ProSpeed Competition onbedreigd naar de zege - WRT Audi tweede - First derde

ProSpeed Competition - Porsche 911 GT3 RNaarmate de wedstrijd vordert, lopen de verschillen in rondetijden op. De enige wagens die rondetijden van 1:34" kunnen klokken, zijn de ProSpeed Porsche en Argo Lambo. De rest van het veld moet gemiddeld twee tot vier seconden per ronde toegeven. Vooraan lijkt de race dus gereden, tot plots Niels Lagrange naar de kant moet met een probleem. De prachtige Lamborghini valt stil aan de start-finishlijn, wat leidt tot een gele vlag situatie. Inhalen is ten strengste verboden, en dat is Koen Wauters even ontgaan. Wauters, op dat moment derde, wordt bedacht met een drive-through penalty. Enkele seconden later krijgen we ook de melding dat de andere KRK Viper, met Heylen aan het stuur, dezelfde straf krijgt.

First Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup SMet nog vijftig minuten op de klok leidt de ProSpeed Porsche met één ronde voorsprong op de Audi van Longin-Verbist. Van Lagen-Haane toeren op een uitstekende derde plaats rond met de First Porsche 911 GT3 Cup S. Ondanks het feit dat de wagen aan intrinsieke snelheid ontbreekt in vergelijking met de absolute topbolides, kunnen Van Lagen en Haane hun mannetje nog staan. De Zolderse tuner Jo Jamers bewijst daarmee opnieuw dat zijn manschappen over de juiste capaciteiten beschikken. "Niemand wilde mij tijdens de winter geloven, maar ik denk dat ik mijn gelijk bewezen heb vandaag. Onze auto kon perfect mee; men gaat nog van ons horen in de langere wedstrijden", aldus een opgetogen Jamers. Wauters-Van Hooydonk vallen na de drive through terug tot de vierde plaats, voor Coens-Bouvy, die zich stelselmatig een weg naar voren hebben gebaand.

BRS Aston Martin Racing - Aston Martin DBRS9 GT3Heylen-Wauters vallen terug tot de zesde plaats, met in hun spoor de leiders in Klasse 4; Bruynoghe-Van Beurden. Het Speedlover duo moet een plaatsje inleveren aan de gebroeders Thiers wanneer zij hun tweede pitstop afwerken. De Coster-Langeberg blijven hangen op de negende stek. Intussen zijn vader en zoon Derdaele naar de tiende plaats opgeklommen, hun beste positie tot hiertoe. Het Belgium Racing duo krijgt het vervolgens aan de stok met Tim Verbergt. Na een inhaalwedstrijd heeft de Aston Martin DBR9 van Brussels Racing Service opnieuw zicht op een top-tien klassering. Verbergt is gemiddeld drie seconden per ronde sneller dan de Porsche 997 en met nog een half uur te gaan is nog veel mogelijk! Verder geven we nog even mee dat de Accent Porsche en de BMW 120d van De Vocht-Van Loo nog in een aanrijding betrokken waren. Voor beiden betekende het incident de opgave. Na een korte comeback moest de ProSpeed Porsche van Ide en Maes opnieuw naar de kant.

Ferrari Brussels - Delahaye Racing Team - Ferrari F430 GT3De overwinning voor ProSpeed Competition komt nooit in het gedrang. Ook niet wanneer de Porsche voor een tweede pitstop binnenkomt, voor een korte splash and dash. Soulet en Goossens hebben de volledige wedstrijd gedomineerd. Enkel een lekke band tijdens de kwalificaties heeft het team wat tijd gekost. Voor de tweede plaats werd het nog even spannend, toen Longin voor een tweede maal moest tanken. De Leuvenaar valt terug naar de derde stek, achter Jaap van Lagen. Indien de ex-LADA-fabrieksrijder geen tweede maal binnen moet voor benzine, maakt hij kans op de zilveren medaille. Vier minuten voor tijd is de First-rijder genoodzaakt om de pitstraat op te zoeken voor enkele liters benzine. Longin neemt opnieuw de tweede plaats over en schenkt WRT haar eerste podium. Van Lagen-Haane eindigen uitstekend derde met de First Porsche. Koen Wauters heeft zijn vierde plaats moeten inleveren bij Damien Coens. De Ferrari-rijder kan die plaats vasthouden tot aan de finish. Viage KRK Racing moet zich tevreden stellen met een vijfde en een zesde plaats voor respectievelijk Wauters-Van Hooydonk en Wauters-Heylen. De Ferrari van de Thiersen komt als zevende over de meet, voor vader en zoon Derdaele, meteen goed voor de zege in Klasse 4. Van Elslander-Van Oost (Mosler) en Verbergt-Renard (Aston Martin) vervolledigen de top-tien.

Podium klasse 2In Klasse 4 stond er geen maat op Bruynoghe-Van Beurden (Speedlover). Het duo trok de wedstrijd naar zich toe in de tweede wedstrijdhelft en de zege in de klasse kwam nooit in het gevaar... maar twintig minuten voor tijd dienden zij hun wedstrijd te staken. Belgium Racing (Derdaele-Derdaele) pakt de zege, voor Van Elslander-Van Oost en De Coster-Langeberg). In Klasse 2 gaat de overwinning naar G&A Racing, dat het hele weekend domineerde. Op het podium krijgen zij het gezelschap van MSE-rijders Beckers-Van Samang. De derde stek gaat naar Beliën-Cuyvers. In Klasse 3 geen zege voor de Sakers. De betrouwbaarheid van de kleine snelle wagens stond dit weekend niet helemaal op punt. Dierckx-Beyers-Deckers profiteren optimaal met hun BMW Z3M. Frans-Frans worden als tweede afgevlagd met de Audi TT voor Geelen-De Keersmaecker (Saker).

Foto's: Martijn Wouters & Marnik Mouchaers


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op zondag 11 april 2010 om 16:07


Andere publicaties op Racingworld.be...