Een veelbelovende affiche voor het seizoen 2010

De Gordon Zolder Finest Race, de eerste van zes meetings voor de deelnemers aan de Belgian Touring Car Series 2010, is de openingsmeeting van het Belgische raceseizoen. De affiche oogt veelbelovend en de acteurs zijn gemotiveerd en goed voorbereid. Enkel het scenario moet nog geschreven worden.

Een tiental wagens vanaf de Gordon Zolder Finest Race en een aantal bolides die dit gezelschap vervoegen vanaf de Trophée de Bourgogne en later de 12 Uren van Spa: in de klasse S1 wordt het meer dan ooit een open strijd.

Renault : ere wie ere toe komt. De kampioenen lijken de grootste kanshebbers om zichzelf op te volgen. Met een betrouwbare en snelle Mégane (nog iets sneller dankzij een nieuwe achtervleugel en andere verhoudingen in de versnellingsbak) en bijgestaan door een goed gerodeerd team dat alle parameters van een kampioenschap beheerst, zijn Frédéric Bouvy en Christian Kelders de logische favorieten.

BMW : slechts één M3 Silhouet begint aan het seizoen. De tweede wagen wordt verwacht in de 12 Uren. De wagen wordt opnieuw bestuurd door Steve Vanbellingen, die bijgestaan wordt door de Nederlander Harry Stoeltie. De krachtige en snelle M3, bijgestaan door team KS dat de wagen door en door kent, is een van de beste S1's. Als de piloten kleine kostbare foutjes kunnen vermijden, dan heeft de Beierse bolide zeker het potentieel om hoog te eindigen.

KIA : met drie Pro_Ceed Silhouetten brengt Chad Racing een heuse armada aan de start. Het team maakte een sterke indruk tijdens de voorafgaandelijke testsessies. De Koreaanse wagens waren vorig jaar al bijzonder snel en ze zijn nog beter dankzij kleine evoluties (stroomlijn, gewicht, motor). Philippe Stéveny en Iain Dockerill delen de nr.7, Koen Wauters krijgt het gezelschap van zijn broer Kris in de 17 en Werner Moonens, overgestapt van KS Motorsport, deelt de 27 met Stéphane Lémeret... die voor deze openingsmeeting vervangen zal worden door Jérôme Thiry, die zijn snelheid al afdoende bewezen heeft.

Volvo : dit is « de » grote nieuwigheid van de BTCS 2010. Team Green Speed and Technology, ontstaan uit het vroegere Nordicar, presenteert een gloednieuwe Silhouet gebouwd op een Solution F chassis. Deze S60 debuteert al op circuit, terwijl de straatversie pas deze zomer in de showroom zal opduiken! De belangen van de Zweedse constructeur zijn in goede handen bij Vincent Radermecker - BTCS-kampioen in 2005 - en Eric van de Poele - vijfvoudig winnaar van de 24 Uren van Spa. Hun ervaring zal erg waardevol zijn om de wagen verder te ontwikkelen, want de bolide maakte zijn eerste optreden pas vorige week tijdens de testdag.

GC 10 : na successen in de klasse S2 met zijn Touring Cups, zet het Franse team Gomez Compétition dit jaar een stap hogerop met een andere nieuwigheid in de BTCS, de GC10. Deze S1 aangedreven door een V6 van Sodemo zal in Zolder zijn eerste meters rijden en dreigt daardoor nog niet helemaal op punt te staan. De wagen wordt toevertrouwd aan een explosief duo, want Michael Schmetz, regerend S2-kampioen, krijgt bijstand van Pierre-Yves Corthals! Een tweede GC10 - met de mechaniek van de S2 - wordt verwacht met Michael Damoiseaux en Michel Pulinx aan het stuur.

De anderen : zoals eerder al gezegd, zal het startveld aangevuld worden met de Jaguar X-Type Silhouet vanaf de race in Dijon en met de Mazda RX8 die we in de 12 Uren verwachten. Thierry Boutsen Energy Racing is trouwens bezig met het ontwikkelen van een tweede wankelmotor...

