen gaan en ik heb dan maar beslist om deze wagen aan te kopen. Het is nu de bedoeling dat Dylan, die in mei 18 jaar wordt, nog één seizoen te laten doorgroeien in de Belcar GT Open om hem dan volgend seizoen eventueel te droppen in een GT3-wagen. We staan op scherp en zijn ervan overtuigd dat we met deze ex First-Porsche het podium kunnen viseren in de Belcar GT Open en ook een rol spelen in de titelstrijd binnen onze categorie. Samen een seizoen racen met mijn zoon is altijd al een droom geweest. Dan kan ik gezien mijn druk beroepsleven ook iets meer tijd vrijmaken om in een familiale sfeer samen onze hobby te beoefenen. En wetende welke chrono's Dylan reeds realiseerde bij First en op onze Ultima, is de kans groot dat hij sneller onderweg is dan ikzelf. Maar dat werkt alleen maar motiverend.

Met de Ultima zullen Dylan en ikzelf meerijden in de Dunlop Special Open Trophy. Tijdens sprintraces kan deze laagvlieger nog best zijn mannetje staan".

Jo Jamers zal tijdens het openingsweekend van het nieuwe seizoen het team van Belgium Racing met raad en daad bijstaan. "Patric heeft een goede keuze gemaakt. De Porsche werd in 2008 nog tweede in de 24 Hours of Zolder en werd datzelfde jaar kampioen in Divisie 3 van de Belgian GT. De wagen werd volledig gereviseerd en heeft nadien maar enkele wedstrijden gereden. Het is een geëvolueerde GT3 van de eerste generatie en de andere ophanging, stabilisatoren en breder wielspoor maken het verschil met de 997 GT3 Supercup. Ook het schakelsysteem aan het stuur met powershift zorgt ervoor dat de versnellingsbak meer wordt gespaard en je niet meer kan misschakelen. De elektronica weigert te volgen als je te vroeg terugschakelt waar je de motor niet te hoog in toeren kan jagen".

Belgium Racing press


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op woensdag 31 maart 2010 om 23:55


Andere publicaties op Racingworld.be...