Peugeot domineert eerste vrije training in Spa - Panis verrast

De Oreca Peugeot HDi FAP heeft in de handen van Olivier Panis voor een ware verrassing gezorgd tijdens de eerste oefensessie in Spa-Francorchamps. Panis noteerde in zijn felgekleurde bolide de snelste tijd (2:14.068) en de Fransman had bijna drie seconden minder nodig om een rondje af te leggen dan de snelste fabrieks Peugeot (#1 - 2:16.673). Eerste niet-Peugeot was de Rebellion Lola met onder meer Jean-Christophe Boullion aan het stuur op de vierde plaats. Olivier Pla verbaasde eveneens door zijn LMP2 Quifel Ginetta naar een vijfde tijd te loodsen, voor de tweede Rebellion Lola. Voor de eerste Audi R15 "Plus", die van Capello/Kristensen/McNish moeten we al teruggaan naar de achtste plaats, hoewel het merk uit Ingolstadt zich duidelijk niet concentreerde op het neerzetten van de snelste chrono. De onderlinge posities zijn al bij al niet echt van belang, gezien het gros van de sessie verreden werd op een opdrogende piste. Panis zette zijn tijd overigens pas op het allerlaatste van de sessie op de klokken.

De GT1 categorie is goed bevolkt aangezien veel teams de 1000km race in de Ardennen gebruiken met het oog op een deelname aan de legendarische 24 Heures du Mans over enkele weken. De Luc Alphand Aventures Corvette bleek in GT1 de primus, terwijl in GT2 die eer naar de Hankook Ferrari F430 GT ging. ProSpeed Competition klokte een tweede tijd in GT2, terwijl de tweede 911 van het team onderaan de tijdstabellen terug te vinden was. De Marc VDS Ford GT eindigde op een vierde plaats in GT1, net na het exemplaar van Matech en voor de Larbre Saleen.

De eerste Formula le Mans bolide was die van Boutsen Energy Racing (18e plaats algemeen) met ondermeer onze landgenoten Nicolas De Crem en Bernard Delhez. De wagen ging bijna vijf seconden sneller dan het exemplaar van Hope Polevision Racing met startnummer 48.


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in LMS
op vrijdag 07 mei 2010 om 14:41


Andere publicaties op Racingworld.be...