Corthals met SEAT naar WTCC-manches in Zolder!

Pierre-Yves Corthals heeft een echte liefdesrelatie met het wereldkampioenschap voor toerwagens. Na enkele occasionele deelnames, werkte "Pilou" twee volledige campagnes af in 2007 en 2008 met een SEAT Leon ingezet in de Independants Trophy. Hij nam het op tegen serieuze kleppers, behaalde enkele overwinningen en behoorde telkens tot de kanshebbers op de wereldtitel.

Vorig jaar volgde Pierre-Yves SEAT België in zijn engagement in de Belgian Touring Car Series, waarin hij het stuur van de Leon Supercopa in de kleuren van de SEAT Club en de VZW RED deelde met prestigieuze teamgenoten zoals Jacques Villeneuve, voormalig wereldkampioen Formule 1, Jordi Gene, fabriekspiloot voor SEAT, Tim en Tom Coronel, rallyman Patrick Snijers en... voetballer Fabien Barthez: "Ik heb prachtige herinneringen aan vorig seizoen, want ik denk dat we met SEAT België de BTCS iets extra hebben gegeven. Ik heb me goed geamuseerd aan de zijde van mijn gelegenheidsploegmakkers. De sfeer in het team was uitstekend en de context heel tof, hoewel de pure resultaten misschien van ondergeschikte orde waren..."

Een geboren competitiebeest zoals Pierre-Yves wil natuurlijk zo snel mogelijk weer de adrenaline van de sprintraces in het WTCC voelen pompen: "Deze discipline komt overeen met waar ik het meeste van houd in de autosport: strijd van de eerste tot de laatste meter, het zoeken van die laatste honderdste van een seconde om het verschil te maken, de spanning voor de kwalificaties en de races, enz. Daarom ben ik erg blij - en dat woord drukt het nog licht uit - dat ik kan aankondigen dat ik zal deelnemen aan de Belgische manche van het kampioenschap op 20 juni in Zolder! Ik zal er natuurlijk rijden met een SEAT Leon die opnieuw geprepareerd wordt door team Exagon, geleid door Luc Marchetti. Met hem en zijn team heb ik twee jaar lang prachtige momenten beleefd."

Pilou heeft gekozen voor een benzinemotor, terwijl de andere Leons rijden met TDI's: "Indien ik zou rijden met een turbodiesel, dan kan ik niet deelnemen bij de Independants. Ik vrees trouwens dat de SEAT Leon TDI's veel extra gewicht mee zullen moeten nemen tijdens de Belgische manche, want ze zullen al een hoofdrol gespeeld hebben in de voorgaande races, waardoor ze extra ballast toegewezen krijgen. Het feit dat ik in Zolder de enige Leon benzine zal besturen in Zolder bevalt me wel, want deze mechaniek is fel geëvolueerd in vergelijking met mijn wagen van twee jaar geleden."

Hoewel de races redelijk kort zijn (ongeveer een half uur), vergen de manches van het WTCC een perfecte fysieke conditie, want de minste terugval wordt cash betaald. Pierre-Yves weet dat als geen ander. Hij is al weken aan het trainen met Eric Houben, de trainer van de voormalige nummer 1 in het vrouwentennis: "Ik hecht erg veel belang aan deze race en daarom wil ik er alles aan doen om goed voorbereid te zijn. Ik wil de verwachtingen van de partners van onze operatie inlossen. Ik zal echter zeker volledig beschikbaar zijn buiten de races om te beantwoorden op hun vragen en om samen met hen gezellige momenten te beleven tijdens het weekend, zoals een bezoek aan de pits, een ontmoeting met de leden van het team en de Grid Walk voor de start. Alle activiteiten staan trouwens gedetailleerd omschreven op mijn website www.corthals.eu."

Nog een laatste verduidelijking: Pierre-Yves zal een tiental trainingsronden rijden op de Limburgse omloop met de SEAT Leon op donderdag 6 mei, tijdens de officiële voorstelling van de Belgische manche van het WTCC: "Dat is voor mij de ideale gelegenheid om terug kennis te maken met team Exagon en Luc Marchetti en om een van mijn toekomstige rivalen te begroeten, want Rob Huff zal ook van de partij zijn voor een demonstratie. Via de website www.cleanweek2020.be kunnen de fans trouwens een gratis uitnodiging afdrukken voor deze voorstelling op 6 mei."

SEAT Belgium press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 04 mei 2010 om 16:06


Andere publicaties op Racingworld.be...