Silverstone: Hexis domineert na blunder Young Drivers #7 - Kumpen zevende

Start van de race FIA GT1Geen zonnestralen, maar ook zeker geen regenbuien boven Silverstone voor de kwalificatierace. Na de kwalificatiesessie was er nog een kleine wijziging binnen de top-acht. Peter Kox moest enkele plaatsen naar achter schuiven nadat hij de witte lijn bij het inrijden van de pitlane had overschreden. Een feit dat later in de wedstrijd nog zou zorgen voor een bijzondere wending! Vooraan zien we de Aston Martin van Young Drivers AMR (#7) wegstuiven. Tomas Enge houdt er verschroeiend tempo op na en kan al snel afstand nemen van zijn achtervolgers. Noteren we nog de uitstekende start van Anthony Kumpen die meteen de top-tien binnenduikt, op de voet gevolgd door Maxime Martin, die van nog verder moest vertrekken met de Ford GT van Marc VDS Racing. Minder goed verliep de start voor onze landgenoot Bert Longin, hij werd in zijn Maserati MC12 meteen eraf getikt. Verder liep de Aston Martin #8 nog een lekke band op in het startgewoel.

Frank Kechele - LamborghiniTerwijl Anthony Kumpen en Maxime Martin nog een plaatsje konden winnen na het passeren van Christopher Haase (Lamborghini), neemt de top-zeven afstand van de achtervolgers. Opvallend is dat Frank Kechele, die verrassend sterk uitpakte in Q2, het tempo van de ervaren mannen probleemloos kan volgen. De 23-jarige student kan zelfs naar Jamie Campbell-Walter (Nissan) toerijden en probeert hem meermaals langs buiten te passeren. Campbell-Walter kent het klappen van de zweep en kan de deur goed toehouden. Maar de Brit is één van de eerste rijders die de pits induikt voor de verplichte rijders- en bandenwissel. Kechele probeert aansluiting te zoeken bij de top-vijf, en vergroot zijn voorsprong op de beide Phoenix Corvette. Verder noteren we dat kampioenschapsleider Mutsch van de baan is geslipt.

De pitstops spelen een belangrijke rol in deze kwalificatierace. Wanneer leider Enge binnenkomt voor zijn geplande pitstop rijdt ook hij over de witte lijn. Turner wordt niet veel later tot een drive through penalty gedwongen. Bij het inrijden van de pitlane gaat Turner opnieuw over de witte lijn, ditmaal met een stop & go tot gevolg. Ook de Nissan van Krumm-Dumbreck krijgt een drive through aan het been dezelfde inbreuk. Het Sumo-duo ziet een mogelijke podiumklassering in rook opgaan. Onze landgenoten en noorderburen profiteren optimaal.

Hexis - Aston Martin DBR9 Terwijl Fred Mackowiecki (#9 Hexis Aston) afstand neemt van eerste achtervolger Hirschi (eveneens Hexis Aston), kijkt de Maserati van Bartels-Bertolini op tegen een achterstand van 10 seconden. Op de vierde plaats vinden we Jos Menten terug, daarmee de best geplaatste rijder uit de Lage Landen. De coureur uit Haelen weet Mike Hezemans gemakkelijk achter zich te houden en lijkt af te stevenen op de vierde plaats, maar dat is niet gerekend op de ontketende rijders die bedacht werden met een drive through-penalty. Turner stormt op het laatste moment naar P4, ondanks drie pitstops. Het Aston-duo komt over de streep met een achterstand van 45 seconden, wat toch wel de suprematie van de DBR9 onderstreept. Even later moet Menten ook de Nissan van Campbell-Walter voorbij laten gaan. De Lambo van de supersubs komt dus op een zesde plaats uit.

Hezemans-Kumpen - Corvette C6.ROm de plaatsen zeven tot tien wordt ook een hevige strijd geleverd. Hezemans-Kumpen (Corvette) kan toch nog de zevende plaats vasthouden, voor Krumm-Dumbreck (Nissan), Kox-Haase (Lamborghini) en Zuber-Hennirici (Corvette). Geven we nog even mee dat Leinders-Martin na de pitstop ver terugvielen, en dat ook Palttala-Kuppens (beide Marc VDS Ford) nooit een grote rol konden spelen. Van onze noorderburen zagen we Pastorelli (Lamborghini) al snel de pits induiken met een lekke band. Xavier Maassen en Nicolas Armindo rukten in de DKR/Mad Croc Corvette nog op naar de twaalfde plek.

Foto's: Marnik Mouchaers


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op zaterdag 01 mei 2010 om 19:15


Andere publicaties op Racingworld.be...