Zolder: Voorbeschouwing van de organisatoren

Op 19 en 20 juni strijkt voor de eerste keer het "FIA World Touring Car Championship" neer op Circuit Zolder. In rangorde staat het WK voor Toerwagens op de derde plaats, achter Koning F1 en het WK Rally, en wordt telkens betwist over twee zeer korte sprintjes van 13 rondjes met Chevrolet, BMW en Seat als hoofdrolspelers.

Het is niet het eerste "groot" kampioenschap dat Circuit Zolder wist aan te trekken. Denken we maar aan wat toen nog World Series by Nissan heette, de voetballende Superleague of de Amerikaanse Champ Cars. Met het FIA WTCC neemt Circuit Zolder dan weer de draad op met de toerklasse die op het Limburgse asfaltlint een groot stuk van haar geschiedenis schreef. Zo was er lange tijd de EG Trophy, de afsluiter van het EK in de jaren tachtig, "die großen Kanonen" van het DTM, de Duitse STW Cup met de populaire tweeliters - en Thierry Boutsen in een Mondeo - en recentelijker het ETCC, de voorloper van het huidige FIA WTCC.

"De eerste contacten met KSO, de promotor van eerst het ETCC en nu WTCC, dateren van die periode," stelt Walter Goossens van Circuit Zolder. "Met zijn 4 km is Circuit Zolder het ideaal terrein voor korte, krachtige en vooral boeiende sprintnummers. Door de nabijheid van meerdere bochten kan het publiek makkelijk de races volgen op verschillende plaatsen. En doordat er in zo'n sprintrace van bij de start volgas wordt gestreden, is het altijd leuk om in geen enkele ronde iets van het spektakel te missen. Circuit Zolder is op maat gesneden van de WTCC-sprints!"

Dat er in het FIA WTCC wordt gestreden met auto's die zeer herkenbaar zijn voor Jan Modaal is een ander voordeel om het publiek naar Circuit Zolder te lokken.

"Onze vaste, nationale kampioenschappen garanderen een trouwe schare van kenners, maar dankzij de betrokkenheid van de merken-importeurs zoals BMW, Chevrolet en Seat bereiken we voor het FIA WTCC met onze boodschap een andere consument en dus een breder publiek. En het feit dat we het hebben over een WK is een andere troef in de campagnes die we voeren in de meest verschillende media. Wij denken hetzelfde effect te bereiken als met de eerste uitgave van de World Series: toen bleek dat 60% van de ondervraagden nog nooit een autorace live had meegemaakt. Dat is het groeipotentieel dat we zoeken via het FIA WTCC. En de worldwide covering en de beelden op Eurosport zijn een ander pluspunt in het pakket van KSO en het FIA WTCC."

Voor Circuit Zolder is het FIA WTCC geen one-shot, maar de opbouw van een langdurende relatie.

"Dat is ook duidelijk de wens van KSO, de promotor van het FIA WTCC, onze partners en de aanwezige merken. Dat Circuit Zolder de voorkeur genoot, heeft ook veel te maken met de Belgian Connection in het FIA WTCC! Figuren zoals Eric Nève van bij Chevrolet, Bart Mampaey van RBM-BMW of Yves Bacquelaine, permanent sportcommissaris, hebben zeker een steentje bijgedragen in het promoten van Circuit Zolder als Belgische afspraak."

En die Belgische bijdrage wordt voor de Belgische manches nog versterkt door de komst van Pierre-Yves Corthals en Vincent Radermecker in het woelige peloton van het FIA WTCC.

"Voor de Belgische pers en de fans is het altijd leuk dat iemand-van-bij-ons het opneemt tegen de gevestigde waarden. Die herkenning is belangrijk. Hetzelfde kan gezegd worden van Tom Coronel, die op zijn manier met de hulp van de Nederlandse Seat-importeur onze Noorderburen naar Circuit Zolder moet sturen. En dan is er nog Benjamin Bailly die in het voorprogramma van het FIA WTCC de Belgische kleuren verdedigt in de Formula Two. FIA WTCC, Formula Two, Maserati en Seat Cup: het weekend staat volledig in het teken van het betere sprintwerk!"

CZ press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 01 juni 2010 om 10:48


Andere publicaties op Racingworld.be...