Zijn de Aston Martin DBR9 te snel? - Conclusies na de kwalificatierace

Aston Martin DBR9 te snel?Reeds voor de start van de tweede meeting van het nieuwbakken FIA GT1 Wereldkampioenschap gingen er stemmen op dat de nieuwe Balance of Performance in het voordeel van de Aston Martin teams was. Nadat de Britse bolides teleurstelden in Abu Dhabi, en tijdens de wedstrijd mogelijk bewust inhielden, domineerden ze de trainingen, kwalificaties en de kwalificatierace. Meteen bij de start trok Tomas Enge er als een speer van door. De ex-F1-rijder bouwde in twee ronden een voorsprong van bijna vijf seconden uit, om vervolgens het tempo te laten zakken tot dat van zijn achtervolgers.

De Aston Martin DBR9 #7 van Young Drivers AMR leek onbedreigd op de overwinning af te stevenen maar dat was niet gerekend op de twee straffen die het team toebedeeld kreeg. Eerst sneed Enge te agressief naar binnen, en kruiste de witte lijn bij het inrijden van de pitstraat. Vervolgens nam Turner het stuur over. Turner voerde even later de drive through penalty uit en bevond zich op de vierde plaats, op twintigtal seconden van de leiders, de merkgenoten van Hexis AMR. Maar... bij het binnenkomen voor de drive through maakte Turner dezelfde fout als zijn teammaat en diende hij voor een tweede maal de pitstraat op te zoeken, ditmaal voor een stop & go penalty.

De bolide met startnummer 7 vertrok met een achterstand van bijna 50 seconden op de leiders, met amper 20 minuten te gaan voor het einde van de race. Bij het vallen van de vlag was de achterstand op de leiders amper nog 30 seconden. Turner was inmiddels terug opgeklommen naar de vierde plaats. In de voorlaatste ronde ging de Brit nog voorbij aan Jos Menten, die het als volgt samenvat: "Ik had hem kunnen afblokken, maar de wagen was zo snel op de rechte lijn, ongelooflijk. Het had geen zin om risico's te nemen. Hij ging me los voorbij, en kon netjes invoegen om de bocht mooi aan te snijden."

Ook bij Anthony Kumpen horen we hetzelfde verhaal: "Er was niets tegen te beginnen. We rijden met de Corvette erbij voor spek en bonen. We zijn echt onderweg met een tank. Wij hebben een hoop gewicht bijgekregen na Abu Dhabi, terwijl de Aston 50 kilogram lichter werd. Zo trek je de verhoudingen helemaal scheef en dat werd pijnlijk duidelijk in de kwalificatierace. Morgen voorspel ik een volledig Aston Martin podium, tenzij ze opnieuw blunderen zoals vandaag..."

Bij Maserati stellen ze zich ook vragen bij de Balance of Performance: "Wij hebben meer gewicht, maar wel een grotere bride gekregen. In vergelijking met Abu Dhabi zitten we dus ongeveer op hetzelfde niveau", vertelt Andrea Bertolini. "Maar wat er gebeurd is bij Aston Martin begrijpt niemand. De snelheid waarmee die wagen rond racet, daar kan niemand tegen op. We worden gewoon om de oren gereden en kunnen ons helemaal niet verdedigen."

Hans Reiter (Lamborghini) toont meer begrip voor de situatie: "De FIA bekijkt bij de Balance of Performance een aantal zaken, en op basis daarvan werd besloten dat de Aston niet snel genoeg was. Ik denk niet dat ze verstoppertje speelden, maar het is wel verbazingwekkend dat ze plots iedereen zomaar voorbij stuiven. Ze rijden dit weekend in een klasse apart, maar dat was in Abu Dhabi ook het geval met de Ford GT."

Foto: Marnik Mouchaers


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op zaterdag 01 mei 2010 om 22:25


Andere publicaties op Racingworld.be...