S2-T3 : de kaarten opnieuw geschud

In vergelijking met 2009 is de fysionomie van de klassen S2 en T3 volledig gewijzigd. De Touring Cups van Gomez Compétition ontbreken op het appèl, terwijl de BMW M3 E90 van Eric Qvick afwezig blijft in Zolder. De kaarten zijn dus opnieuw geschud en een voorspelling maken is delicaat. Een zaak staat vast: omdat de tenoren in deze twee klassen aan mekaar gewaagd zijn, wordt het ongetwijfeld een spannende strijd!

S2 : op papier is de Touring Cup van SpeedWorld, bestuurd door Armand Fumal en Edouard Mondron, de grote favoriet, hoewel Mondron, pas overgestapt van de VW Fun Cup, zijn sporen nog moet verdienen op dit niveau. Weerwerk moet komen van de ervaren Laurent Richard en Alexandre Viron, de speerpunten van team MTE.

T3 : sinds de komst van twee nieuwe merken, VW en Mitsubishi, is er niet langer sprake van een duel BMW-SEAT. Omdat hij geen ploegmakker heeft gevonden voor het volledige seizoen, geeft Eric Qvick met zijn BMW M3 E90 forfait voor de openingsmeeting in Limburg. De kleuren van BMW worden wel verdedigd door de 320d van het Nederlandse DB Motorsport, bestuurd door Jeroen Den Boer en Leon Rijnbeek, de M3 van Christophe Pampel en Tim Joosen en de 123i van Denys en Julien Buffet. Ook SEAT is sterk vertegenwoordigd. Pierre-Yves Rosoux vervoegt de formatie Astur Car om een team te vormen met Philippe Capocci, terwijl Pierre Piron en Roger Minette de tweede wagen delen. Team Denospi rekent op vader en zoon Dirk en Tom Van Rompuy, Spork Racing zet een wagen in voor Jimmy Adriaenssens en Philippe Van Riel, terwijl Luxemburger Christian Franck ook een stap hogerop zet door zijn Clio te ruilen voor een Leon. De VW Scirocco's, neefjes van de SEAT's, komen rechtstreeks uit de fabriek, via een omweg langs de ateliers van W Racing, aan de start in de BTCS. De prachtige witte bolides met zwarte en rode accenten, worden toevertrouwd aan Ronnie-Latinne-Jean-Jacques Smits en Claude-Yves Gosselin-Antoine Choque.
Naast de Ford Mondeo, blijft er nog de Mitsubishi Evo8 waarmee Alain Bader en Jean-Pierre Van de Wauwer een hoofdrol willen spelen, met hulp van "tovenaar" Franz Dubois, die de wagen zal prepareren.

T1/2 : we sluiten dit overzicht af met de twee kleinste klassen. De Toyota Yaris van Christian De Ridder en Jacques Naniot, momenteel de enige wagen ingeschreven in T1, zal het "kleintje" zijn in het peloton, waarin zijn broer Altezza een hoofdrol wil spelen bij zijn debuut op Belgische bodem in handen van de kampioenen Michel Plennevaux en Guy Katsers. De concurrentie wordt aangevoerd door de Honda's Civic van Surinx Racing, bestuurd door Kris Van Kelst-Christophe Daerden en Gunter De Maeyer-Jos Jordens, de Alfa Romeo 147 GTA van Bart Van den Broeck en Chris Voet en de vloot Renault Clio's, met hun rangen Stephan Polderman, Christian Sterckx, Philippe Bonneel, Nicolas Léonard, Eric Stevens, Nick Mertens, Christophe Legrand, Xavier Stevens en consorten.

Het programma van de Gordon Zolder Finest Race omvat twee manches van 90 minuten met een verplichte pitstop. De affiche van het evenement wordt bovendien gekruid met een indrukwekkend randprogramma (bodypainting, Miss Mechanic, stuntteams, signeersessie, enz).

SW press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 07 april 2010 om 21:26


Andere publicaties op Racingworld.be...